Redakan Pneumonia atau Jangkitan Kuman Pada Paru Paru Sebelum Terlambat

jangkitan pneumonia,radang paru paru,jangkitan kuman pada paru paru
Pneumonia (bahasa perubatan) juga dikenali dengan radang paru paru,jangkitan kuman pada paru paru dan paru paru berair merupakan antara penyakit yang bleh menjadi serius dalam masa yang singkat.
.
Ingat, jangan ambil mudah jika batuk berpanjangan selama beberapa hari. Ini mungkin tanda-tanda penyakit pneumonia; radang paru-paru yang menjadi antara penyakit paling membawa maut di dunia.

Bagaimana Pneumonia Boleh Berlaku?

Pneumonia merujuk kepada jangkitan kuman pada paru-paru yang melibatkan pundi udara

Pundi-pundi udara akan dijangkiti bakteria (nanah) dan mengakibatkan tanda-tanda pneumonia seperti demam, sukar bernafas dan menggigil.

Ia berlaku disebabkan saluran udara pada paru-paru dipenuhi nanah dan lendir yang menyebabkan sistem pernafasan tidak dapat berfungsi dengan baik.

Keadaan ini jika dibiarkan berterusan akan mengakibatkan oksigen tidak sampai ke dalam darah dan sel tubuh. Ini akan menyebabkan seseorang itu mengalami kekurangan oksigen yang menyebabkan dia sukar bernafas yang membahayakan nyawa.
 .
Pneumonia terjadi kerana jangkitan bakteria, virus, fungus dan parasit. Secara umum antara bakteria yang menyebabkan pneumonia adalah ‘Streptococcus pneumoniae’, ‘Haemophilus influenzae’, ‘Chlamydia trachomatis’,’Mycoplasma pneumoniae’ dan ‘Legionella pneumophila’.
 .
Jangkitan kuman atau virus yang menyebabkan jangkitan di hidung , batuk, selsema dan berterusan pada paru-paru.
jangkitan pneumonia,radang paru paru,jangkitan kuman pada paru paru
Pneumonia (bahasa perubatan) juga dikenali dengan radang paru paru,jangkitan kuman pada paru paru dan paru paru berair

Cara Jangkitan Pneumonia

Anda boleh dijangkiti radang paru-paru atau pneumonia apabila:

  • Menghidu udara yang telah dijangkiti pneumonia atau bakteria tertentu.
  • Menghidap jangkitan pada sistem pernafasan seperti selesema
  •  Mengalami komplikasi akibat penyakit lain seperti cacar air atau campak
  • Dalam kes sawan dan strok, jangkitan terjadi akibat menarik nafas dengan jus gastrik dalam perut, perut dipenuhi makanan, atau muntah dalam paru-paru.
Gambar X-ray menunjukkan ada bahagian pada paru paru dijangkiti kuman

  Tanda-tanda Radang Paru Paru atau Pneumonia? 

Anda harus lebih peka dalam mengenal tanda-tanda penyakit pneumonia dan mengetahui langkah-langkah mudah yang mampu mencegah penyakit ini.

Antara tanda atau simptom pneumonia adalah ;

  • Pernafasan semakin laju
  • Tak cukup nafas dan tercungap-cungap
  • Bibir menjadi biru
  • Batuk berdarah
  • Nak makan tak boleh, nak kencing pun tak boleh.
  • Demam, berpeluh dan menggigil
  • Batuk, yang boleh menghasilkan kahak
  • Sakit dada apabila anda bernafas atau batuk
  • Keletihan
  • Loya, muntah-muntah atau cirit-birit

Tanda-tanda penyakit peumonia berbeza-beza bergantung pada bahagian paru-paru yang telah dijangkiti kuman.

Paru-paru dengan jangkitan di bahagian tengah dan atas akan mengakibatkan kesukaran bernafas; manakala paru-paru dengan jangkitan di bahagian bawah mampu mengakibatkan muntah, loya dan sakit perut.

Punca Penyakit Pneumonia

Pneumonia boleh disebabkan oleh bakteria, fungus, virus atau parasit.

  1. Bakteria yang mengakibatkan penyakit pneumonia adalah streptokokus dan mikoplasma (pneumonia yang biasa digelar “walking pneumonia”).
  2. Virus pula adalah virus demam selesema (influenza) dan virus sinsitium pernafasan (RSV).
  3. Bagi individu dengan sistem ketahanan badan (imun) yang lemah, penyakit pneumonia boleh diakibatkan oleh organisma “pneumocystis jiroveci”.
READ :  Review Pulih dari Bronkitis (5 Testimoni)

Organisma ini mengakibatkan serangan radang paru-paru pada pesakit HIV. Atas sebab itu, doktor akan meminta anda menjalani ujian HIV.

