Bolehkah Menyusukan Anak Semasa Ibu Demam?

Biasanya bila kitaran biasa , kita akan jauhkan diri atau jarakkan diri kita dengan orang yang demam. Sebab demam adalah virus yang boleh berjangkit jika imunisasi anda lemah. Tapi, kalau anda sedang menyusukan badan pada si kecil.
 .
 Artikel ini saya petik dari facebook Abu Hannah. Seorang bapa dan suami yang supportive dalam bahagian penyusuan susu ibu. Bagi saya cara penulisannya mudah dihadam.
 .

Jom kita teruskan pembacaan.

Perlu ke hentikan susu badan semasa anda demam,selesema atau batuk?

Berbeza kalau emak yg sedang menyusu badan sakit dgn bapaknya yg sakit. Kalau bapak tu demamlah contohnya, memanglah kena kuarantin drpd anak. Risau berjangkit kat anak pulak.
 .
Tetapi kalau emak yg menyusu badan, tak perlu kuarantin. Malahan kena lagi kerap bg susu badan depa kat anaknya.
 .
Ni lah istimewa susu badan. Makanan 3 dalam 1 utk anak yg langsung tiada kesan sampingan mahupun perasa dan pewarna tambahan.
 .

Makanan, minuman dan imunisasi semulajadi badan.

Bila emak tu demam, terus jer mcm biasa bonding dgn anak. Sebab badan manusia ni sebenarnya canggih. Malahan lebih canggih lagi drpd semua jenis mesin dan komputer yg ada. Badan manusia adalah super komputer made by Allah Taala.

Secara tidak langsung dalam darah si emak tu akan menghasilkan suatu sistem perlindungan semulajadi utk melawan virus demam dalam badan si emak.
.
Susu badan kan daripada darah. So, waktu itu, susu badan itu juga telah wujud didalamnya sistem perlindungan utk si anak pula.
.
Haaa….. Maknanya badan anak akan terlindung drpd dijangkiti demam si emak tadi. So dah ada shield semulajadi yg melindungi si anak. Dan sistem perlindungan ini mendapat pengiktirafan yg terbaik iaitu Allah Taala.
.
Sebab tu, utk epmom pula, so masa ang pa demam, kalau boleh bg susu badan yg di pam sewaktu tempoh badan tu demam. Sebab nak capai gred susu yg ada sistem perlindungan.
 .
Banyak lagi kedahsyatan perintah Allah tentang susu badan. Patutlah Allah sebut 3 tempat dalam Al quran berkaitan susu badan. Penting rupanya…. Maknanya bukan sesaja ler ada dalam tu…
 .
Kali pertama aku baca berkaitan susu badan, masa tu Hannah dalam kandungan 3 bulan. Aku terus cari dan cari dan cari. Tp bab susu badan jer.

Susu badan tu perjanjian darah utk besarkan seorg khalifah…. Sebab anak itu amanah. Dan susu itu nafkah. Dan ianya adalah perintah dari Zat yg Maha Memerintah.

Kesimpulannya

Apabila seorang ibu mengalami demam , maka terdapat reaksi immunology, ia pembentukan antibodi yang dipercepatkan dengan suhu tinggi yang dialami oleh ibu dan antibodi  ini disalurkan melalui susu ibu.
 .
antara reaksi immunology yang berlaku adalah:
  • melakukan gerakan leukocytes
  • mengalakkan sel darah putih membunuh kuman
  • mengurankan kesan toksin
  • memperbanyakkan sel sel  antibodi
Ibu yang demam digalakkan agak menjaga kebersihan diri untuk mengelakkan bayi berjangkit seperti basuh tangan sekerap yang mungkin, mengelakkan batuk atau bersin pada bayi
 .
Biasanya semasa demam, selera makan akan terganggu. Sedangkan untuk memastikan susu badan banyak, anda perlu jaga pemakanan dan minum dengan banyak. Dalam masa yang sama, pemakanan yang sihat bantu anda bina sistem antibodi dengan lebih baik dan kualiti susu yang lebih bagus

Pengalaman Saya Menyusukan Anak Semasa Demam

Semasa peringkat awal kelahiran bayi saya, saya pernah mengalami demam kerana bengkak susu. Ketika itu, saya mengambil panadol kerana tidak tahan demam dan sakit kepala. Namun, alhamdulillah kerana konsisten mengamalkan Shaklee, saya amat jarang mengalami demam.
Walaupun, secara keseluruhan, beberapa ubat memang selamat untuk oleh ibu menyusu dan bayinya, namun bukankah lebih baik jika ibu bebas bahan kimia sepanjang menyusukan bayi?
Jadi, saya cadangkan beberapa vitamin yang saya amalkan untuk meningkatkan sistem pertahanan badan saya dan mengelakkan diri daripada dijangkiti penyakit.
Credit to Fyda Noh

🔺Nutriferon

Nutriferon adalah interferon semulajadi yang dihasilkan oleh salah seorang imunologi Jepun. Interferon adalah bahan yang merangsang dan meningkatkan sistem imun secara keseluruhan.
Nutriferon dihasilkan daripada bahan semulajadi dan tiada kesan sampingan kepada ibu atau bayi, malahan turun membekalkan antibodi kepada bayi sendiri.
.

🔺Omega Guard Shaklee

Omega Guard Shaklee adalah minyak ikan yang paling tulen yang pernah dihasilkan di dunia, jadi tak hairanlah jika ia diiktiraf sebagai minyak ikan terbaik.
Omega Guard dapat meningkatkan sistem imuniti kerana mengandungi EPA dan DHA yang tinggi. Secara tak langsung ini turut membantu tumbesaran dan perkembangan otak bayi.
.

🔺Vitamin C

Fungsi vitamin C dalam meningkatkan sistem imun memang sudah diketahui oleh masyarakat umum, jadi tak hairan lah ketika wabak selsema dan ketika cuaca panas melampau baru-baru ini, KKM menasihati warga Malaysia supaya mengambil suplemen vitamin C untuk meningkatkan sistem imun.
Saya juga mengamalkan vitamin C Shaklee setiap hari untuk kesihatan dan juga kecantikan kerana vitamin C boleh meningkatkan penghasilan kolagen.
Pesanan akhir daripada saya, ibu yang demam perlulah jaga kebersihan diri. Contohnya tutup mulut dengan tuala atau tisu semasa batuk atau bersin supaya bayi tidak berjangkit secara terus daripada ibu. Seeloknya basuh tangan ibu dengan air dan sabun terlebih dahulu sebelum memegang bayi, terutamanya sebelum memberi susu.
 

Bagaimana ingin Mendapatkan Vitamin Shaklee?

(i) Hubungi Saya :

Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan, sila hubungi :
 .
✆ SMS | WhatsApp : 013 4211 610 [Nadia]
.
📱 Link Terus untuk Whatsapp :
http://www.wasap.my/60134211610
http://www.wasap.my/60134211610
.
📩 Email : nornadiamansor@yahoo.com
.

(i) Buat belian di cawangan Shaklee terdekat

Walk In ke mana mana cawangan Shaklee berdekatan,  gunakan ID 866457 untuk dapatkan supplement anda dgn Harga Sungguh Menjimatkan
.
Bolehkah Menyusukan Anak Semasa Ibu Demam? was last modified: by
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Link Berkaitan

READ :  Kenali Simptom Awal Kanser Usus

You may also like

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.