Cara Merawat Bisul Dengan Berkesan

Siapa yang pernah kena bisul cer angkat tangan? Haaa.. pada yang penah kena jeyang tau betapa sakitnya bisul ni. Alhamdulillah , saya tak pernah lagi kena bisul. 

Cuma saya pernah dengan cerita pengalaman dari mak saya yang dulu kerap alami masalah bisul ni, bukan sebiji je ..tapi  kekadang sampai 2-3 biji dalam satu masa. Bersilih ganti tempat. Syukur sangat saya tak pernah kena .

DALAM sesetengah kes yang tidak dirawat, bisul boleh mengakibatkan keracunan darah dan mengancam nyawa!

Bisul dalam bahasa perubatan disebut sebagai furunkel, iaitu jangkitan bakteria yang menyerang kulit melalui folikel rambut. Bakteria itu masuk melalui liang-liang rambut kemudian tumbuh dan berkembang biak di akar atau kantung rambut (folikel). 

Bakteria yang menyebabkan bisul adalah jenis streptococcus dan staphylococcus. Bakteria mudah menyerang jika kulit kurang bersih, lembab, tabiat menggaru kulit dengan tangan yang kotor, atau kekebalan tubuh yang terganggu. 


bisul , bisul berulang, masalah bisul herbal blend , krim untuk bisul

Kronologi Bisul dari Doktor Rahim


(#1) . Bisul jadi bila kuman/bakteri menginfeksi folikel rambut pd kulit, sehingga jadi peradangan/ kemerahan spt tanah mendatar yg MERAH hihihi spt TANAH MERAH..dinamakan "Cellulitis". Kulit anda kemerahan, panas dan berkilat

(#2 ). Kalau kuman (musuh anda) tu membiak kerana antibodi anda lemah, maka Bisul membesar sebagai benjolan merah dan mula jadi macam BUKIT BENDERA!

(#3 ). Kalau kuman tu membiak lagi sampai anak cucu cicitnya....Bisul tu membesar tinggi macam GUNUNG KINABALU kerana askar antibodi anda NO POWER. Mungkin anda ada penyakit sampingan seperti Kencing Manis. 

Di mana GULA yg Tinggi dalam darah adalah BAJA atau MUSUH dalam Selimut. Gula ni berpakat dgn kuman untuk meningkat serangan motar dan bom di bisul anda . 

Masa ni sakit bukan main!! Kerana bisul dah mula terisi NANAH pula. Lepas tu di kemuncak , askar anda pi letak BENDERA PUTIH...tanda nak kalah le tu....hihihi...dinamakan "MATA BISUL" atau PUNAT BISUL yg warna putih atau kuning nanah.

Masa tu musuh dah pasang BOM JANGKAdi puncak gunung tu. Hanya menunggu masa untuk LETUPKAN je. Kalau ia makin Besar...hihihi lagi le Sakit!! Klu di letupkan musuh bisul tu......terburai keluar nanah mcm gunung berapi meluahkan lava / nanah2 nya keluar....aduuh Deritanya !!

(#4 ) General musuh/kuman ni namanya Terrorist "Staphylococcus Aureus."Dia general yg pandai yg terror dlm susunan strategi. Nampak je Pertahanan kita LEMAH je....dia arah kuncu-kuncu nya ATTACK doc/anda di segala sudut Tanah Air anda (Tubuh badan anda).

JANGAN le picit bisul tu. Ia akan membuat infeksi menyebar. Klu musuh tu duk kat Penang ( punggung kanan) ...dia melarat singgah kat Kedah (punggung kiri). Lagi teruk doc/anda tak leh dudok langsung.... Kadang musuh ni selinap masuk dalam darah....kita jadi DEMAM Mengetar!!. 

Serangan musuh masa ni memuncak sehingga ia serang Depo askar kita yg lain seperti Hati, Paru2 (pneumonia), jantung...terus ke headquater....OTAK kita....habis le kita, Negara kita di JAJAH!!

Siapakah yang berisiko mendapat Bisul?

Mereka yang lebih berisiko mendapat bisul ialah :
  • Mereka yang kurang menjaga kebersihan diri.
  • Kawasan penempatan yang sesak seperti di intitusi dan rumah kebajikan.
  • Atopy (alahan).
  • Ahli keluarga yang mengalami jangkitan kulit berulang.
  • Sistem imuniti badan yang lemah.
  • Kurang zat makanan.
  • Pesakit diabetes.


