Scabies atau Kudis Buta: Bagaimana Merawatnya dengan Berkesan ?

cara merawat kudis buta,kudis buta berjangkit,

Kudis buta, dalam bahasa perubatan dikenali sebagai Scabies , sejenis jangkitan kulit yang boleh berjangkit disebabkan oleh sejenis hama (Sarcoptes scabies).

Kudis buta mudah berjangkit melalui sentuhan dan ibu² akan dapati simptom kudis buta selepas 2 – 6 minggu dijangkiti oleh kutu kudis.

Jangkitan kudis buta menyebabkan kegatalan kulit yang amat  sangat terutama di waktu malam dan selepas mandi air panas disebabkan oleh reaksi badan terhadap kutu, bahan buangannya dan telur kutu.

Selain menyebabkan kegatalan, scabies kerap menyebabkan jangkitan kuman setempat disebabkan pesakit menggaru di kawasan gatal tersebut(secondary infection).

Kesan-kesan pada kulit seperti bintik-bintik kecil berair (vesicles), kesan trak scabies dalam kulit (burrowing) dan kesan mengelupas dapat dilihat pada celah-celah jari tangan atau kaki. Kesan-kesan sebegini juga boleh didapati pada pusat, ketiak dan juga pada anggota sulit.

Kudis buta ini bukan penyakit keturunan, tetapi berkait rapat dengan sikap serta tabiat dalam menguruskan tempat tinggal mereka.

Bagaimana Kudis buta atau Scabies Berlaku?

Jangkitan kutu Sarcoptes scabie seperti serangga yang akan membentuk laluan atau terowong di bawah lapisan luar kulit setelah hinggap padanya.
.
Ia tidak boleh hidup lebih dari 48jam-72jam tanpa sentuhan dari manusia. Tetapi ia mampu hidup sehingga lebih dari sebulan jika berjaya memasuki kulit manusia.

makanan pantang kudis buta,kuman kudis buta,cara sembuhkan kudis buta

Bayangkan bila dah selesa tinggal di bawah kulit, hama itu akan membiak dengan bertelur, makan dan minum sambil berhorey-horey kemudian berak di bawah kulit kita.
Hasil dari najis hama serta tindak balas kulit itu telah menyebabkan kesan rasa gatal yang teramat timbul.

*Hama mendapat sumber makanan dari darah yang dihisap dari mangsanya. Dah serupa zombie dah hama ni.

Siapa yang berisiko mendapat kudis buta?

kumpulan yang berisiko termasuk mpendapat jangkita kudis buta atau scabies adalah ;
  • kanak kanak berumur  dua tahun kebawah
  • warga emas
  • pesakit yang mempunyai sistem imun badan yang lemah
  • pesakit yang tidak boleh bergerak atau lumpuh
  • pelajar sekolah berasrama.

Tanda Tanda atau Simptom Kudis Buta atau Scabies

Tanda tanda jangkitan kutu Sarcoptes scabie yang menyebabkan kudis buta adalah;

  • Kudis kulit, ruam dan gatal-gatal sengit yang lebih teruk pada waktu malam / selepas mandi panas / mandi biasa.
  • Ruam terdiri daripada bintik kecil merah yang kelihatan seperti gigitan kecil serangga. Ruam ini boleh disalah anggap sebagai penyakit dermatologi lain seperti ekzema.
  • Tanda merah ini biasanya berada dalam garis kecil empat atau lebih dan biasanya muncul di anggota-angota badan seperti bahagian siku, kawasan sulit, celahan jari, pergelangan tangan, ketiak, buku lali, pelipat, pinggan
READ :  Tips untuk Membantu Anak-anak Anda Bersedia ke Sekolah
  • Bukan sahaja kelihatan merah, berlubang di sana sini, malahan ada yang menggaru dengan asyik hingga tidak sedar telah melukakan kulit mereka hingga menyebabkan perdarahan dan adakalanya ada yang sampai bernanah.
 

Bagaimana Berlakunya Jangkitan Kudis Buta atau Scabies?

