Cara Atasi Penapis Buah Pinggang Bocor atau Nephrotic Syndrome

Nephrotic Syndrome adalah  penyakit yang berkaitan dengan buah pinggang. Penyakit neprotic syndrom adalah  buah pinggang pengidapnya mengalami kebocoran atau dalam bahasa yang mudah adalah “Buah Pinggang Bocor”.
.
Di dalam buah pinggang yang normal, glomeruli sejenis penapis halus di dalam buah pinggang, berfungsi untuk yang menghalang albumin (sejenis protein) daripada keluar ke dalam air kencing.
.

Di dalam nephrotic syndrome, glomeruli atau penapis ini telah rosak atau bocor. Ini menyebabkan lebih daripada 3 gram protein terkeluar melalui air kencing di dalam masa 24 jam setiap hari daripada badan. Ini dipanggil PROTEINURIA. Ini menyebabkan badan kehilangan banyak protein.

.
Kegagalan buah pinggang berlaku apabila buah pinggang kehilangan keupayaan melakukan penapisan dan akibatnya bahan-bahan buangan akan terkumpul di dalam darah.

Punca dan Penyebab Masalah Penapis Buah Pinggang Bocor (Nephrotic Syndrome)

Nephrotic syndrome lebih banyak berlaku di kalangan kanak-kanak berbanding orang dewasa. Penyebab kerosakan glomeruli pada pesakit nephrotic syndrome kebanyakannya tidak diketahui (idiopathic).

Ada juga disebabkan oleh jangkitan kuman di dalam darah seperti syphilis, penyakit autoantibodi seperti SLE (Systemic Lupus Erythematosus), penyakit darah sejak lahir seperti sickle cell disease dan Kencing manis.

Tanda atau Gejala Masalah Penapis Buah Pinggang Bocor (Nephrotic Syndrome)

Tanda-tanda yang paling ketara untuk mengetahui bahawa seseorang itu mengidap penyakit ini ialah :

(1) Bengkak Pada Tubuh

Tubuh badannya akan mengalami bengkak seperti sembab. Ini adalah tanda yang paling ketara. Berlakunya bengkak ini disebabkan buah pinggang tidak dapat berfungsi dengan baik dan air kencing tidak dapat keluar seperti biasa.

Mata dan muka kelihatan bengkak pada waktu pagi setelah bangun dari tidur dan kaki bengkak pada waktu petang akibat berdiri.

 

(2) Kencing Berbuih

Tanda lain ialah di dalam air kencing mengandungi kandungan protein. Tanda air kencing mengandungi protein ialah ia akan berbuih seperti sabun. Buihnya banyak sangat. Apabila protein keluar melalui air kencing, maka kandungan protein akan berkurang di dalam badan.

READ :  Proses Pemulihan Ibu Selepas Bersalin Secara Normal dan Caesarean

Ini akan mendatangkan beberapa masalah seperti darah akan menjadi beku dan akan mudah dijangkiti penyakit.

(3) Paras serum protein (hypoalbuminemia) rendah

Biasanya ujian air kencing akan dilakukan , jika keputusan menunjukkan ada protein dalam air kencing bermakna kemungkinan anda bermasalah dengan buah pinggang. Apabila protein berkurangan, maka hati akan mengeluarkan protein bagi menampung kekurangan protein dalam badan.

Maka secara tidak langsung hati juga akan mengeluarkan kolestrol. Itulah sebabnya pengidap penyakit ini akan mempunyai kadar kolestrol yang tinggi dalam darah.

Cara Diagnos atau Mengesan  Masalah Penapis Buah Pinggang Bocor

1. Air Kencing Dipstick – Level protein yang tinggi di dalam air kencing pada satu-satu masa mungkin disebabkan oleh Nephrotic Syndrome.

2. Air Kencing 24 jam – Air kencing dikumpul selama 24 jam untuk mengira jumlah protein secara lebih tepat.

3. Ujian Darah – Nephrotic syndrome menyebabkan protein yang rendah di dalam darah dan Lipid yang tinggi. Kiraan Creatinine atau Urea yang tinggi di dalam darah menunjukkan fungsi buah pinggang mungkin terganggu

4. Biopsi – Sedikit sampel tisu buah pinggang diambil untuk menentukan jenis-jenis nephrotic syndrome. Ini sangat penting kerana “Minimal Change Nephrotic Syndrome” boleh diubati dan mempunyai masa depan pemulihan yang sangat cerah.

 

Komplikasi atau Kesan Dari Masalah Nephrotic Syndrome

1.Untuk kanak-kanak, penyakit ini boleh membantutkan pembesaran tubuh dan menyebabkan pesakit dimasukkan ke wad hospital sehingga sembuh.
 .
2.Antibodi badan menjadi lemah. Ini menyebabkan pesakit tadi mudah terkena jangkitan kuman yang boleh membawa maut.
 .
3.Air yang berkumpul di selaput paru-paru dan tisu badan menjadi tempat pembiakan kuman. Ini menyebabkan jangkitan paru-paru dan sebagainya
 .
4.Komplikasi yang menakutkan ialah kegagalan fungsi buah pinggang peringkat akhir atau End Stage Renal Failure (ESRF) di mana buah pinggang tidak lagi dapat berfungsi.
 .
5.Darah menjadi pekat kerana air keluar dari salur darah ke tisu berhampiran. Penyakit salur darah seperti salur darah di dalam kaki tersumbat (Deep Vein Thrombosis) boleh berlaku.
 .
6.Ubat yang diambil iaitu Steroids juga memberi banyak kesan sampingan.

