Retensi Air atau Edema : Ketahui Punca dan Cara Mengatasinya

💧💧

Water rentention ataupun dipanggil edema dari segi istilah perubatannya..

Nak tau macamana edema nie?
kalau ibu mengandung, kaki bengkak disekitar pengelangan kaki. Itulah antara simptom edema..

Water retention berlaku disebabkan pengumpulan cecair di antara ruang- ruang tisu badan.. Cecair memenuhi ruang tersebut menyebabkan pembengkakan ataupun edema.

Jom lihat lebih detail disini..



Apa itu Retensi Air Atau Edema 

Retensi air, yang dikenali sebagai edema juga dikenali sebagai pengumpulan bendalir merujuk kepada membina lebihan sehingga cecair di dalam sistem peredaran darah, tisu-tisu badan, atau rongga dalam badan.

Bengkak yang disebabkan oleh pengumpulan bendalir di mana kelebihan cairan terperangkap dalam tisu badan


Lebih daripadaa 70% daripada tubuh manusia terdiri daripada air - air wujud di dalam dan di luar sel-sel badan kita. Darah kebanyakannya terdiri daripada air, begitu juga dengan organ-organ dan otot kita.

  • Otot terdiri daripada kira-kira 75% air
  • Lemak terdiri daripada kira-kira 50% air
  • Tulang terdiri daripada kira-kira 50% air.



Sistem hormon dan prostaglandin digunakan oleh tubuh untuk mengawal paras air. Ini bermakna bahawa pengambilan air yang berlebihan boleh diselesaikan oleh buah pinggang dengan cepat akan mengeluarkan cecair yang berlebihan dalam bentuk air kencing.



Punca Retensi Air 

Retensi air boleh berlaku di banyak kawasan yang berlainan di badan dan atas sebab-sebab yang berbeza.

Kita selalu ingat, " alah...retensi air ni takde pape pon..masalah air lebih dalam badan  jeeee".. Sebenarnya TIDAK !

Ia jugak berpunca dari masalah dalaman kita. Antara puncanya adalah 

1. Kapilari

Retensi air boleh berlaku jika berlaku perubahan pada tekanan  kapilari . Retensi air juga boleh dilakukan jika sesuatu berlaku yang membuat dinding kapilari  bocor. 

Jika ada masalah dengan tekanan rerambut atau kebolehtelapan kapilari dinding (dinding menjadi terlalu bocor), lebihan cecair akan dikeluarkan ke dalam ruang tisu antara sel-sel.

Jika  terlalu banyak  cecair dilepaskan lebih ,ia akan kekal dalam tisu, dan bukannya kembali ke kapilari, menyebabkan bengkak dan pembalakan air (retensi air).



2. Sistem limfa

Sistem limfa, yang terdiri daripada rangkaian saluran di seluruh badan, longkang limfa (cecair) dari tisu dan dikosongkan semula ke dalam aliran darah. 

Walau bagaimanapun, jika terlalu banyak cecair  yang dilepaskan di tempat pertama sistem limfa - ia boleh bermasalah - tidak dapat mengembalikan cecair dengan pantas, dan  berkumpul di sekitar tisu (pengumpulan bendalir).

Kadang-kadang, jika sistem limfa sesak, mungkin ada kesilapan dengan kadar di mana cecair dikembalikan semula ke dalam aliran darah. Ini bermakna bahawa cecair  kekal dalam tisu, menyebabkan bengkak di beberapa bahagian tubuh, termasuk bahagian abdomen  atau pergelangan kaki, kaki dan kaki (edema).



3. Jantung

Tekanan normal dalam saluran darah sebahagiannya dikekalkan oleh kuasa mengepam jantung. Walau bagaimanapun, jika jantung mula gagal (kegagalan jantung kongestif), akan ada perubahan dalam tekanan darah, yang sering menyebabkan retensi air yang serius.

Biasanya, kaki, kaki dan / atau pergelangan kaki akan membengkak. Bendalir juga akan terkumpul di dalam paru-paru, memberi pesakit yang kronik (jangka panjang) batuk.