Apakah tanda-tanda dan gejala Bisul?

Gejala untuk bisul ini hampir menyamai penyakit kulit yang lain seperti:
  • Ketulan menyakitkan yang berwarna merah jambu atau merah 
  • Saiz lebih kurang setengah inci diameter
  • Nanah di bahagian tengah bisul.
  • Keputihan, lelehan mengandungi darah daripada bisul tersebut.
  • Kemerahan dan bengkak di sekeliling kulit yang dijangkiti.
  • Biasanya di ikuti rasa teramat sakit apabila disentuh.



Kenapa Bisul Sering Muncul Lagi Berulang Ulang ?

Jika bisul muncul dalam lebih dari seminggu selepas bisul yang sebelumnya sembuh, besar kemungkinan telah berlaku penyebaran kuman (bakteria) dari bisul sebelumnya. Dapat dijelaskan sebagai berikut: 

Apabila bisul itu matang, maka terdapat banyak nanah dan pada akhirnya nanah itu keluar atau dikeluarkan. Ketika mengeluarkan nanah atau merawat bisul, jika tidak bersih: nanah merebak ke kulit sekitarnya dan tidak dibersihkan, nanah tersentuh oleh tangan dan setelah itu tangan menyentuh bahagian kulit lain tanpa cuci tangan terlebih dahulu, maka dengan cara itulah bisul akan muncul lagi dan lagi. 


Jom kita tengok, puan ini mengalami masalah bisul yang berulang pada tempat yang sama. Dan menurut kata Dr Rahim , bisul adalah disebabkan sistem imun badan atau antibodi badan yang lemah. Dan sering mengalami masalah bisul adalah salah satu petanda penyakit kencing manis!




Bagaimanakah Bisul dapat dicegah?

  • Menjaga kebersihan diri dengan baik.
  • Pastikan kulit sentiasa bersih.
  • Basuh tangan sebelum menyentuh muka.
  • Jangan berkongsi tuala mandi atau pakaian.
  • Elakkan dari menekan bisul terutamanya yang ada di sekeliling mulut atau hidung kerana ianya bahaya boleh menyebabkan jangkitan kepada bahagian kulit lain atau aliran darah.


Bagaimana Vitamin Shaklee dapat Membantu Masalah Bisul ?

Hasil carian saya, bawang putih merupakan antara petua orang dulu-dulu untuk mengubati bisul. Caranya, tumbuk bawang putih dan sapukan pada bisul. Tetapi, faham-fahamlah kepedihan yang terpaksa anda tanggung. Bukan sekali kena sapu tu. 

Banyak kali sehingga mata bisul tu pecah dan surut. Sanggupkah? Atau anda boleh juga memakan bawang putih secara mentah untuk mengubati bisul sehingga bisul tersebut surut dan hilang. Lagi sekali soalan saya, sanggupkah anda?

Satu lagi, korang tau tak? Bisul juga adalah tanda awal penyakit kencing manis. Penyakit kencing manis menyebabkan imun badan seseorang semakin rendah dah lemah untuk melawan bakteria yang menyebabkan bisul dan biasanya bisul kerap tumbuh ditempat yang sama.


Jom kita baca testimoni dibawah :


#Testimoni 1
bisul , bisul berulang, masalah bisul,
Bisul yang tumbuh dapat di atasi selepas pengambilan Garlic Complex


#Testimoni 2


#Testimoni 3
Setelah seminggu mengamalkan herbal blend dan garlic complex

Alhamdulillah, Shaklee ada menghasilkan vitamin berasaskan bawang putih iaitu Garlic Complex.

(60 Tablet)


  • terkenal sebagai antifungal dan antiseptik. 
  • bukan sahaja berkesan untuk mengubati bisul, segala apa yang berkaitan kulat, yis candida atau virus lain.