Jangkitan kutu Sarcoptes scabie yang menyebablan kudis buta boleh merebak dan berjangkit dengan cara yang berikut:
  • Sentuhan kulit-ke-kulit  seperti berpegangan tangan
  • Hubungan intim, seperti melakukan persetubuhan
  • Berkongsi pakaian, tempat tidur, atau tuala yang telah digunakan oleh orang yang terkena jangkitan kudis
 

Cara Meminimakan Kadar Jangkitan Kuma Kudis Buta atau Scabies

Jangkitan kudis buta merebak dengan cepat kalau tak dijaga dengan betul. Kalau anak ramai, lagi mudahlah berjangkit sesama adik-beradik tue kerana mereka kan bermain bersama.
.
Jadi, apa yang ibu ayah boleh lakukan bila anak confirm terkena jangkitan kudis buta? Beberapa perkara perlu dilakukan bagi meminimakan kadar jangkitan kepada anak-anak ;
kudis buta berjangkit,kudis buta bahaya,kudis buta boleh sembuh
  1. Cuci pakaian dan cadar yang telah digunakan oleh orang yang dijangkiti dengan air panas.
  2. Masukkan perkara yang tidak boleh dicuci ke dalam beg plastik yang tertutup dan simpan selama sekurang-kurangnya tujuh hari untuk membolehkan hama dan telurnya mati.
  3. Perabut dan tempat tidur perlu dibersihkan dengan vacuum.
  4. Orang yang bergaul rapat dan tinggal bersama orang yang telah dijangkiti kudis buta juga harus dirawat pada masa yang sama.
  5. Pastikan pencahayaan yang cukup diberikan di dalam rumah supaya kelembapan yang menjadi punca pembiakan hama akan dapat dielakkan.
  6. Pastikan anak-anak yang telah terkena jangkitan kudis buta ini tidak berkongsi tuala mandi dengan anak-anak yang tidak mendapat jangkitan.
  7. Potong kuku anak-anak supaya kuku yang panjang tidak mengakibatkan jangkitan bakteria secondary apabila mereka menggaru.
  8. Hentikan penggunaan krim, sabun yang mengandungi STEROID ! Kerana kesan buruk jika penggunaan untuk jangka masa panjang
Jika 1 ahli keluarga yang mengalami penyakit ini, seluruh ahli keluarga juga perlu menyapu ubat sekaligus.
.
Jika ahli keluarga lain tidak turut sama menyapu ubat tersebut, maka penyakit ini akan menjangkiti mereka yang tidak terkena lagi jangkitan ini.
.
Pesakit kanak-kanak yang dijangkiti sepatutnya dikecualikan dari ke sekolah/ke rumah pengasuh sehingga selesai rawatan bagi mengelakkan potensi rebakan penyakit ini.
.
** Kudis buta boleh berjangkit semula, jadi adalah sangat penting untuk mengikut segala arahan rawatan dan membersihkan bahan yang tercemar dengan penyakit tersebut.
.
Kudis buta boleh dirawat dengan syarat anda patuh kepada perawatan dan keluarga anda juga memberikan kerjasama. 

Rwat Kudis Buta Cara Saya Bersama Shaklee

Rawatan Kudis Buta Untuk Bayi Bawah 2 tahun dan Kanak – kanak, cara sembuhkan kudis buta yang saya petik melalui NurAziyan Sabri
.
Rawatan yang saya buat adalah cara saya mengunakan Set kudis buta shaklee. Cadangan kepada ibu bapa jika mengalami masalah seperti ini. Rawatan tanpa ubat berbahaya dan beracun untuk kanak-kanak bawah 2 tahun.
.
Setelah dapat tahu ianya adalah scabies, balik dari klinik terus beroperasi membasmi makhluk yang bernama “hama kudis buta“. Hama ni boleh merebak dan hidup tempat-tempat sejuk.
.
Cikyan Tekad nak Ehtiar dengan Shaklee.MEMANG BETUL BERKESAN.4 HARI JA HILANG SEMUA MERAH2.
.

antibiotik untuk kudis buta,ubat kudis buta paling mujarab,shaklee untuk kudis buta,shaklee untuk scabies
Ubat kudis buta paling mujarab (Set kudis buta Shaklee)
Sesuai untuk kanak kanak & dewasa
.