Kegagalan jantung kongestif akhirnya boleh menyebabkan masalah pernafasan, serta tekanan yang berlebihan pada jantung. Pesakit mungkin akan menjadi diuretik (buah pinggang)  . 


4. Buah pinggang

buah pinggang kita menjalankan sistem kompleks penapisan dalam badan kita - sisa yang berlebihan dan bahan cecair dikeluarkan dari darah dan dikeluarkan dari badan.

Ia adalah dalam glomeruli bahawa darah ditapis - sisa, cecair dan bahan-bahan lain yang diekstrak dan menyeberangi ke dalam tubul miniscule, dari mana aliran darah reabsorbs apa yang badan mampu untuk menggunakan semula.

Apa yang badan tidak boleh menggunakan semula - sisa - dikumuhkan dalam air kencing kita.

Jika aliran darah ke buah pinggang terjejas, atau tubul atau glomeruli tidak berfungsi dengan sepenuhnya kerana kerosakan atau penyakit, atau jika aliran keluar air kencing dihalang, masalah boleh berlaku. Termasuk kegagalan buah pinggang - maka bahan buangan, termasuk cecair, tidak boleh dihapuskan dari badan dengan betul, menyebabkan pembendungan cecair.

Berlaku pada Muhamad Rosdi Ismail,38 tahun yang mengalami retensi air atau edema , yang disebabkan masalah buah pinggang bocor atau nephrotic sindrom


5. Kehamilan

Tekanan uterus pada urat utama pelvis boleh menyebabkan pembentukan cecair dalam badan semasa mengandung. Dalam kebanyakan kes ,tiada apa yang perlu dibimbangkan dan biasanya hilang selepas bayi dilahirkan.


6. Aktiviti fizikal

Aktiviti fizikal (senaman) membantu urat kaki mengembalikan darah ke jantung (melawan graviti). Jika darah tidak bergerak cukup pantas ia akan mula berkumpul di kaki, menyebabkan tekanan yang lebih tinggi dalam kapilari.



7. Pengambilan Garam (sodium) Berlebihan

 Sodium yang berlebihan boleh menyebabkan pengekalan air.


8. Kekurangan zat makanan dan / atau diet yang tidak baik

Pakar pemakanan mengatakan penggunaan yang rendah thiamine (vitamin B1), serta vitamin yang tidak mencukupi dan B6 B5 boleh menyumbang ke arah pembendungan cecair.

  Tahap yang rendah tahap albumin juga boleh memainkan peranan - tahap albumin rendah juga boleh disebabkan oleh penyakit buah pinggang.


9. Alahan

Sesetengah makanan dan gigitan serangga boleh menyebabkan edema pada orang terdedah.



10. Penyakit tiroid

Orang yang mempunyai gangguan kelenjar tiroid yang biasanya boleh mengalami retension air



11. Ubat-ubatan

Sesetengah ubat-ubatan boleh menyebabkan retensi air, termasuk:

  • Estrogen yang mengandungi dadah seperti pil gabungan oral kontraseptif, atau HRT (terapi penggantian hormon).
  • NSAID (non-steroidal anti-inflammatory drugs) - ubat-ubatan dengan analgesik (sakit mengurangkan), antipiretik (demam mengurangkan) kesan. Dalam dos yang tinggi mereka sebenarnya berkesan dalam mengurangkan keradangan. Contohnya termasuk aspirin, ibuprofen dan naproxen.
  • Beta-blockers - digunakan untuk merawat irama jantung yang tidak normal dan mencegah tachycardias.


5 CARA MENGHILANGKAN  RETENSI AIR

Terdapat cara untuk mengurangkan retensi air:

1⃣ Kurangkan  pengambilan  garam.
➡ Garam terdiri daripada natrium dan klorida. Sodium mengikat kepada air dalam badan dan membantu mengekalkan keseimbangan cecair di dalam dan di luar sel.


