Otitis : Jangkitan Kuman dalam Telinga

Bermulahlah kisah sakit telinga saya ni. Ceritanya, beberapa hari lepas saya tetiba sakit urat leher macam salah urat bila bangun tidur. Ingatkan takde pape la. Lepas dua hari, rasa dalam telinga ni ada bunyi serangga dok berjalan krik krik krik. Tapi tak sakit pon..cuma sakit urat leher sampai susah nak makan .
.
Tak sedap hati, terus ajak suami ke klinik 1 Malaysia. Haaa.Jimat. Bila jumpa dengan pegawai perubatan , dia teropong telinga dengan otoscope , nampak tempiras atau orang utara panggil cikenet dalam telinga. Tapi tak boleh dibuang dah sebab dah ke dalam. Doktor just bg ubat titik untuk matikan cikenit tu.
.
Lepas balik terus titik 2 3 kali dan takde dah bunyi krik krik tu .Jadi saya anggap cikenit tu dah mati, Hihi. Pergi klinik follow up, doktor kata telinga saya kotor…Pelikkk! Saya dah korek ,putik kapas dah takde apa lg.Kenapa doktor kata kotor. Hati mana yang tak risau, macam macam dah fikir, “aku ni akan pekak ke?” sebab telinga sebelah ni dah kurang pendengaran. Nak tidur pun tak selesa.
.
Beberapa hari kemudian, saya bangun tidur ..rasa telinga ni macam tersumbat dengan air. Macam air masuk dalam telinga, saya assume  takde pape. Keesokan harinya, ada lelehan dari telinga ..sangatlah tak selesa dengan telinga berdesing, rasa macam telinga masuk air lagi. 2 kali saya ke hospital dan akhirnya jumpa pakar ENT di hospital Bukit Mertajam.
.
Doktor sebut semua kotoran dalam telinga .Maka, keluarlah cikenit yang dah mati tu..besarnya mak aiii. Mati dalam kekenyangan ! Alhamdullilah selepas beberapa hari semua back to basic
.
Maaflah tak dapat nak snap gambar referrel letter untuk rujukan pakar ENT, si cikenet yang dah mati..Sebab waktu  tu memang saya tak dapat nak fokus apa dah
.
Jom saya kongsikan pada korang dengan lebih detail.

Apa itu Jangkitan Telinga Tengah?

Jangkitan telinga tengah, juga dikenali sebagai otitis media, berlaku apabila virus atau bakteria  di belakang kawasan gegendang telinga menjadi radang.
.
.
Menurut Hospital Lucile Packard Kanak-kanak di Stanford, jangkitan telinga tengah berlaku dalam 80 peratus kanak-kanak dengan masa yang mereka mencapai umur 3.

Punca  Jangkitan Telinga Tengah

Terdapat beberapa alasan mengapa anda mendapat jangkitan telinga tengah.

READ :  Redakan Pneumonia atau Jangkitan Kuman Pada Paru Paru Sebelum Terlambat

Mereka sering berpunca dari jangkitan awal saluran pernafasan yang merebak ke telinga. Apabila tiub yang menyambungkan telinga tengah ke tekak (tiub Eustachio) tersumbat, cecair akan mengumpul di belakang gegendang telinga. 

Bakteria sering akan berkembang di dalam cecair, menyebabkan kesakitan dan jangkitan.

Tanda-tanda & Gejala Jangkitan Telinga Tengah

Terdapat pelbagai gejala yang berkaitan dengan jangkitan telinga tengah. Antara yang paling biasa ialah:

  • sakit telinga
  • keresahan
  • kesukaran tidur
  • penarikan atau menarik telinga
  • demam
  • kuning, jelas, atau berdarah lelehan dari telinga
  • hilang keseimbangan
  • masalah pendengaran
  • pening dan muntah
  • cirit-birit
  • selera makan menurun
  • kesesakan

Bagaimana Doktor Diagnosis Jangkitan Telinga Tengah?

Semasa pemeriksaan, doktor anda akan melihat bahagian luar telinga dan gegendang telinga menggunakan alat berlampu yang dipanggil otoscope untuk memeriksa tanda-tanda kemerahan, bengkak, nanah dan cecair.
.
Doktor anda juga mungkin menjalankan ujian yang dipanggil ujian timpanometri untuk menentukan sama ada telinga tengah beroperasi dengan betul.
.
Untuk ujian ini, peranti yang diletakkan di dalam saluran telinga anda, menukar tekanan dan membuat getar gegendang telinga. Ujian ini mengukur perubahan ini dan merekodkannya pada graf.