Komplikasi Penyakit Pneumonia atau Jangkitan Paru Paru

Ketahui bahaya Pneumonia atau radang paru paru.

Menurut statistik, 450 juta orang di seluruh dunia iaitu tujuh peratus daripada populasi dunia menghidap pneumonia dalam setahun. Hampir 4 juta daripadanya maut.

Antara komplikasi yang berlaku kepada kes-kes radang paru-paru yang tidak dirawat sepenuhnya ialah;

1) Bakteria dalam salur darah

Pneumonia boleh menyebabkan kematian apabila keradangan daripada penyakit ini memenuhi pundi udara dalam paru paru dan mengganggu keupayaan bernafas. Dalam sesetengah kes, jangkitan boleh masuk ke salur darah dan merebak ke bahagian organ lain.

.

2) Paru paru bengkak dan bernanah

mungkin dibuat di kawasan yang dijangkiti pneumonia. Selalunya akan dirawat dengan antibiotik dan ada juga kes yang terpaksa membuang paru paru.

.

3) Pengumpulan cecair dan jangkitan sekitar paru paru

keadaan ini dipanggil sebagai “pleural effusion. Selalunya selaput paru paru akan membenarkan paru paru menggelongsor dengan mudah bersama dinding dada setiap kali bernafas.

Benarkah Mandi Pada Waktu Malam Boleh Mendatangkan Pneumonia?

mandi malam paru paru berair,keburukan mandi tengah malam
“Jangan suka mandi malam! Nanti paru-paru masuk air ”

Pneumonia juga sering dikaitkan dengan kepercayaan atau ‘mitos’ dalam masyarakat Melayu berhubung soal mandi malam.

Sebenarnya,tidak. Mandi malam tidak mendatangkan penyakit paru-paru berair, yang dikaitkan dengan masalah Pulmonari Edema dan pneumonia.
 .
Punca berlakunya penyakit ini adalah disebabkan oleh kecederaan pada permukaan paru-paru dan kegagalan fungsi kiri jantung. Maka, kepercayaan sesetengah pihak bahawa ianya berpunca daripada kemasukan air ketika mandi adalah salah.
 .
Cecair yang terdapat dalam paru-paru pula bukanlah sama seperti air yang kita minum atau air paip yang dikatakan masuk kedalam paru-paru ketika mandi, tetapi ia adalah cecair yang dipenuhi nanah yang banyak malah adakalanya bercampur darah dan bendalir tubuh.
 

Vitamin Cadangan Untuk Masalah Pneumonia atau Paru Paru Berair

Vitamin Shaklee untuk masalah jangkitan kuman dalam paru paru ,paru paru berair, radang paru paru atau pneumonia.

Selain rawatan hospital, pesakit pneumonia sangat memerlukan sokongan rawatan nutrisi yang baik dan mencukupi untuk melawan penyakit.

READ :  Otitis : Jangkitan Kuman dalam Telinga

Jadi pengambilan supplemen yang sesuai amat penting. Bagi pesakit Paru Paru Berair atau Pneumonia ini, pengambilan Vivix dan Set di atas ini sangat membantu untuk melawan jangkitan dan juga penyembuhan penyakit.

jangkitan kuman paru paru shaklee,vitamin untuk paru paru,set paru paru berair shaklee,

Omega Guard

  • meningkatkan sistem imun badan,bantu mengurangkan batuk dan selsema.
  • bersifat anti radang atau anti inflamasi(inflamasi-respon utama sistem imun badan terhadap infeksi dan iritasi
  • menyihatkan paru-paru,sifat anti radang juga mengurangkan sakit asma
 

Nutriferon

  • Membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik
  • membantu sel darah putih menentang bakteria & kuman
  • mengukuhkan sistem imun,
  • mempertingkatkan pertahan hidung terhadap alergi
  • meningkatkan kesihatan kulit daripada ekzema, memelihara sistem pernafasan daripada bronkitis, pneumonia & asthma, menyembuh & mengurangi simptom selesema.
 

Vivix Shaklee

Vivix ia mampu merawat masalah jangkitan kuman dalam paru paru ,paru paru berair, radang paru paru atau pneumonia.
  •  Meningkatkan sistem imun tubuh badan untuk melawan jangkitan viru
  •  Menghentikan kimia penyebab kanser
  •  Memberi perlindungan dan pembaikan selular DNA
  • membantu melawan simptom selsema, mengurangkan kahak, dan juga mampu melawan pembengkakan saluran pernafasan
  • mengurangkan ketidakselesaan dan kesukaran bernafas dan melegakan batuk
  • memperbaiki simptom selsema
  • Vivix mengandungi resveratrol yang baik untuk melawan jangkitan dan juga melawan serangan radikal bebas.