Perawatan

(1) Pada kebiasaannya, ubat steroid iaitu prednisolone diberikan mengikut berat badan sehingga tiada protein di dalam air kencing. Kemudian, dos ubat ini akan dikurangkan dengan perlahan-lahan.Perlu diingatkan, pengambilan secara berterusan boleh membahayakan pesakit kerana ubat yang mengandungi steroid memberi kesan buruk untuk jangka masa panjang
 .
(2) Sekiranya muka dan badan bengkak air sehingga boleh mengancam nyawa, maka diuretics atau ubat kencing akan diberikan mengikut kes-kes dan berhati-hati.
 .
(3) Protein Albumin akan dimasukkan ke dalam salur darah untuk meningkatkan albumin di dalam darah dan hanya diberikan kecuali di dalam kes-kes tertentu. Pada kebiasaanya ia tidak diberi.
 .
(4) Antibiotic akan diberi sekiranya terdapat jangkitan
 .
(5) DIET – Pengambilan garam perlu dikawal. Jangan mengambil garam berlebihan. Pengambilan air juga hendaklah dikawal mengikut kes terutama mengalami bengkak air (Edema) yang teruk. Walaubagaimanapun air tidak perlu dikawal keterlaluan di dalam kes-kes biasa. Pengambilan kalori dan protein yang baik adalah penting untuk pengidap penyakit nephrotic.
 .

Bagaimana Shaklee Membantu Masalah Kebocoran Buah Pinggang (NEPHROTIC SYNDROM) ?

(1) VIVIX SHAKLEE

Vivix diformulasi sebagai tonik anti penuaan yang membantu memperbaharui sel dan memulihkan sel kita secara keseluruhannya supaya kembali seperti dna sel kita yang asal sewaktu kita sihat dan muda.
.
Proses ini menyebabkan tubuh akan menolak unsur asing yang tidak baik dan memulihkan semula sel seperti asalnya sebagaimana ketika kita sihat.

 

READ :  Demam Campak : Cara Merawat dan Pantang Larang
Begitu juga dengan pesakit buah pinggang. Ia membantu memulihkan kesihatan pesakit buah pinggang secara menyeluruh dan menjadikan pesakit buah pinggang lebih sihat setelah mengamalkannya.
.
(2) NUTRIFERON: Membantu pengeluaran bahan buangan ginjal. Sangat perlu untuk Nephritis.
 .
(3) OSTEMATRIX: Mempunyai magnesium yang penting untuk membantu penyerapan air dan menampung kehilangan kalsium akibat dialisis yang menyebabkan lenguh-lenguh badan dan tulang rapuh kepada pesakit buah pinggang.
 .
(4) OMEGA GUARD: Membantu surutkan bengkak pesakit buah pinggang
 .
(5) ALFALFA COMPLEX: Mengurangkan infeksi dan keradangan dan bengkak
(6) B-COMPLEX: Menurunkan retensi cecair
 

Testimoni Pengguna

# Testimoni 1 

Suami Puan Syue mempunyai masalah buah pinggang dan simptom utamanya adalah kencing berbuih akibat dari faktor pemakanan. Selepas amalkan Omega guard dan Ostematrix, masalah kencing erbuihnya takde lagi!

 

# Testimoni 2

# Testimoni 3

Inilah yang berlaku pada seorang pesakit buah pinggang bocor iaitu Muhamad Rosdi Ismail,38 tahun. Jom kita baca kisah kesihatan beliau  disini

 

# Testimoni 4

 
———————————–
Saya Nornadia Mansor , ID Shaklee : 866457 
adalah pengedar sah Shaklee anda
Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan,
sila hubungi :
✆ SMS | WhatsApp : 013 4211 610 [Nadia]
✉ Email : nornadiamansor@yahoo.com
ATAUPUN♥ Walk in ke mana cawangan Shaklee seluruh Malaysia yang
berdekatan dengan anda, Sila gunakan ID 866457 

READ :  Testimoni Berjaya Berhenti Merokok dengan Vivix Shaklee
untuk dapatkan supplement anda dgn Harga Sungguh Menjimatkan ♥
Setiap pembelian di laman ini, anda layak menerima :
☑ Jadual pengambilan vitamin
☑  Tips ekslusif
☑ Konsultasi percuma berterusan
☑ -Layak dijemput ke ekslusif group di FB.
———————————

 

 

Cara Atasi Penapis Buah Pinggang Bocor atau Nephrotic Syndrome was last modified: by
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Link Berkaitan

You may also like

4 Ulasan

  1. Asslm…anak saya berumur 5 thn br di sah kan mengidap nephrotic sindrom..adakah vivik dpt membantu..tolong saya…sekarang anak saya kena ambik prosolone x silap nama ubt tu..(steroid) 9 bijik sehari…risau nye hny allah yg tau bila dengar kesan2 sampingan nye..doc ckp hny tu je rawatan ..tp xde jaminan akan sembuh dan mungkin berulang..tolong saya..need help..please

  2. @Rossarzie Sham: salam dear, masalah nephrotic syndorm ni mmg banyak terjadi pada kanak kanak.. yup, mcm puan cakap..steroid tak elok, banyak sgt kesan sampingan.. untuk kanak kanak tak sesuai pengambilan vivix.. sy lebih suggestkan pengambilan nutriferon dan omega guard bg usia kanak kanank..insyallah sgt membantu. kalau puan berminat, boleh hubungi sy untuk keterangan lanjut 013-4211610

  3. @nadia mansor:
    oo ye ke..x sesuai rupa nye vivik pd kanak2..ada yg bg tau saya blh a,bil setengah sudu..mmg saya ada bg anak saya omega guard..1 bijik 1 hari…nadia..blh wssp saya x..013 5984161…nak tny pasal nutriferon…please…tq

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.