1. Mandikan Dengan Basic-H shaklee

Ibu pengedar shaklee, jadi lebih baik ikhtiar guna product yang yakin selamat. Basic H adalah adunan pencuci organic. Seratus peratus pencuci serba guna yang organik. masukkan sesudu dalam baldi/besen bagi mandi air tu, Anak-anak mandi manda dalam besen tu (atas pengawasan saya).
.

2. Basuh semua pakaian guna Dengan Basic-H shaklee

Selama 3 hari rutin harian basuh baju guna Basic-H, untuk matikan hama kudis buta. kotoran minyak pun tanggal, suci bersih je basuh guna basic H kalau nak guna hari-hari pun boleh terpulang.
Keringkan baju dengan washing machine yang berhaba tinggi, saya bawa ke dobi layan diri masukkan baju keringkan, panas boleh matikan hama kudis buta. kalau rajin boleh gosok baju dengan seterika.
.

3. Mop lantai Dengan Basic-H shaklee

Mop lantai guna Dengan Basic-H shaklee dah jadi rutin setiap minggu, cuma bila disahkan scabies ibu jadi rajin sikit la..kerap mop lantai.
.

4. Sapu Herbal blend Cream setiap kali selepas mandi

Herbal Blend Multipurpose Cream – digunakan untuk 101 masalah kulit, untuk melegakan radang pada kulit. kulit sentiasa lembab elak kering dan gatal, jadi adwa tak la menggaru. Saya lumur seluruh badan selepas mandi, seminggu habiskan satu tube herbalblend.
.

5. Kuatkan Imun badan dengan Omega Guard dan Nutriferon

Since Aisyah setahun lagi memang saya bagi omega guard shaklee. Omega Guard bersifat anti radang ,iaitu bagus untuk mengelakkan keradangan pada kulit. Sehari bagi sebiji, makan berjemaah dengan si Abang.
.
Nutriferon yan bagi Selang sehari 1 sachet untuk :
  • Kuatkan imun adik dan Abang supaya tak berjangkit.
  • Pertumbuhan badan yang sihat dan juga untuk kesihatan otak
  • Sesuai untuk anak yang mudah jatuh sakit seperti batuk, selesema, asma
  • Memperkuat sistem imunisasi badan
.

6. Sembur Aerosol Penyembur Ubat Nyamuk / Lipas

Untuk peralatan rumah yang tidak boleh basuh kena la guna kaedah sembur dengan ubat nyamuk / lipas, yang boleh bawa jemur di bawah cahaya matahari terik. Carpet kena vacum dan jemur.

3 hari bertukus lumus buat macam ni, kudis baru dah tak muncul, kudis lama dah kering. Bejaya misi menyembuhkan kudis buta tanpa ubat.

Dapat masalah baru kita rasa macam dugaan, sebenarnya Allah nak bagi kita pelajaran baru. Boleh la kongsi pengalaman saya dengan orang ramai, tanpa ubat dan dadah kita boleh kawal dan sembuhkan kudis buta yang sangat mudah berjangkit dan merebak.

Bagaimana ingin Mendapatkan Vitamin Shaklee?

(i) Hubungi Saya :

Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan, sila hubungi :
 .
✆ SMS | WhatsApp : 013 4211 610 [Nadia]
.
📱 Link Terus untuk Whatsapp :
http://www.wasap.my/60134211610
http://www.wasap.my/60134211610
.
📩 Email : nornadiamansor@yahoo.com
.

(i) Buat belian di cawangan Shaklee terdekat

Walk In ke mana mana cawangan Shaklee berdekatan,  gunakan ID 866457 untuk dapatkan supplement anda dgn Harga Sungguh Menjimatkan
.
Scabies atau Kudis Buta: Bagaimana Merawatnya dengan Berkesan ? was last modified: by
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Link Berkaitan

You may also like

1 Ulasan

  1. satu rawatan yang holistik beserta penerangan, memang terbaik produk shaklee, rawat dalaman serta luaran,

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.