Penyakit Kayap : Rawat Dan Ketahui Pantang Larangnya

bahaya kayap,cara sembuh kayap,berapa lama penyakit kayap sembuh,ubat kayap cara kampung,pantang larang penyakit kayap
Penyakit kayap ,azabnya menyeksakan dan mengambil masa yang lama untuk sembuh. Mak saya sendiri pernah mengalinya,ambil masa yang lama untuk pulih sepenuhnya.Mak cakap tempat ruam tu macam  ada orang layurkan api.
.
Menurut mak saya ,tempat tu rasa pedih , panas macam terkena api. Walaupon air bisa dah takde, rasa panas pedih tu masih menghinggap .
.
Kayap adalah lanjutan dari penyakit Chicken Pox. Penyakit ini mempunyai persamaan dengan demam campak atau Chicken Pox iaitu datang dari kelompok virus yang sama iaitu Herpes dan virus boleh bersembunyi di bawah kulit dan menunggu masa untuk muncul

Penyakit kayap atau nama saintifiknya Herpes Zoster atau disebut Shingles , berpunca daripada serangan virus Varicella Zoster (VZB) iaitu daripada kelompok virus herpes. Virus ini adalah virus yang sama yang menyebabkan chicken pox sewaktu kita masih kecil.

kayap setompok,bahaya kayap,punca kayap,kayap sakit,kayap punca,penyakit kayap badan,kayap belakang badan,

Virus ini biasanya akan berada dekat pangkal saraf dan ianya membiak semula kebiasaannya terjadi disebabkan oleh masaalah seperti stress , tahap imunisasi badan yang lemah, kecederaan pada kulit dan juga akibat masalah penyakit kanser

 

Tanda, Gejala dan Simptom Kayap

Antara simptom-simptom yang boleh dijangkiti penyakit kayap adalah :
  • pesakit akan dijangkiti gelembung air pada bahagian tertentu di badan untuk jangkitan yang lebih teruk
  •  pesakit alami sakit teramat sangat apabila disentuh pada kulit
  •  kulit juga akan rasa gatal
  •  kulit terasa panas seperti terbakar
  •  timbul ruam panas
  •  berasa nak demam
  •  tekak rasa loya
  •  pening berpanjangan
  •  badan rasa sengal
  •  hilang selera makan
 

Kayap di Bahagian Muka

punca kayap muka,kayap di bahagian muka,ubat kayap mata,penyakit kayap mata
Ruam itu bermula dari tengah belakang dan merebak hingga ke bahagian dada dan akhirnya, kayap ular  ini akan menyerang urat saraf ‘rasa’ di bahagian mata, sekiranya ia tidak dirawat ketika di peringkat awal lagi.
 .
Jika mata turut diserang ia kelihatan merah dan berlakulah ‘conjunctivitis’. Mana-mana urat saraf ‘rasa’ akan diserang oleh kuman kayap ular, bila tumbuhnya kayap ini di kulit di mana adanya urat saraf ‘rasa’. Ruam yang berlaku pada kulit memakan masa dari 10  hari hingga dua minggu untuk sembuh jika dirawat dan kemudian ia akan mula reda dan meninggalkan parut pada kulit.
 .
Bagi pengidap  kayap ular yang lebih berusia , mereka akan merasakan kesakitannya dalam jangka waktu yang panjang iaitu berbulan-bulan ataupun makan tahun, apatah lagi jika ia tidak dirawat. Kesakitan ini digelar ‘Post-Herpetic Neuralgia’ dan begitu menyeksa
 .
Seseorang pakar harus benar-benar mengetahui secara lebih mendalam akan penyakit ini. Pada hakikatnya, rawatan yang diberikan untuk mengurangkan atau meringankan kesakitan dan mencegah jangkitan yang menyebabkan bernanah akibat dari bakteria. 
 

Kayap menyerang dibelakang badan

Kayap ular ini akan muncul buat pertama kalinya di beberapa bahagian tubuh badan seseorang, bergantung kepada urat saraf ‘rasa’ yang mana diserang. Serangan yang berlaku adalah diikuti dengan rasa sakit di bahagian kulit di mana urat saraf ‘rasa’ berada.
.
Kesakitan yang dirasakan memakan masa dua hingga 3 hari sebelum ruam merah terbentuk. Lazimnya ruam kayap ular ini berkumpul ataupun berbaris mengikut lingkaran urat saraf ‘rasa’.
 .
Pada mulanya, ruam merah yang bertompok-tompok akan kelihatan pada kulit dan kemudian lebih banyak ruam yang berbagai bentuk dengan warna kemerah-merahan dan melecur-lecur berlaku. Ruam merah yang bertompok itu mengandungi nanah sebelum pecah dan menyebabkan kulit jadi melecur.
.
Setengah daripada kulit yang melecur ini akan menerbitkan darah dan rasa sakit akan berterusan bila ruam terus merebak di sekeliling tubuh.

Komplikasi Atau Bahaya Kayap Jika Tak Dirawat

Kayap ni bahaya ke tak sebenarnya? Jika kayap melibatkan bahagian muka, ia mungkin menyebabkan komplikasi kepada 

  • mata termasuk menjadi buta dan kepada saraf facial menyebabkan paralisis otot-otot muka (facial palsy).
  • keradangan organ dalaman termasuk otak (meningoencephalitis)
  • jantung (carditis)
  • paru-paru (pneumomitis) 
  • usus (enterocolitis).
.
Setelah tanda-tanda kulit sembuh, bahagian kulit tersebut mungkin akan menjadi parut.
.
Komplikasi kronik yang lain lazimnya adalah post herpetic neuralgia (kesakitan pada bahagian urat saraf yang terlibat untuk jangka masa yang panjang). 
 .
Kesakitan berterusan ini akan menjejaskan kualiti hidup pesakit
 

Pantang larang ketika kayap.

