Tidur Lebih Lena Tanpa Insomnia dengan Ostematrix Shaklee

Dah sebulan lamanya saya tidur tak lena & mudah terjaga disebabkan insomnia .Boleh dikatakan ‘deep sleep’ saya cuma 30% je dari 6-8 jam tidur,  memang saya akan tetap letih bila bangun pagi
.
Pusing kiri..pusing kanan. Takleh tidur juga. Alih2 dah siang baru ngantuk.
.
Selimut terkalih saya terjaga, bunyi kereta lalu saya terjaga, senang cite asyik terjaga la.

TIDUR TAK LENA yang berterusan tu petanda INSOMNIA?

Insomnia ialah sejenis ganguan tidur yang didefinisikan sebagai kesukaran untuk memulakan tidur atau kekal tidur pada waktu malam.

Individu yang mengalami insomnia juga tidak mendapat kuantiti tidur yang secukupnya walaupun mempunyai masa dan peluang untuk tidur dan seterusnya mengakibatkan gangguan pada rutin hariannya.

Simptom dan Gejala Insomnia atau Susah Tidur

Individu yang mengalami insomnia biasanya akan mempunyai gejala-gejala seperti:
  • sukar untuk tidur pada waktu malam, berbaring dalam keadaan jaga lebih daripada sejam atau lebih sebelum dapat melelapkan mata.
  •  terjaga daripada tidur dan sukar untuk tidur kembali
  • terjaga terlalu awal pada waktu pagi
  • berasa penat selepas bangun dan mengantuk pada waktu siang.

Sekiranya seseorang individu itu mengalami gejala-gejala yang berkaitan dengan masalah insomnia, individu tersebut perlulah merujuk kepada pegawai perubatan agar masalah insomnia dapat dikenalpasti dan dirawat di peringkat awal lagi.

 

Punca Masalah Sukar Tidur atau Penyakit Insomnia

Antara punca dan sebab terjadinya masalah sukar tidur atau penyakit insomnia adalah disebabkan beberapa faktor , antaranya adalah ;

  • disebabkan oleh kekurangan ‘magnesium’.  Antara simptom kekurangan magnesium adalah Sukar tidur dan Kerap terjaga bila tidur
  • Tahap stress atau ketegangan pada dirinya.
  • Suasana yang terlalu bising atau menyeramkan sehingga kadang-kadang fikiran sering melayang-layang ke hal-hal yang  ditakuti.
  • Penyakit atau tahap kesihatan seseorang seperti asma, sering buang air kecil
  • Perubahan pola hidup seseorang.
  • Kesan pengambilan ubat ubatan
  • Pengambilan kafein secara berlebihan
 

Kesan Buruk  Akibat Sukar Tidur Atau Insomnia

Insomnia banyak memberi kesan yang buruk pada kehidupan seseorang

Masalah insomnia boleh terjadi kepada sesiapa sahaja pada semua peringkat umur, terutamanya wanita, warga tua, mereka yang tergolong dalam sosiekonomi yang lebih rendah, penagih alkohol yang kronik dan pesakit yang mempunyai masalah kesihatan mental.

READ :  Umur dah Dewasa , Tapi Ketinggian Macam Kanak Kanak

Antar kesan negatif daripada insomnia pada kesihatan fizikal dan mental adalah ;

(1) Pelupa. 

Menyebabkan otak tidak dapat berfungsi dengan normal untuk menyimpan memori jangka panjang, hingga boleh menjerumuskan seseorang pada keadaan nyanyuk.

.

(2) Bertambahnya berat badan atau obesiti.

Kurang tidur menjadikan seseorang bertambah nafsu makan . Jadi, kalau anda sedang dalam program penurunan berat badan atau diet, atur pola tidur agar waktu tidur mencukupi

.

(3) Kemurungan. 

Kalau anda sedang stress, anda akan mengalami susah tidur, dan  menimbulkan perasaan tertekan.  

Kemurungan yang dibiarkan atau yang tidak di tangani dengan baik akan mencetuskan gangguan emosi seperti mudah marah, mengamuk, mudah tersinggung, dan hilnag kawalan terhadap dirinya sendiri.

.

(4) Hilang Fokus . 

Individu seperti ini juga menghadapi masalah dalam menumpukan perhatian kepada kerja atau aktiviti harian.

.