2⃣ Ambil makanan tambahan atau supplement
Tingkatkan pengambilan magnesium anda.
Tingkatkan pengambilan B6 vitamin.
➡ Makan lebih banyak makanan yang kaya dengan kalium.


3⃣ Tinggikan Kaki
Naikkan kaki beberapa kali setiap hari untuk meningkatkan peredaran. Tinggikan bantal di bahagian kaki untuk melancarkan peredarah darah


4⃣ Lakukan aktiviti senaman
Cuba untuk tidak duduk / berdiri masih terlalu lama.
Bangun dan berjalan dengan kerap
Jika berat badan berlebihan, cari alternatif untuk turunkan berat badan
Lakukan senaman.


5⃣ Elakkan "refined carbs"
➡Pengambilan "refined carbs" membawa kepada pancang mendadak gula dalam darah dan tahap insulin. Contoh karbohidrat ditapis termasuk gula dan bijirin diproses, seperti gula dan tepung putih.

Source : www.authoritynutrition.com



Vitamin Shaklee Untuk Atasi Masalah Retensi Air 



Nota : Vitamin Shaklee diatas jugak sesuai diamalkan oleh ibu hamil


Testimoni Pengguna Shaklee untuk Masalah Retensi Air

# Testimoni 1  : Belian Vivix untuk ibu yang ada masalah Retensi Air ,sekarang dah tak bengkak, boleh berdiri lama, dah boleh solat macam biasa



# Testimoni 2  : Mengamalkan Set Retensi AIr Shaklee sepanjang kehamilan, kali ini beliau bebas dari bengkak kaki semasa hamil









------------------------------------

Saya Nornadia Mansor , ID Shaklee : 866457 
adalah pengedar sah Shaklee anda
Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan, 
sila hubungi :

✆ SMS | WhatsApp : 013 4211 610 [Nadia]
✉ Email : nornadiamansor@yahoo.com

ATAUPUN

 Walk in ke mana cawangan Shaklee seluruh Malaysia yang 
berdekatan dengan anda, Sila gunakan ID 866457 
untuk dapatkan supplement anda dgn Harga Sungguh Menjimatkan 

Setiap pembelian di laman ini, anda layak menerima :
☑ Jadual pengambilan vitamin
☑  Tips ekslusif 
☑ Konsultasi percuma berterusan 
☑ -Layak dijemput ke ekslusif group di FB.


---------------------------------




Ketahui Apa Itu Gout dan Langkah Pencegahannya

Ini yang terjadi pada suami saya, baru umur 27 tahun dah kena suspek gout oleh doktor. Kita semua tahu, penyakit gout ni bukan sakit biasa biasa. Bila sakit menyerang memang menyakitkan. Terjadi pada kawan saya yang bekerja sebagai pemandu lori, hilang pekerjaan gara gara penyakit gout. 

Malahan, apa kata kalau hantu gout tu tiba-tiba menyerang anda apabila anda tengah melancong, shopping dan makan angin bersama keluarga anda? Sudah tentu ia akan menghancurkan kebahagiaan dan kegembiraan anda bersama keluarga tersayang anda.



Sungguhhhhhh!! tak tipu. Suami saya tak dapat nak berjalan lama kerana sakit dipergelangan kaki, tumit dan buku lali bila berjalan lama. Jadi, tak dapatlah nak window shopping lelama. Shopping apa yang perlu ,lepastu terusla masuk dalam rumahku syurgaku -____-

Jadi, bagaimana saya membantu suami atasi masalah goutnya. Disini saya kongsikan info info yang penting mengenai gout. 

Apa Itu Gout? 