Selain dari itu, untuk kegunaan luarans saya sarankan anda sapukan HERBAL BLEND CREAM SHAKLEE pada bisul. Sapu di seluruh tempat bisul.Insyaallah keesokannya ,bisul akan matang dan pecah. Memang ajaib ! Tak caya, cubalah :)

(60 Tablet)


bisul , bisul berulang, masalah bisul herbal blend , krim untuk bisul

  • Melembutkan kulit kasar, tumit pecah, kulit kering
  • Merawat eczema
  • Merawat dari gigitan serangga
  • Ubat untuk luka dan melecur
  • Ruam pada kulit
  • Menghilangkan parut termasuk parut campak
  • Memberi kelegaan semasa ketidakselesaan akibat demam
  • Sebagai losyen untuk kegunaan harian




Sustained Released Vita C
(180 Tablet)


  • Vitamin antioksidan
  • membantu meningkatkan imunisasi tubuh. 
  • membantu tubuh menghalang jangkitan seperti bisul dengan lebih efektif. 
  • Vitamin C juga menghalang bisul terjadi lagi kerana ia meningkatkan antibodi tubuh.

Selain dari itu, untuk kegunaan luar


------------------------------------

Saya Nornadia Mansor , ID Shaklee : 866457 
adalah pengedar sah Shaklee anda

Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan, 
sila hubungi :

 SMS | WhatsApp : 013 4211 610 [Nadia]
 Email : nornadiamansor@yahoo.com


Setiap pembelian di laman ini, anda layak menerima :

 jadual pengambilan vitamin
☑ tips ekslusif
☑ konsultasi percuma berterusan 
 layak dijemput ke ekslusif group di FB.

------------------------------

Panduan Penjagaan dan Merawat Anak Demam Campak

Hati mana yang tak risau kalau anak sakit. Nak buat kerja pun tak tenteram. Kan? Itulah naluri seorang ibu. Kalau boleh tak nak tengok anak kita tanggung kesakitan. Tapi, segalanya diberi adalah ujian Allah untuk hamba yang dikasihi.

Harini saya nak kongsikan dengan anda bagaimana merawat dan tips penjagaan untuk  yang terkena demam campak. 


Penyakit demam campak bukanlah sakit biasa yang perlu kita pandang remeh, jika tak dirawat sebaiknya, boleh bertukar serius. Dalam minoriti kes, ia boleh pergi ke dalam hati dan otak.

Ia juga boleh masuk ke dalam otak dan menyebabkan penyakit yang sangat serius dan juga kematian. Jadi, jom saya kongsikan serba sikit maklumat mengenai demam campak

Ia mudah berjangkit kepada kanak-kanak kecil bawah 10 tahun. Kanak-kanak berasa tidak selesa apabila mengidap campak. Anak anda mungkin hendak berada di katilnya ketika suhu badannya tinggi.

Tanda Tanda Demam Campak Pada Anak

Tanda-tanda demam campak ialah antara 7 hingga 10 hari selepas dijangkiti penyakit, pesakit mula menunjukkan tanda dan gejala demam campak seperti:
  • Ruam yang  sangat gatal yang merebak dari batang tubuh ke leher,muka dan anggota badan

  • berlangsung dari lebam merah berisi cecair lepuh (vesikel) yang longkang dan kuping lebih. Vesikel juga boleh muncul dalam mulut, pada kulit kepala, di sekitar mata atau pada alat kelamin dan boleh menjadi sangat menyakitkan. 

  • Batuk, selesema dan sakit tekak

  • Mata berair dan sensitif kepada cahaya

  • Sakit otot

Info Mengenai Demam Campak

Campak ialah penyakit yang sangat mudah berjangkit yang menyebabkan ruam, demam dan batuk. Ia adalah jangkitan akut pada kanak-kanak disebabkan virus measles. Pesakit demam campak biasanya mengalami gejala jangkitan saluran pernafasan dan disertai ruam pada kulit. 

Penyakit ini sangat mudah berjangkit kepada orang lain melalui titisan cecair dari mulut dan hidung semasa bercakap, batuk atau bersin.


Bagaimana Jangkitan Awal Demam Campak

Hari pertama iaitu tanda-tanda awal bayi didapati demam meragam, letih lesu disertai dengan selsema, batuk, mata berair dan merah. Juga terdapatnya bintik putih yang dikelilingi warna merah di bahagian dalam mulut kanak-kanak.