(5) Sistem Imun Badan dan Kesihatan Terjejas

Gangguan tidur memberi kesan buruk kepada sistem imunisasi dan kesihatan wanita termasuk kesihatan mental, penyakit kardiovaskular dan juga Alzheimer.

 

Tips Bagaimana Mengatasi Masalah Sukar Tidur atau Insomnia

Ikuti 8 tips dan cara mengatasi gangguan susah tidur atau insomnia tanpa ubat yang membantu anda untuk tidur lebih nyenyak,antaranya adalah ;

cara mengatasi insomnia malaysia

(1) Senaman

Melakukan senaman ringan secara berkala pada waktu petang tetapi tidak terlalu hampir dengan waktu tidur kerana ia boleh menyebabkan sebaliknya iaitu menjadi lebih segar.

.

(2)  Berehat sebelum tidur.

Berhenti daripada membuat kerja beberapa jam sebelum tidur. Belajar cara-cara menenangkan diri dan mengosongkan fikiran daripada kerja atau masalah. Ini kerana apabila fikiran anda terlalu aktif, anda akan menghadapi masalah untuk berehat.

.

 (3) Pengurusan masa tidur

Pengurusan masa tidur yang baik adalah penting dalam mengatasi masalah insomnia. Individu tersebut digalakkan untuk menetapkan masa tidur yang sama pada setiap hari dan hanya tidur secukupnya untuk merehatkan badan selain daripada mengelak daripada tidur pada waktu siang.

.

(4) Hanya tidur apabila berasa mengantuk

Tidur hanya apabila anda rasa mengantuk dan mengelak daripada berjaga terlalu lama di atas katil

.

(5)  Aktiviti yang mampu membuatkan rasa mengantuk.

Sekiranya seseorang itu gagal untuk tidur dalam masa 20-30 minit selepas baring di atas katil, elakkan daripada memaksa diri untuk tidur sebaliknya digalakkan untuk melakukan aktiviti yang mampu membuatkan rasa mengantuk seperti :

READ :  Testimoni Set Mengandung Shaklee, Pilihan Terbaik Anda
  • Mandi air suam
  • Minum susu suam
  • Membaca buku yang membosankan atau bahan bacaan ringan seperti majalah
  • Mendengar muzik yang menenangkan

.

(6) Persekitaran tidur yang selesa

Pastikan persekitaran tidur anda yang selesa, dapat mengurangkan gangguan tidur  antaranya adalah seperti

  • faktor pencahayaan ,cahaya lampu
  • mengelak daripada cuaca yang terlalu panas atau sejuk
  • bunyi bising
  • pastikan idur di atas tilam yang selesa, bantal yang lembut atau memakai pakaian tidur yang longgar.
  • Semak semula preskripsi dan ubat-ubatan yang anda beli dengan pegawai farmasi untuk mengelakkan dari terambil ubat-ubatan yang menyumbang kepada masalah tidur.

.

(7) Elakkan dari aktiviti yang menjadi punca insomnia

Anda yang mengalami insomnia digalakkan juga untuk mengelakkan melakukan perkara dibawah yang menyebabkan tidur anda terganggu ;

  • berhenti atau mengurangkan pengambilan minuman keras
  • pengambilan kafein atau nikotin
  • mengelak daripada meminum air dalam kuantiti yang banyak sebelum tidur agar waktu tidur tidak terganggu.

.

(8) Doa Agar Mudah Tidur – Insomnia (Susah Tidur)

doa susah tidur,doa insomnia,doa mudah tidur
Doa ketika anda susah tidur supaya tidur lebih mudah dah lena
 

Kesan Buruk Pengambilan PIL TIDUR untuk kesihatan anda

Penggunaan ubat-ubatan dalam rawatan insomnia untuk mendapatkan tidur yang lena, dalam jangka masa panjang adalah tidak digalakkan kerana ia boleh mengakibatkan kebergantungan kepada ubat tersebut dan mempunyai kesan sampingan yang serius

bahaya pil tidur,kesan makan pil tidur berlebihan,terlebih dos ubat tidur
Bahaya pil tidur jika diambil secara berterusan

Antaranya adalah;