Gout adalah sejenis penyakit yang terjadi disebabkan lebihan asid urik di dalam badan (melebihi 7.5mg/dL) .Asid urik adalah bahan kumuhan berasal dari sejenis protein yang dipanggil purin. 
Badan kita membuang bahan kumuhan ini melalui air kencing (urin).Bagi pengidap gout, asid urik yang berlebihan tidak dibuang dan berkumpul di dalam sendi.

gout,penawar gout,ubat gout,set gout shaklee,sakit gout

Siapa yang Berpotensi mengidap Gout 

  • kaum lelaki dalam lingkungan usia antara 30 hingga 60 tahun (eh,suami saya baru 27 tahun dah diserang gout -__-)
  • Wanita yang sudah putus haid atau menopause
  • Mereka yang mempunyai sejarah keluarga yang menghidapi gout
  • Orang yang mengambil alkohol secara berlebihan
  • Penyakit tertentu seperti Leukimia
  • Sering tertekan



Tahap Perkembangan Penyakit Gout

Peringkat-peringkat perkembangan gout yang sungguh menyedihkan. Jika anda membiarkan gout tanpa sebarang alternatif , ia memakan diri anda ! Hakikatnya gout memang menyakitkan.

Kesihatan anda merupakan aset yang paling berharga kepada anda, ia merupakan ASAS kepada hidup yang berkualiti. Anda masih mempunyai banyak tahun untuk hidup. 

Jom kita tengok peringkat peringkat gout ni 

Peringkat Pertama: Darah Yang Pekat, Gelap, dan Mengalir Dengan Perlahan
Gout Thick Blood
Peringkat Kedua: Kerap Rasa Letih dan Lesu. Kualiti Tidur Yang Tidak Bagus.
Gout Tired Sleepy
Peringkat Ketiga: Lemah Tenaga Batin atau Mati Pucuk. Persembahan Tidak Tahan Lama
Gout Erectile Dysfunction
Peringkat Keempat: Serangan Gout pada Ibu Jari Kaki atau Buku Lali
Gout Swollen Feet
Peringkat Kelima: Serangan Gout Mula Merebak ke Lutut dan Tangan
Gout Swollen Hand
Peringkat Keenam: Jari-jari Mula Mengeras dan Bengkok
Gout Crooked Fingers
Peringkat Ketujuh: Tofi Mula Menonjol Di Permukaan Kulit atau Bintik-bintik Kutikel Halus Muncul Di Sekeliling Cubing Telinga
Gout Tophi
Peringkat Kelapan: Masalah Buah Pinggang, Pertumbuhan Batu Karang, Tekanan Darah Tinggi, dan lain-lain Penyakit Sekunder.
Gout Kidney Failed

Tanda atau Simptom Gout

  1. Gout lazimnya menyerang ibu jari kaki.
  2. Ibu jari kaki menjadi merah, panas, bengkak dan tersangat sakit.
  3. Serangan selalunya berlaku secara tiba-tiba, kerap kali semalaman.
  4. Sendi yang diserang menjadi bisa sehinggakan geseran dengan selimut pun begitu menyeksakan.
  5. Sakit mungkin berlarutan berhari-hari, atau sekurang-kurangnya 1-2 minggu untuk reda jika tidak dirawat.
  6. Sakit mungkin menyerang kembali selepas berminggu atau bulan.
  7. Gout boleh menyerang sendi-sendi lain seperti buku lali, lutut, pergelangan tangan dan jari.

Antara tanda tanda gout yang paling kerap menyerang suami saya awal gout adalah simptom no 7 dimana dia terasa sakit di bahagian sendi dan tak boleh berjalan lama. 


Punca Gout Menyerang Anda!

Penyakit gout ini berasal daripada satu dan HANYA SATU punca, iaitu kandungan Asid Urik (Uric Acid) yang Tinggi! Banyak makanan tinggi protein seperti makanan laut, kekacang, daging merah dan daging organik tinggi purine. Pemecahan purine dalam makanan ini akhirnya boleh menyebabkan gout. Jadi, sebagai pesakit gout ..sangatlah penting untuk anda mengetahui Pantang Larang Makanan Yang WAJIB Dielakkan  Pesakit Gout

Purine ditukarkan ke bentuk asid urik semasa metabolisme tisu-tisu rosak dan koyak. Kajian yang dijalankan menunjukkan mereka yang banyak makan daging merah dan makanan laut meningkatkan risiko gout sebanyak 50 peratus.

