Beguk, Cara Atasinya dengan Segera Sebelum Terlambat

beguk,bahaya beguk,penyakit beguk berjangkit,pantang larang beguk,beguk bahaya atau tidak

PERNAH atau tidak tiba-tiba pipi anda membengkak dan mengadu sakit. Nama timangan masyarakat Melayu menggelarkan gejala beguk itu sebagai ‘bengkak cantik’! Sakitnya sampai susah hendak makan dan minum, termasuk menelan air liur pun rasa perit!

Beguk  atau nama saintifiknya adalah Mumps atau Parotitis yang disebabkan jangkitan virus RNA Paramyxovirus.  

Penyakit yang menyebabkan kelenjar parotid mengalami bengkak disebabkan oleh jangkitan virus. Kelenjar ini terletak hanya di bawah telinga di sebelah muka.

Oleh itu , sebelah mukanya akan kelihatan lebih besar.

beguk,bahaya beguk,penyakit beguk berjangkit,pantang larang beguk,beguk bahaya atau tidak
beguk,atau dikenali dengan bengkak beruk atau bengkak cantik

Ia boleh berlaku pada kanak kanak dan golongan dewasa

Adakah Penyakit Beguk Ini Penyakit Berjangkit?

Ya, sejenis penyakit berjangkit!

Penyebaran boleh berlaku secara tidak langsung atau melalui medium perantara, sebagai contoh,

  • berkongsi tuala atau sudu
  • menyentuh mulut atau hidung,
  • tangan mereka yang telah tercemar memegang pemegang pintu, maka kita mungkin berjangkit apabila  memegang pemegang pintu.
  • bernafas dengan udara tercemar  apabila orang yang berhampiran dengan beguk yang bersin atau batuk.

Virus akan masuk ke dalam saluran pernafasan dan seterusnya ke arah kelenjar parotid untuk membiak dan mengeram untuk 14-25 hari.

Simptom atau Tanda Masalah Beguk

  • Mengalami demam ­panas melebihi 39° C berserta sakit kepala, hilang selera makan.
  • Pembengkakan & sakit pada 1 atau kedua  kelenjar parotid, kanan kiri bawah telinga anda.
  • bertambah bengkak bila anda mengunyah, menelan & bercakap
  • mulut kering
  • Muka dan/atau telinga perit dan kadang kala dalam kes lebih serius, kehilangan suara

20% orang yang dijangkiti dengan virus ini tidak menunjukkan apa-apa simptom, dengan itu mampu dijangkiti dan menyebarkan virus tersebut tanpa disedari

Adakah Beguk atau Parotitis Bahaya?

Jika terkena beguk, sila ambil perhatian! BAHAYAnya parotitis virus boleh merebak ke organ lain yg menyebabkan komplikasi seperti:

  1. Ensefalitis (radang otak)…akibat kematian.
  2. Meningitis (radang lapisan otak). Blh kena sawan tarik, rasa muak ,sakit kepala & koma.
  3. Pankreatitis (radang pankreas)
  4. Orkitis (radang testis)..Ni special sikit. Virus ni akan attack testis& boleh buat anda mandul. Ingat yg ni NO SPARE PART. Jaga baik baik tau.very important!!
  5. Bagi wanita, risiko  terkena Ooforitis (radang ovari)
  6. Hilang pendengaran sementara akibat kerosakan saraf.
  7. Bengkak pada buah zakar – biasanya bermula pada hari 4-8 hari selepas pembengkakan kelenjar parotid pada pesakit yang telah mencapai umur baligh.

Rawatan Untuk Pesakit Beguk

Rawatan yang paling popular untuk merawat tadisional beguk adalah letak nila pada kawasan beguk. Bijaknya org tua  , depa sapu garam, gula & NILA pd kelenjar parotid yg bengkak tu. Supaya menyejukkan & kurangkan sakitnya.  Tau tak kenapa orang dulu letak NILA?
Supaya kawasan bengkak  tu jadi KOTOR supaya:

READ :  Antara Jamu dan Set Berpantang Shaklee? Yang Manakah Pilihan Hati
beguk dan nila,rawatan beguk,hilangkan beguk,beguk bahaya
Credit picture to : http://zarenaheeney.blogspot.com/
  1. Kawan anda nak nak kawan dengan anda sbb kotor. Hihihi kesian nu. Sebab org tua tak nak berlaku jankitan kepada orang lain.
  2. Anda sendiri tengok kotor. Maka anda tak kacau ,jika  kacaunya…lagi le bengkak & sakit.
  3. .