Langkah Langkah Merawat dan Penjagaan 


1- Pantau Suhu Badan Anak

Adakah dia demam? Suhu badan mungkin boleh mencapai 40 darjah celcius. Pada peringkat awal suhu badan kanak-kanak tinggi, batuk teruk dan kadangkala kanak-kanak ini juga mengalami cirit-birit, muntah ataupun susah kencing. Jika suhu badan terlalu tinggi, ini akan disertai oleh demam sawan. Sentiasa lap badan untuk menyejukkan badannya. Sebaiknya anak itu dimandikan 3 kali sehari supaya panasnya keluar. 

Waktu mandi yang sesuai untuk anak ialah jam 8 pagi, selepas zohor dan sebelum jam 7 malam. Jika terpaksa mandikan selepas jam 7 malam, mandikan dengan air suam dan sapukan minyak panas selepas mandi 

Kalau orang dulu, demam, batuk dan selsema tak bagi mandi….jadi panas tu akan terperap dalam badan dan lama-kelamaan boleh menyumbang kepada keadaan yang lebih teruk. Zaman dah berubah, bidan pun belajar sains dan teknologi. Even doktor turut pesan, jika anak demam pasangkan aircond di rumah jika ada supaya suhu sejuk dan rumah tidak berkuap

Bagi ibu yang menyusukan anak dengan susu ibu, menjadi satu kelebihan dengan kerap menyusukan anak semasa anak dalam fasa tidak sihat supaya anak menjadi lebih bertenaga dan antibodi yang dibekalkan mampu melawan penyakit dengan cepat. Maka buat ibu baru….jangan panik. 


2- Pemakanan Si Manja

Berikan dia minum air banyak supaya demam cepat turun dan air serta zat besi yang hilang akibat muntah dan cirit-birit mendapat gantian.

Mengelakkan apa-apa yang boleh membuat sakit mulut, seperti makanan masin. Sup mudah untuk menelan selagi ia tidak terlalu panas.


3- Potong Kuku Si Anak

Pastikan bayi anda atau kuku kanak-kanak itu dipotong untuk mengelakkan dia dari mengganggu kulit jika dia cuba untuk menggaru. (Jika anda mempunyai bayi, meletakkan stoking atau sarung tangan atas tangan beliau.) Menggaru mungkin meredakan gatal-gatal buat sementara waktu, tetapi ia boleh membuat luka pada kulit yang boleh dijangkiti.


4- Pakai Pakaian Yang Nipis 

Jika anak anda demam, atau jika kulit mereka sakit dan teruk, berpakaian mereka sewajarnya supaya mereka tidak terlalu panas atau terlalu sejuk. Longgar, licin, kain kapas adalah yang terbaik dan akan membantu menghentikan kulit daripada menjadi sakit dan gatal-gatal.



Pantang Larang dan Petua Tradisional Untuk Demam Campak

Selain dari kaedah moden, pastinya kita juga berikhtiar melalui cara tradisional yang dipercayai membantu meredakan demam campak dan beberapa pantang larang yang perlu diikuti untuk mengelakkan campak lebih teruk.

1- Jangan bagi anak kita yang kena campak makanan bergoreng. Kerana dikhuatiri parut kekal pada muka, badan iman nanti.


2- Kalau boleh elakkan tumis menumis dalam rumah yang ada pesakit demam campak. Sebab di khuatiri rasa gatal dan miang pada badan semakin menjadi-jadi.


3- Daun semambu di alaskan atas tempat tidur. Lagi bagus kalau anak terus baring atas daun. Kalau anak taknak, boleh alaskan kain batik di atas daun semambu yang dah letak atas tilam tu. Mandi air daun semambu juga.


4- Ada juga yang tumbuk daun semambu bersama kunyit hidup dan campurkan dengan bedak sejuk. Sapu serta lumurkan ke seluruh badan anak. Ini boleh mengelakkan miang gatal dan juga elak parut.


5- Minum dan mandi air kelapa muda yang fresh!



Bila Demam Kebah?

Pada hari keempat demam mula turun dan kira-kira pada hari kelima ruam mula timbul dari kepala turun ke tangan, badan dan kaki. 

Enam atau tujuh hari selepas ruam campak keluar barulah ruam campak yang halus dan bertompok-tompok merah mula menghilang.



Adakah Ada Komplikasi Sampingan?