Faktor Utama yang menyebabkan gout : 
1) Asid urik berlebihan dalam badan

2) asid urik tidak dibuang dengan berkesan dalam badan


Kesan atau Komplikasi Gout 

Asid urik boleh berkumpul di bawah kulit membentuk benjolan di panggil ’tophi’ . Dalam saluran urinari (air kencing), ia boleh berkumpul membentuk ’batu karang’.
Penghidap gout juga sering menghidapi penyakit atau masalah kesihatan lain seperti
  • Kegemukan
  • Darah tinggi
  • Hiperlipidemia
  • Diabetes
  • Penyakit batu karang


Vitamin Shaklee yang Membantu Merawat Gout 




Inilah antara supplement yang saya konsisten berikan pada suami saya untuk atasi masalah goutnya. Syukur, sekarang memang nampak perkembangan yang positif . Sakit dikakinya di bahagian sendiri juga sudah berkurang. Yelahkan , umur baru 27 dah kena gout memang kena jaga betul betul kesihatannya.  Sekarang, nak jalan lama sikit pun dah takde hal ^___^



Ramai yang dah tidak merana gout lagi kerananya...

Ada yang kata :

✿ kini dah boleh solat sempurna seperti orang lain

✿ Dah boleh genggam tangan

✿ Dah boleh tidur lena
✿ Dah boleh berjalan turun naik tangga dengan laju
✿Dah boleh buat aktiviti kerja macam biasa


Namun semuanya dengan kuasa Allah. 
Anda tidak perlu percaya...Jangan sesekali percaya..anda harus cuba sendiri...


Antara khasiat vitamin atau makanan tambahan untuk pesakit gout adalah :

  • ALFALFA - Menyingkirkan toksik secara lembut dari badan. Pengambilan alfafa memerlukan pesakit mengambil air yg banyak utk tujuan detox

  • OMEGA GUARD - Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak 3 yang ditemui didalam ikan laut dalam. Kedua-dua asid ini dipercayai mampu mengurangkan keradangan pada sendi pesakit

  • PERFORMANCE DRINK - Memastikan tubuh pesakit sendiri mempunyai kandungan air dan gula yang cukup agar tidak berlaku dehydration.

  • VIVIX SHAKLEE - Melindungi DNA, memperbaiki DNA, memberi impak positif kepada pengawalam genetik, menggalakkan pembentukan mitochindra didalam sel, melambatkan pembentukan protein AGE yang menyebabkan kerosakan sel





  • Testimoni Penggunan Vitamion Shaklee Untuk Singkirkan Asid Urik Berlebihan Dalam Badan 

    # Testimoni 1

    gout, set gout shaklee



    # Testimoni 2 


    Harini saya akan kongsikan dengan anda testimoni yang telah mengidap gout selama 20 tahun dengan mencuba Omega Guard dan Alfalfa Complex . Jom kita baca ,kisah beliau disini


    Gout Yang Ditanggung Selama 20 Tahun Semakin Pulih dengan Vitamin Shaklee, set gout shaklee, vitamin gout dari shaklee, penawar gout, testimoni pesakit gout, testimoni gout shaklee



    # Testimoni 3

    penawar gout, atasi gout,ubat gout, hilangkan gout


    # Testimoni 4





    # Testimoni 5


    Maksudnya... Asid Urik Boleh Dihapuskan!!!

    Semakin Awal Anda Mengambil Tindakan, Semakin Cepat Ia Disembuhkan. 
    Jangan Tangguhkan Sampai Peringkat Yang Terakhir, Masa Tu Mungkin Terlambat Sudah.




    ------------------------------------

    Saya Nornadia Mansor , ID Shaklee : 866457 
    adalah pengedar sah Shaklee anda
    Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan, 
    sila hubungi :

    ✆ SMS | WhatsApp : 013 4211 610 [Nadia]
    ✉ Email : nornadiamansor@yahoo.com

    ATAUPUN


     Walk in ke mana cawangan Shaklee seluruh Malaysia yang 

    berdekatan dengan anda, Sila gunakan ID 866457 
    untuk dapatkan supplement anda dgn Harga Sungguh Menjimatkan 

    Setiap pembelian di laman ini, anda layak menerima :
    ☑ Jadual pengambilan vitamin
    ☑  Tips ekslusif 
    ☑ Konsultasi percuma berterusan 
    ☑ -Layak dijemput ke ekslusif group di FB.