  • DADAH akan KEKAL DALAM aliran DARAH dapat memberi KESAN MABUK yang pastinya akan melemahkan sistem tubuh yang mungkin mengakibatkan kemalangan mudah berlaku
  • Pengambilan pil tidur yang kerap akan mengakibatkan KEMEROSOTAN MEMORI & PRESTASI KERJA MEROSOT
Kekurangan kalsium dan magnesium akan menyebabkan anda bangun selepas beberapa jam dan tidak dapat kembali ke tidur .
.
Magnesium adalah penting untuk ‘GABA recoptor’ yang wujud di seluruh permukaan otak & saraf badan kita.
Apa benda ni? Ia adalah ‘neurotransmitter’ yang menenangkan yang amat-amat diperlukan oleh otak kita untuk ‘switch off’.
.
Kalau takde GABA ni, memang otak kita akan rasa ‘tense’, otak sentiasa berfikir & sudahnya kita baring sambil renung siling. Tak tidur-tidur pun..

Vitamin Shaklee Yang Membantu Masalah Insomnia

shaklee untuk insomnia,rawat insomnia,cara mengatasi masalah sukar tidur
Rawat masalah insomnia dengan Vitamin Shaklee
Bagi yang hidapi insomnia, boleh amalkan SET INSOMNIA Shaklee:

1) OSTEMATRIX (Penenang)

Bertindak menenangkan saraf dan melegakan stress. Magnesium yang ada dalam Ostematrix dapat memperbaiki keadaan tekanan serta merehatkan tubuh dan saraf.
 .
Telan je 3 biji OSTEMATRIX sebelum tidur, kerana ia mengandungi 100mg magnesium oxide, gluconate & citrate.
 .
Bila dah dapat stok OsteMatrix ni saya lega sangat-sangat kerana akhirnya saya dapat tidur lena. Minda tenang, badan saya pun rileks je nak tidur. Takde la rasa ‘tense’.
.

2) B- COMPLEX (Pengurang Stress)

Mengandungi 8 Vitamin B iaiyu Thiamin (B1), Riboflavin (B2), Niacin (B3), Panthothenic acid (B5), Pyridoxine (B6), Folic Acid (B9), Cobalamin (B12) dan Biotin yang dapat mengurangkan stress dan keresahan.
.

3) ENERGIZING SOY PROTEIN (Pembekal Tenaga)

Menyediakan 14 gram protein soya (bukan GMO) yang berkualiti tinggi untuk membantu meringankan kesakitan migrain dan sukar tidur.

Testimoni Set Insomnia Shaklee Untuk Masalah Sukar Tidur atau Insomnia

# Testimoni 1 : Baru 2 hari makan vitamin shaklee, kini tiada lagi masalah insomnia dan tekanan darah semakin stabil!

shaklee untuk insomnia,testimoni sembuh dari insomnia,pulihkan insomnia
Testimoni sembuh dari insomnia
.

 # Testimoni 2: Pengambilan Ostematrix membantu tidur lebih lena, bangun pagi rasa lebih segar dan bertenaga.

shaklee untuk insomnia,testimoni sembuh dari insomnia,pulihkan insomnia
.

# Testimoni 3: Tidur lebih lena , selepas mengamalkan vitamin shaklee untuk masalah insomnia

shaklee untuk insomnia,testimoni sembuh dari insomnia,pulihkan insomnia
.

# Testimoni 4: Sebelum ni pukul 2-3 pagi baru tidur, selepas mengamalkan shaklee ,pukul 8 dah tidur . tiada lagi insomnia

shaklee untuk insomnia,testimoni sembuh dari insomnia,pulihkan insomnia

Jadi kepada anda diluar sana yang alami masalah serupa dengan sukar tidur atau insomnia, saya sarankan cubalah Set Insomnia Shaklee ni. Alhamdulillah berkesan. Insya’Allah berkesan untuk anda juga.

Bagaimana ingin Mendapatkan Vitamin Shaklee?

(i) Hubungi Saya :

Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan, sila hubungi :
 .
✆ SMS | WhatsApp : 013 4211 610 [Nadia]
.
📱 Link Terus untuk Whatsapp :
http://www.wasap.my/60134211610
http://www.wasap.my/60134211610
.
📩 Email : nornadiamansor@yahoo.com
.

(i) Buat belian di cawangan Shaklee terdekat

Walk In ke mana mana cawangan Shaklee berdekatan,  gunakan ID 866457 untuk dapatkan supplement anda dgn Harga Sungguh Menjimatkan
.
Tidur Lebih Lena Tanpa Insomnia dengan Ostematrix Shaklee was last modified: by
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Link Berkaitan

You may also like

1 Ulasan

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.