Pesakit yang kurang daya melawan tubuh boleh mengalami komplikasi yang lebih serius seperti :

  • jangkitan telinga tengah (otitis media 5-15%)
  • cirit birit
  • jangkitan peparu (bronkitis dan pneumonia 5-10%)
  • jangkitan pada otak (subacute sclerosing panencephalitis 1/10,000-1/100,000 kes)
  • boleh menyebabkan kecacatan kekal dan kematian


Kenapa perlu rawatan segera?

*Jika tiada sebarang rawatan diberikan ia boleh membawa maut. Maut boleh berlaku tiga atau empat hari selepas jangkitan paru-paru dan jangkitan ini boleh berlaku selepas ruam campak hilang.

*Juga seminggu atau dua selepas campak sembuh tiba-tiba si pesakit menunjukkan tanda-tanda sistem urat sarafnya terganggu. Malah ada juga kanak-kanak tidak sedarkan diri buat beberapa minggu atau kadangkala mengakibatkan lumpuh. Bagaimana 60 hingga 70 peratus daripada kanak-kanak yang diserang campak sembuh sementara 10 peratus lagi diserang komplikasi di samping demam campak.



Bolehkah demam campak dicegah?

Boleh. Demam campak boleh dicegah melalui pemberian suntikan imunisasi MMR (measles, Mumps and Rubella) pada usia 12 bulan dan kemudian ketika berumur 7 tahun. MMR adalah vaksin yang selamat. Sekiranya anda terdedah kepada pesakit demam campak sila dapatkan nasihat doktor atau petugas kesihatan

Disamping itu, dinasihatkan juga ibu bapa untuk memantau kesihatan anak anak 


Vitamin Shaklee untuk Rawatan Demam campak

Selain dari penjagaan yang baik , tahap kesihatan juga perlu dititik beratkan. Saya ada beberapa cadangan untuk anda membantu menyembuhkan demam campak 

1- Menurunkan haba badan

Basic H terkenal dengan 1001 kegunaan. Salah satunya adalah dapat menyerap haba 3kali ganda dari air biasa dan  suhu badan menurun. Cuma masukkan beberapa titik ke dalam air mandian.


2-Mengelakkan Kegatalan Kulit akibat Campak dan Berparut 

Herbal Blend Shaklee sesuai diambil untuk membantu melegakan kegatalan kulit dan mengelakkan kulit dari berparut



3- Meningkatkan Imunisasi dan Cepat Sembuh

Untuk ibu yang masih menyusukan anak kecil, si ibu dinasihatkan mengambil Sustained Released Vita C Shaklee yang membantu meningkatkan daya tahan kerana susu yang disalurkan pada bayi juga akan membantu bayi meningkatkan imunisasi . 

Ditambahkan pula dengan khasiat susu ibu yang hebat! Insyaallah,anda mampu membantu sikecil melawak virus campak dengan cepat dan mengelakkan komplikasi sampingan




 Bagi anak yang berusia 2 tahun ketas, digalakkan mengambil Chewable Vita C Shaklee untuk meningkatkan imunisasi badan dari  penyakit dan virus . Insya-Allah, demam campak akan cepat sembuh dan kering


Bagi ibu yang menyusukan badan , disarankan mengambil Sustained released Vita C Plus. Khasiat Vita C akan disalurkan melalui susu badan kepada anak anda untuk meningkatkan imunisasi badan anak 





# Testimoni 1 
Pengambilan Chewable Vita C semasa Demam Campak

# Testimoni 2
Menyapukan Herbal Blend pada bahagian yang terkena campak

# Testimoni 3
Basic H mandian yang membantu meredakan demam campak





------------------------------------

Saya Nornadia Mansor , ID Shaklee : 866457 
adalah pengedar sah Shaklee anda

Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan, 
sila hubungi :

✆ SMS | WhatsApp : 013 4211 610 [Nadia]
✉ Email : nornadiamansor@yahoo.com


Setiap pembelian di laman ini, anda layak menerima :

 jadual pengambilan vitamin
☑ tips ekslusif
☑ konsultasi percuma berterusan 
 layak dijemput ke ekslusif group di FB.

------------------------------

Tibi : Tips & Langkah Pencegahan

Assalammualaikum & salam sejahtera. Saya harapkan anda semua kekal sihat. Topik yang akan saya ingin kongsikan ialah tentang penyakit tibi atau pun batuk kering. 