Rawatan terbaik untuk Merawat Jangkitan Telinga Tengah

Terdapat beberapa cara untuk merawat jangkitan telinga tengah. Doktor anda akan mendasarkan rawatan kepada umur anak anda, kesihatan dan sejarah perubatan.
.
Doktor juga akan mempertimbangkan perkara berikut:
  • keseriusan jangkitan
  • keupayaan anak anda untuk bertolak ansur dengan antibiotik
  • Doktor mungkin memberitahu anda bahawa pilihan yang terbaik adalah untuk merawat sakit dan menunggu untuk melihat jika gejala hilang. Ibuprofen atau demam dan kesakitan lain  adalah rawatan biasa
Gejala yang memakan masa lebih daripada tiga hari biasanya bermakna bahawa antibiotik yang perlu. Walau bagaimanapun, jika virus yang menyebabkan jangkitan, antibiotik tidak akan menyembuhkannya.
 

Komplikasi Berkaitan dengan Jangkitan Telinga Tengah

Komplikasi akibat jangkitan telinga jarang berlaku, tetapi mereka boleh berlaku. Beberapa komplikasi yang dikaitkan dengan jangkitan telinga tengah ialah:
  • jangkitan yang merebak ke tulang telinga
  • jangkitan yang merebak ke bendalir mengelilingi otak dan saraf tunjang
  • kehilangan pendengaran kekal
  • gegendang telinga pecah

Pencegahan Jangkitan Telinga Tengah?

Terdapat pelbagai cara untuk mengurangkan risiko anak anda mendapat jangkitan telinga:

  • Basuh tangan anda dan tangan anak anda kerap.
  • Menyimpan barang-barang asing dan haram daripada anak kecil anda atau mulut bayi.
  • Elakkan persekitaran yang berasap atau kawasan-kawasan di mana orang ramai kerap merokok.
  • Menjaga imunisasi anak
  • Memberhentikan  puting apabila anak memasuki usia 1 tahun.

Vitamin untuk Mencegah Jangkitan Kuman dalam Telinga  @ Otitis

 

READ :  Review Pulih dari Bronkitis (5 Testimoni)

Zinc Complex

Zink merupakan mikronutrien penting, mainkan peranan dalam fungsi optimum sistem imun dan penentangan terhadap jangkitan. Zink merupakan mineral yang merangsang sel-sel darah putih dan antibodi bagi melawan jangkitan.
.
Ia juga merupakan anti-radang yang kuat yang membantu melegakan kesakitan telinga sakit, bengkak kelenjar dan kesesakan yang sering hadir dengan jangkitan telinga.
 

Garlic Complex 

Rawatan semula jadi dan dan antibiotik semulajadi, tetapi anak-anak mungkin tidak mahu makan bawang putih mentah!
.
Jadi anda boleh dapatkan Garlic Complex yang mudah dihadam. Lagipon jika bengantung dengan antibiotik dari doktor pon tak bagus untuk badan kita untuk jangka masa panjang.
.
Merupakan Antibiotik semulajadi yang selamat dan sangat bagus untuk pertingkatkan sistem keimunan badan supaya boleh menghalang sakit berjangkit seperti selesema, kulat,  kuman, virus dan yis candida
.
Jika anda berasa khuathir akan kesan sampingan antibiotik untuk kesan jangka masa panjang, cepat-cepatlah ambillah supplement garlic yang antara kebaikkannya merupakan antibiotik 100% semulajadi, tanpa bahan kimia, perasa, gula  dah bahan sintetik yang memberi kesan pada kesihatan.

Sustained Released Vitamin C

Vitamin C melindungi badan dari jangkitan penyakit  Ia juga meningkatkan keupayaan badan dalam merawat luka dan badan kita juga terpelihara dari bakteria, virus dan jangkitan.

READ :  Redakan Pneumonia atau Jangkitan Kuman Pada Paru Paru Sebelum Terlambat

Vitamin C tersebut membantu sistem imun anda yang paling berkesan.

 
———————————– 
Saya Nornadia Mansor , ID Shaklee : 866457 
adalah pengedar sah Shaklee anda
 .
Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan,
sila hubungi :
.
✆ SMS | WhatsApp : 013 4211 610 [Nadia]
✉ Email : nornadiamansor@yahoo.com
.
ATAUPUN
 .
♥ Walk In ke mana2 Branch seluruh Malaysia, Sila gunakan ID 866457 untuk dapatkan supplement anda dgn Harga Sungguh Menjimatkan ♥
Setiap pembelian di laman ini, anda layak menerima :
☑ Jadual pengambilan vitamin
☑  Tips ekslusif
☑ Konsultasi percuma berterusan 
Otitis : Jangkitan Kuman dalam Telinga was last modified: by
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Link Berkaitan

You may also like

1 Ulasan

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.