Testimoni Shaklee Dari Pesakit Yang Mengalami Pneumonia

# Testimoni 1 : DOA + UBAT DOKTOR + PRODUK SHAKLEE = PNEUMONIA BERANSUR PULIH.

😳18/05 – Dapat berita abah warded wad 8 di Hospital Pakar Sultanah Fatimah Muar sebab batuk kering & demam tak henti henti. Padahal abah bukan perokok, apatah lagi minum arak.

Hati anak mana yang tak risau bila dapat berita macam tu… Kena lak anak anak saya tengah exam, tahankan hati jer nak terus berdezup balik muar.

Dari JB call hospital muar & dimaklumkan abah disyaki menghidapi  PNEUMONIA… luluh rasa hati nie… airmata jangan cakap laaaa… dah macam air hujan

 .
😭20/05 – Dari wad 8 abah berpindah ke wad 2 (mcm wad kuarantin jer)… abah kata doktor cakap PARU-PARU ABAH DAH PARAH & terpaksa dipindahkan wad yang jauh dari org ramai. Doktor kata kemungkinan berminggu minggu abah kat hospital untuk kurangkan kan kuman kat paru-paru abah…
 .
😍21/05 – dapatkan nasihat & suggestion produk Shaklee dari Master Danieal Daniel Loo & Master Dr. Desmond. Vivix,  Nutriferon, Vitamin C, Garlic & Omega untuk abah.
 .
Kejutkan abah & sembunyi sembunyi suruh abah habiskan air vivix… minum skali dengan nutriferon. Abah kata sedap tapi kelat. Pukul 2 pagi baru balik umah mak…
😊22/05 – melawat abah kat hospital. Dah siapkan air vivix gak untuk abah dari rumah… bagi abah minum vivix + nutriferon + vita c + garlic + omega…
.
Abah mengadu minum vivix malam tadi asyik nak membuang jer. Bagus la tu., buang toxin Tengah duduk berbual ngan abah, tiba tiba, abah batuk kuat & keluar seketul kahak yg banyak & pekat. Abah kata selalunya batuk tak ada kahak . Haritu batuk keluar kahak mcm tu. Nurse yang check bagitau demam abah dah kebah… 😀
 .
10 malam anak anak dah tido, ingatkan nak pegi hospital tengok abah lg, tapi abah bagitau dah bole discharge… pukul 12 malam abah discharge dari hospital… 😀
 .
👍23/05 – ptg abah dah bawak motor tengok kedai makan abah… pastu masuk kebun tgk pokok buah2an, ayam, itik, angsa, merak & arnab kesayangan abah…
 .
🎉Syukur Alhamdulillah, doa kami termakbul & usaha kami berhasil bila tengok abah kembali sihat & bole pusing kebun…
 .
💢KESIMPULANNYA kat sini, DOA + UBAT DOKTOR + PRODUK SHAKLEE = PNEUMONIA BERANSUR PULIH.
.

# Testimoni 2: Pneumonia disebabkan asap rokok ,selepas pengambilan Vivix ibu nampak perubahan yang sangat positif

ubat untuk pneumonia,pengalaman sembuh dari pneumonia,

.

# Testimoni 3: 

rawatan paru paru berair,jangkitan kuman paru paru dewasa,pengalaman kena pneumonia,paru paru berair boleh sembuh

.

# Testimoni 4

.

Testimoni 6: “Saya nampak antibodi Auni Nadra lebih bagus daripada abangnya. Walaubagaimana pun, tahap kesihatan abangnya pun sudah semakin baik berbanding dahulu. Tiada lagi lawatan ke hospital untuk masalah bronchitis dan pneumonia. Alhamdulillah.”

pengalaman anak kena pneumonia,jangkitan kuman paru-paru pada bayi,

Bagaimana ingin Mendapatkan Vitamin Shaklee?

(i) Hubungi Saya :

Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan, sila hubungi :
 .
✆ SMS | WhatsApp : 013 4211 610 [Nadia]
.
📱 Link Terus untuk Whatsapp :
http://www.wasap.my/60134211610
http://www.wasap.my/60134211610
.
📩 Email : nornadiamansor@yahoo.com
.

(i) Buat belian di cawangan Shaklee terdekat

Walk In ke mana mana cawangan Shaklee berdekatan,  gunakan ID 866457 untuk dapatkan supplement anda dgn Harga Sungguh Menjimatkan
.
Redakan Pneumonia atau Jangkitan Kuman Pada Paru Paru Sebelum Terlambat was last modified: by
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Link Berkaitan

You may also like

2 Ulasan

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.