Biasanya ramai yang ingat mereka hanya mengalami batuk biasa. Jadi, biarkan jela. Tapi, sudah berminggu minggu batuk masih lagi berterusan. Rupanya disahkan penyakit TIBI!

Tibi adalah penyakit berjangkit hanya melalui udara sahaja dan boleh menyerang sesiapa sahaja

Rawatan apabila kritikal adalah ubat atau cucuk :

  • Ubat yang sepahitnya, nak telan pon azab setiap hari
  • Hari hari kena pegi hospital untuk cucuk HARI HARI OK! selama 6 bulan

Jadi, jom saya ternagkan lebih lanjut mengenai TIBI atau penyakit batuk kering ini




Apa Itu Tibi ? , TIBI, BATUK KERING,Bagaimanakah tibi merebak? , GEJALA PENYAKIT TIBI,Langkah pencegahan tibi,Golongan berisiko tinggi mendapat jangkitan Tibi,Tip umum untuk merawat sakit Tibi,Vivix Shaklee Membantu Menyembuhkan Penyakit Tibi, TIBI, BATUK KERING, ubat sakit tibi, cara sembuhkan tibi, rawatan sakit tibi, shaklee & tibi


Apa Itu Tibi ?

Tibi adalah sejenis penyakit berjangkit atau batuk kering yang boleh membawa maut jika tidak dirawat.  Ia disebabkan oleh kuman mycobacterium bacillus yang ditemui oleh Dr. Robert Koch  di Jerman, berwarna merah, halus dan hanya boleh dilihat menggunakan mikroskop.

Dianggarkan 90 peratus daripada kuman tibi biasanya menyerang paru-paru atau dikenali sebagai tibi pulmonari. 

Walau bagaimanapun, melalui peredaran darah, ia juga boleh merosakkan bahagian lain tubuh badan manusia seperti buah pinggang, kulit, mata, kelenjar leher, tulang,otak dan lain-lain.


Penyakit tibi yang tidak dirawat akan membawa maut.



Bagaimanakah tibi merebak?

Mungkin ramai yang tidak tahu atau ramai yang tahu tetapi kurang peka dengan cara transmisi penyakit ini serta tahap keterukan penyakit ini.

Apabila pesakit tibi pulmonari aktif batuk, bersin atau bercakap, mereka akan mengeluarkan beribu-ribu kuman tibi daripada paru-paru atau kerongkong yang bertebaran di udara dalam bentuk titisan halus.

Apa Itu Tibi ? , TIBI, BATUK KERING,Bagaimanakah tibi merebak? , GEJALA PENYAKIT TIBI,Langkah pencegahan tibi,Golongan berisiko tinggi mendapat jangkitan Tibi,Tip umum untuk merawat sakit Tibi,Vivix Shaklee Membantu Menyembuhkan Penyakit Tibi, TIBI, BATUK KERING, ubat sakit tibi, cara sembuhkan tibi, rawatan sakit tibi, shaklee & tibi

Sesiapa yang menyedut udara yang mengandungi kuman tibi yang terapung-apung itu seterusnya akan menghadapi risiko dijangkiti. Mereka yang berhubung rapat seperti ahli keluarga dan rakan sekerja pesakit tibi lazimnya paling berisiko untuk menghidapinya.


Apakah gejala-gejala tibi?

• Batuk yang berterusan lebih daripada 2 minggu.

• Kahak yang mungkin mengandungi darah.

• Demam berpeluh pada waktu petang atau malam

• Mengalami sakit dada khususnya apabila batuk atau menghela nafas panjang

• Hilang selera makan

• Berat badan menyusut

• Mudah letih dan lemah badan.


• Mengalami sakit dada apabila batuk atau semasa menarik nafas panjang.



Siapakah yang Berisiko Menghidap Penyakit TIBI?

Mereka yang mempunyai risiko diserang Tibi;

❗ Bayi / kanak-kanak serta orang tua.

❗Mereka yang dijangkiti AIDS( Virus HIV)

❗ Mereka yang mendampingi/tinggal dengan pesakit tibi.

❗ Rakyat asing daripada negara yang mempunyai kadar jangkitan tibi yang tinggi.

❗Mereka yang kekurangan zat dan vitamin.