    ---------------------------------

Singkirkan Asid Urik Berlebihan Dalam Badan , Punca Utama Gout

Asid Urik berlebihan dalam badan? Apa benda tu?? yelahkan, nama tu tak 'familiar' dengan penyakit lain. Tapi, jangan ambil muda jika anda didapati mempunyai masalah asid urik berlebihan

Asid Urik berlebihan dalam badan kita ni boleh jadi punya kepada masalah kesihatan yang lain dan mungkin lebih serius 💣 

Jom saya kongsikan dengan anda beberapa info penting 







 Apa itu Asid Urik ?

Asid urik adalah satu bahan hasil pemecahan sel-sel tua yang mati (DNA dan RNA) yang berlaku di dalam hati. Asid urik juga dihasilkan apabila manusia mengambil makanan yang tinggi kandungan protinnya seperti daging. 

Protin akan diuraikan kepada asid amino dan sebahagian asid amino yang berlebihan akan diuraikan kepada asid urik. Dalam bahasa mudah, asid urik adalah hasil penguraian sel yang mati serta dari makanan yang diambil.




Paras Bacaan Asid Urik Dalam Darah

Kadar normal asid urik dalam darah meningkat apabila kanak-kanak meningkat remaja dan dewasa. Kadar kandungan asid urik pada lelaki dewasa ialah 3 – 7 mg/dl dan 2 – 6 bagi perempuan dewasa. 


Paras bacaan asid urik dalam darah

Ujikaji di dalam makmal mendapati apabila kandungan asid urik di dalam larutan melebihi tahap 6.5 – 7.0 mg/dl, kristal asid urik mulai terbentuk. Ini boleh membawa kepada  serangan gout  , walaupun tahap asid urik berada dalam julat normal.





Bagaimana Asid Urik Terbentuk ?

Dalam keadaan normal, asid urik dalam darah ini akan dikeluarkan daripada tubuh sebahagian besarnya melalui air kencing dan bakinya melalui ketulan najis. Masalah hanya akan timbul apabila asid urik dalam darah ini tidak dapat dikeluarkan dari tubuh. Apabila ini berlaku maka paras asid urik akan meningkat dan seterusnya mengakibatkan gout.

Masalah gout atau kencing manis tidak akan berlaku kepada kanak-kanak tetapi golongan yang lebih berusia sangat berisiko mendapat penyakit sebegini kerana peningkatan usia dan hormon dalam badan mencetuskan pertambahan kandungan asid dalam badan.
Masalah kesihatan berkaitan lebihan asid urik dalam badan kerap berlaku kepada individu yang mempunyai gaya hidup yang tidak sihat, tidak mengamalkan pemakanan yang seimbang, dan kurang bersenam.
Individu yang mengalami obesiti mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat penyakit lebihan asid dalam badan kerana mempunyai metabolisma badan yang lemah. Kepekatan garam mineral yang tinggi di dalam air kencing turut bertambah dan boleh meningkatkan risiko individu menghidapi batu karang.

Hal ini terjadi kerana kandungan asid yang terlalu banyak hasil daripada pemakanan yang tidak seimbang tidak mampu dirembeskan di dalam ginjal lalu asid urik yang berlebihan itu mengeras dan membentuk kristal di dalam ginjal dan laur kencing.

Masalah yang Berkaitan Dengan Lebihan Asid Urik Dalam Darah

Antara masalah yang dikaitkan dengan asid urik ialah

1. Gout
--> rasa kesakitan yg amat sangat bagai dicucuk-cucuk di daerah sendi kita seperi di hujung jari-jari kaki.


2. Kencing manis.


3. Tinggi Kolesterol jenis Triglyceride. (TG) dan VLDL dense bb gunpellet


4. Masalah jantung.


5. Masalah buah pinggang.
---> bermakna BUAH PINGGANG anda tidak dapat membuang bahan ini dengan cekap melalui air kencing.