Pantang larang penyakit kayap. Dari segi kesahihannya, saya tak dapat nak pastikan. Tapi, ini adalah antara pantang larang orang terdahulu yang mungkin membantu mencepatkan proses penyembuhan :
  • Jangan makan makanan berminyak.
  • Buah tempatan tak boleh makan.
  • Tak boleh dengar orang goreng lauk, dan tak boleh goreng sebarang benda pun.
  • Tak boleh kena sabun.
  • Tak boleh makan buah atau sayur yang menjalar atau berjalur (contohnya tembikai,timun,labu)
  • Tak boleh makan makan yang gatal contohnya makanan laut,ayam,telur
 

Vitamin Untuk Kayap

Tingkatkan sistem pertahanan badan anda dengan Set Kayap Shaklee.  Ketahui cara pulihkan kayap dengan segera, selamat dan berkesan.
.
Ubatnya kena boost-kan immune system. 💉  Ianya bukan sakit yang hanya nampak di kulit luaran sahaja. Sakitnya di bahagian dalam selagi virus ada attack saraf tu.

 Garlic Complex :

Garlic Compex berfungsi untuk merawat kayap dari segi ;

  • bertindak sebagai antibiotik semulajadi. Ia bersifat antivirus untuk menghalang serangan jangkitan virus, bakteria dan kuman bagi memastikan penyakit tidak merebak menjadi lebih teruk.
  • ia menjanjikan penyakit yang sudah pulih, tidak lagi kembali.
READ :  Sukar Turunkan Berat Badan Berpunca Dari Masalah Hormon

.

Nutriferon :

Bagaimana Nutriferon Membantu Mengatasi Kayap adalah dengan cara

  • Nutriferon miliki interferon. Interferon ini berfungsi untuk “memberi alarm” kepada antibodi untuk bertindak melawan virus, bakteria, kuman (bendasing) yang datang dalam badan. Jadi, pertahanan badan akan meningkat dan terus aktif dan melawan bendasing ini
  • Apabila pesakit yang alami kayap ini mengambil nutriferon, interferon meningkatkan sistem pertahanan badan dan mula bekerja keras untuk melawan virus ini. Jika sistem pertahanan badan tidak ditingkatkan, bagaimana ia mahu melawan virus dengan kadar yang cepat? Di sini lah perlunya nutriferon.
READ :  Ucapkan Selamat Tinggal Pada Jerawat dengan Set Kecantikan Shaklee

.

 Vitamin C :

  • Merupakan meningkatkan sistem pertahanan badan kerana ia terlibat didalam produksi antibodi, aktiviti dan fungsi sel darah putih dan paling penting ia terlibat didalam penghasilan interferon.

.

 ESP Shaklee :

Baik untuk pemulihan luka dan proses pengantian sel baru yang lebih sihat. Sel badan yang sihat memudahkan penyerapan nutrien dalam badan seterusnya memulihkan luka nanah dengan cepat.
 

Testimoni Pengguna Shaklee Yang Sembuh dari Kayap

# Testimoni 1 : 5 hari diwad, setelah amalkan Shaklee, Kayap lari ! warna kulit muka dah sekata balik. Dah takde ‘two face’.

testimoni kayap shaklee,ubat shaklee untuk kayap,ubat kayap di farmasi,pengalaman penyakit kayap,cara sembuh kayap
.

# Testimoni 2 : Kayap Kering Selepas Seminggu ! Selepas mengamalkan vitamin shaklee untuk penyakit kayap

testimoni kayap shaklee,ubat shaklee untuk kayap,ubat kayap di farmasi,pengalaman penyakit kayap,cara sembuh kayap
 

# Testimoni 3 : Kayap Menghilangkan Diri Selepas 9 hari Mengamalkan Set Kayap Shaklee

testimoni kayap shaklee,ubat shaklee untuk kayap,ubat kayap di farmasi,pengalaman penyakit kayap,cara sembuh kayap

# Testimoni 4 : Setelah 2 minggu Mengamalkan Vitamin Shaklee,kayap kering dengan baik

.

# Testimoni 5 :  Seminggu Selepas pengambilan Nutriferon Shaklee, kayap anak dah kering

testimoni kayap shaklee,ubat shaklee untuk kayap,ubat kayap di farmasi,pengalaman penyakit kayap,cara sembuh kayap


————————————
Saya Nornadia Mansor , ID Shaklee : 866457 
adalah pengedar sah Shaklee anda
Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan, 
sila hubungi :
✆ SMS | WhatsApp : 013 4211 610 [Nadia]
.
📱 Link Terus untuk Whatsapp :
http://www.wasap.my/60134211610
http://www.wasap.my/60134211610
.
Email : nornadiamansor@yahoo.com
.
ATAUPUN
.
♥ Walk In ke mana2 Branch seluruh Malaysia, Sila gunakan ID 866457 untuk dapatkan supplement anda dgn Harga Sungguh Menjimatkan ♥
Setiap pembelian di laman ini, anda layak menerima :
☑ Jadual pengambilan vitamin
☑  Tips ekslusif 
☑ Konsultasi percuma berterusan  
————————————
Penyakit Kayap : Rawat Dan Ketahui Pantang Larangnya was last modified: by
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Link Berkaitan

You may also like

1 Ulasan

  1. saya tak penah kena kayap..tapi kalau dengar orang cerita, macam sakit sangat..memang bagus lah makan vitamin ni kan..at least, cepat lah sikit sembuh kan..

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.