❗Pesakit yang mengambil rawatan steroid atau rawatan yang menrendahkan tahap daya ketahanan badan seperti pesakit yang telah menjalankan pemindahan organ atau pesakit Systematic Lupus Erythemotosus SLE/rheumatoid.

❗ Pesakit yang sedang mengambil rawatan kemoterapi.


* Semakin rendah daya ketahanan tubuh, semakin tinggi risiko jangkitan Tibi boleh berlaku.



Langkah pencegahan tibi

• Bayi-bayi yang baru lahir mestilah diberikan suntikan imunisasi BCG

• Dapatkan suntikan dos kedua sekiranya tiada bekas parut dan pada umur 12 tahun

• BCG diberikan percuma di semua hospital serta klinik kesihatan kerajaan untuk mereka yang berumur 20 tahun ke bawah

• Sekiranya batuk berterusan lebih daripada dua minggu, segeralah berjumpa doktor untuk menguji kahak anda

• Ahli keluarga atau sesiapa sahaja yang tinggal sebumbung dengan pesakit tibi dalam tempoh yang lama hendaklah tampil menjalani pemeriksaan.



Bagaimana Penyakit TIBI dikesan?


Di Hospital/klinik, Tibi dikesan melalui ;

⇔ Pengambilan spesimen kahak pesakit dan ujian di bawak mikroskop dilakukan untuk menguji kehadiran bacteria.

⇔ Imbasan Xray, dimana akan kelihatan tompok putih petanda terdapat jangkitan tibi pada paru-paru.

Mantoux test, dimana ujian tuberkulin dilakukan dengan mencucuk sedikit protein tuberkulin di bawah kulit pesakit kemudian bacaan reaksi kulit terhadap protein itu dilakukan selepas 3hari suntikan diberi. Bacaan negatif akan diberi jika tidak kelihatan 'lepuhan' pada kulit manakala lepuhan yang terhasil lebih dari 10cm akan diberikan bacaan positif..




Apakah Rawatan yang diberikan Hospital Pada Pesakit Tibi?

Rawatan yang diberikan oleh Pegawai Perubatan biasanya dalam tempoh rawatan sekurang-kurangnya 6 bulan. Jenis ubat-ubatan bagi tibi adalah 

  • Steptomycin
  • Rifamicin
  • Ethambutol 
  • Isoniazide Pyrazinamide.


Jika anda mengalami TIBI, doktor akan membuat preskripsi rawatan yang perlu. Pastikan anda mematuhi rawatan tersebut secara tetap sehingga selesai. Ini boleh menyembuhkan anda dan juga mencegah anda daripada menyebarkan penyakit ini kepada keluarga anda dan orang lain yang berhubung rapat dengan anda.

Rawatan tibi selalunya mengambil masa selama 6 bulan.

  • Ia meliputi rawatan harian selama 2 bulan dengan 4 jenis ubat diambil setiap hari dibawah penyeliaan anggota kesihatan yang dilantik.

  • Diikuti pula dengan rawatan yang dilakukan 2 kali seminggu selama 4 bulan (biasanya 3 jenis ubat diambil, di bawah penyeliaan klinik dada/klinik kesihatan terpilih).




Tip umum untuk merawat sakit Tibi

• Sekiranya anda pesakit tibi yang sedang menjalani rawatan, anda hendaklah mendapatkan rawatan berterusan serta mematuhinya dengan sempurna sehinggalah semuanya selesai

• Rehat secukupnya

• Makan makanan seimbang

• Pastikan badan anda selalu kuat dan sihat supaya dapat menentang kuman-kuman tibi pada sepanjang masa.

• Jangan biarkan diri dikuasai oleh rokok kerana ia hanya memburukkan keadaan

• Banyakkan bersenam

• Buka pintu dan tingkap pada waktu siang untuk peredaran udara yang sempurna bagi mencegah kuman tibi merebak.

• Biarkan cahaya matahari memasuki rumah anda dengan banyaknya kerana ia berupaya membunuh kuman tibi yang terapung-apung di udara dan berselindung di sudut-sudut rumah.

• Elakkan daripada tinggal bersesak-sesak di dalam rumah yang sempit.



Suplemen SHAKLEE yang dicadangankan kepada pesakit Tibi ?