--->  Biasanya purin akan diuraikan oleh HATI menjadi asid urik yg terurai(dissolve) disalurkan melalui darah ke buah pinggang utk dikeluarkan dari badan.


6. Masalah metabolik dan hormon seperti PCOS dll.


7. Darah tinggi.




Bagaimana Vitamin Shaklee Dapat Menyingkirkan Lebihan Asid Urik Dalam Badan ?




Ramai yang dah tidak merana singkirkan lebihan asid urik lagi kerananya...


Ada yang kata :

✿ kini dah boleh solat sempurna seperti orang lain

✿ Dah boleh genggam tangan

✿ Dah boleh tidur lena

✿ Dah boleh berjalan turun naik tangga dengan laju

✿Dah boleh buat aktiviti kerja macam biasa


Namun semuanya dengan kuasa Allah. 
Anda tidak perlu percaya...Jangan sesekali percaya..anda harus cuba sendiri...


Antara khasiat vitamin atau makanan tambahan untuk singkirkan lebihan asid urik adalah :

  • ALFALFA - Menyingkirkan toksik secara lembut dari badan. Pengambilan alfafa memerlukan pesakit mengambil air yg banyak utk tujuan detox

  • OMEGA GUARD - Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak 3 yang ditemui didalam ikan laut dalam. Kedua-dua asid ini dipercayai mampu mengurangkan keradangan pada sendi pesakit

  • PERFORMANCE DRINK - Memastikan tubuh pesakit sendiri mempunyai kandungan air dan gula yang cukup agar tidak berlaku dehydration.

  • VIVIX SHAKLEE - Melindungi DNA, memperbaiki DNA, memberi impak positif kepada pengawalam genetik, menggalakkan pembentukan mitochindra didalam sel, melambatkan pembentukan protein AGE yang menyebabkan kerosakan sel





Testimoni Penggunan Vitamion Shaklee Untuk Singkirkan Asid Urik Berlebihan Dalam Badan 

# Testimoni 1

gout, set gout shaklee



# Testimoni 2 


Harini saya akan kongsikan dengan anda testimoni yang telah mengidap gout selama 20 tahun dengan mencuba Omega Guard dan Alfalfa Complex . Jom kita baca ,kisah beliau disini


Gout Yang Ditanggung Selama 20 Tahun Semakin Pulih dengan Vitamin Shaklee, set gout shaklee, vitamin gout dari shaklee, penawar gout, testimoni pesakit gout, testimoni gout shaklee



# Testimoni 3

penawar gout, atasi gout,ubat gout, hilangkan gout


# Testimoni 4





# Testimoni 5


Maksudnya... Asid Urik Boleh Dihapuskan!!!

Semakin Awal Anda Mengambil Tindakan, Semakin Cepat Ia Disembuhkan. 
Jangan Tangguhkan Sampai Peringkat Yang Terakhir, Masa Tu Mungkin Terlambat Sudah.




------------------------------------

Saya Nornadia Mansor , ID Shaklee : 866457 
adalah pengedar sah Shaklee anda
Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan, 
sila hubungi :

✆ SMS | WhatsApp : 013 4211 610 [Nadia]
✉ Email : nornadiamansor@yahoo.com

ATAUPUN


 Walk in ke mana cawangan Shaklee seluruh Malaysia yang 

berdekatan dengan anda, Sila gunakan ID 866457 
untuk dapatkan supplement anda dgn Harga Sungguh Menjimatkan 

Setiap pembelian di laman ini, anda layak menerima :
☑ Jadual pengambilan vitamin
☑  Tips ekslusif 
☑ Konsultasi percuma berterusan 
☑ -Layak dijemput ke ekslusif group di FB.


---------------------------------




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...