  • Vivix
  • Nutriferon
  • Garlic
  • Caratomax
  • Omega Guard
  • Vita E
  • Zinc Complex


Ketahui Bagaimana Vitamin Shaklee merawat Pesakit Tibi di tahap KRITIKAL



Vivix™ adalah minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol menjadikan Vivix begitu unik. 

Vivix sahaja sudah cukup bagus untuk memperbaiki sel, menghapuskan radikal bebas dan memperbaiki DNA



VIVIX BERTINDAK DALAM 4 CARA :
1. Mempertahankan sel (cell defense)

2. Memberi tenaga pada sel

3. Memperbaiki Sel
4. Meningkatkan Prestasi Sel



Testimoni Pesakit Tibi dengan Supplement Shaklee

Cuba anda bayangkan ,kena cucuk hari2 selama 6 bulan. Masyaallah begitu azab rasa nak kena ke hospital berulang-alik sepanjang tempoh itu…pastue nak kena cucuk pulak hari hari.ngeri pulak apabila difikirkan.Itulah rutin harian pesakit TIBI,kalau tak nak cucuk  wajib makan ubat pahit yang masyaallah sampai boleh termuntah bila makan .


Dengan kehadiran Tonik Ajaib Vivix, Alhamdulillah ayah mertua Yana pengguna Vivix yang mendapat keberkesanan yang ajaib dengan pengambilan Vivix secara konsisten hari-hari…Ayah mertua Yana dah bebas dari penyakit TIBI…Syukur ke hadrat Illahi Vivix membantu dalam memberikan kesihatan yang lebih baik kepada Ayah mertua Yana…



# Testimoni 1
Vivix Shaklee Membantu Menyembuhkan Penyakit Tibi, TIBI, BATUK KERING, ubat sakit tibi, cara sembuhkan tibi, rawatan sakit tibi, shaklee & tibi, testimoni penyakit tibi, ubat penyakit tibi, batuk kering, ubat batuk kering


Ini pula adalah testimoni dari seorang rakan baiknya yang sedang kritikal dengan masalah 3 jenis kuman iaitu Tibi, Meninggitis & jangkitan virus pada paru paru terlantar sakit dihospital. Setelah dipertemukan dengan Vivix Shaklee , Alhamdulillah kesihatannya kembali pulih seperti sediakala



# Testimoni 2

Vivix Shaklee Membantu Menyembuhkan Penyakit Tibi, TIBI, BATUK KERING, ubat sakit tibi, cara sembuhkan tibi, rawatan sakit tibi, shaklee & tibi, testimoni penyakit tibi, ubat penyakit tibi, batuk kering, ubat batuk kering





# Testimoni 3

Hmm.. yang ni bukan set yer, supplemen ni boleh disesuaikan mengikut bajet anda. Cuma perlu hubungi saya dan kita akan berikan cadangan suplemen mengikut poket anda. In Sha Allah.. saya akan membantu.

Itu antara suplemen Shaklee yg boleh membantu merawat tibi dengan cara meningkatkan daya ketahanan dalam badan.  Maka tepuk dada dan cek poket sendiri. Kalau ada duit lebih, boleh beli lebih. Lagipun tak rugi beli suplemen. 

Penyakit ni bukan khusus untuk orang tua sahaja, orang muda pun boleh terjangkit!



Ramai orang sekarang ni suka cari bomoh kalau batuk berdarah. Katanya terkena ‘santau’. Padahal, kena Tibi. Buktikan dulu melalui medical check-up. Penyakit ni boleh rawat. Tak perlu bomoh.






------------------------------------
Saya Nornadia Mansor , ID Shaklee : 866457 
adalah pengedar sah Shaklee anda
Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan, 
sila hubungi :

✆ SMS | WhatsApp : 013 4211 610 [Nadia]
✉ Email : nornadiamansor@yahoo.com

ATAUPUN


 Walk in ke mana cawangan Shaklee seluruh Malaysia yang 

berdekatan dengan anda, Sila gunakan ID 866457 
untuk dapatkan supplement anda dgn Harga Sungguh Menjimatkan 
Setiap pembelian di laman ini, anda layak menerima :
☑ Jadual pengambilan vitamin
☑  Tips ekslusif 
☑ Konsultasi percuma berterusan 
☑ -Layak dijemput ke ekslusif group di FB.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...