Selain daripada itu , anda boleh mencuba tips merawat beguk seperti dibawah ;

  • Parasetamol untuk kurangkan demam & rasa sakit.
  • Elakkan meminum jus berasid yg merangsang kelenjar air liur.
  • Tuam tuala panas atau sejuk pada bahagian kelenjar yg bengkak untk legakan kesakitan.
  • Makan makanan lembut (tak payah banyak kunyah).
  • Boleh dicegah gunakan vaksin. Vaksin diberikan pada umur 12 bulan & ketika umur 7 tahun sebagai vaksin MMR iaitu (mumps, measles and rubella atau beguk, campak dan rubela). Vaksin ni membentuk antibodi yg halang jangkitan beguk.
  • Berkumur dengan air garam suam
  • Pengambilan lebih cecair boleh membantu mengurangkan simptom.
  • Penggunaan air batu atau haba sekali sekala kepada bahagian tengkuk
READ :  Promosi 5% untuk Ostematrix Shaklee

Bagaimana Vitamin Shaklee Membantu Masalah Beguk?

set beguk shaklee,rawatan beguk,beguk di leher,ubat beguk shaklee,shaklee untuk beguk
Set Beguk Shaklee untuk DEWASA

Fungsi Vitamin Shaklee untuk Masalah Beguk (DEWASA)

(1) Herbal Blend Multipurpose Cream

Krim atau losyen Herbal Blend nih tak melekit atau berminyak. Yang bestnya, krim nih rasa  sejuk & berangin je kalau disapu. Tak macam krim biasa. Jadi, ia sangatlah berguna sebagai alternatif mengantikan nila. Lagipun, krim ni pelbagai  lain kegunaan lain.

.

(2) Garlic Complex

Merupakan Antibiotiksemulajadi yang selamat dan sangat bagus untuk pertingkatkan         sistem keimunan badan supaya boleh menghalang sakit berjangkit seperti selesema,  kulat, kuman, virus dan yis candida

.

(3) Nutriferon

Pesakit beguk biasanya akan diberikan Paracetamol. Paracetamol mempunyai side effect kepada tubuh. Kenapa pilih paracetamol sedangkan ada pilihan yang lebih baik

NutriFeron MENINGKATKAN INTERFERON semulajadi badan dan sekaligus MENGUATKAN TINDAK BALAS IMUN badan. Sistem pertahanan badan kita lebih kuat untuk melawan bakteria,virus dari luar

.

Fungsi Vitamin Shaklee untuk Masalah Beguk (KANAK KANAK)

(1) Herbal Blend Multipurpose Cream

Krim atau losyen Herbal Blend nih tak melekit atau berminyak. Yang bestnya, krim nih rasa  sejuk & berangin je kalau disapu. Tak macam krim biasa. Jadi, ia sangatlah berguna sebagai alternatif mengantikan nila. Lagipun, krim ni pelbagai  lain kegunaan lain.

READ :  Kandungan Utama Vivix Yang Menyebabkan Ia Menjadi Vitamin Terlajak Laris

.

(2) Vitalea for Children

Ia lengkap dengan 18 multivitamin & multimineral termasuk 100% Vitamin C, D, E dan 8 jenis vitamin B yang akan membantu melengkapkan nutrisi dalam badan di mana ia tidak dapat diperolehi semuanya dari makanan seharian.

  • Membantu menguatkan kecerdasan minda
  • Menyokong kesihatan dan pembinaan tulang yang kuat
  • Menguatkan gigi
  • Membekal makanan kepada sel badan untuk memastikan tubuh lebih bertenaga dan sihat
  • Meningkatkan sistem pertahanan tubuh
  • Melindungi kesihatan otot, jantung dan fungsi saraf
  • Mengekalkan tekanan darah dan rentak jantung yang normal
  • Meningkatkan penghasilan sel darah merah untuk mengelak anemia atau merawat anemia
  • Membantu meningkatkan selera makan dan melancarkan proses pencernaan
  • Mencegah penyakit beguk (tiroid)
  • Membantu dalam penyerapan zat dari makanan harian

 Testimoni Pengguna Set Beguk Shaklee

# Testimoni 1: Beguk cepat pulih dan tak teruk selepas mengambil vitamin untuk beguk dari shaklee

shaklee untuk beguk ,beguk bahaya, rawatan beguk.pantang larang beguk,cara merawat beguk,sembuh beguk

#Testimoni 2 : Kanak kanak yang kena beguk sangat disarankan ambil Vitalea for Children.

sembuh beguk,beguk shaklee, SET BEGUK SHAKLEE,shaklee untuk beguk

Bagaimana ingin Mendapatkan Vitamin Shaklee?

————————————

Saya Nornadia Mansor , ID Shaklee : 866457  adalah pengedar sah Shaklee anda

Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan,  sila hubungi :

✆ SMS | WhatsApp : 013 4211 610 [Nadia]
.
📱 Link Terus untuk Whatsapp :
http://www.wasap.my/60134211610
http://www.wasap.my/60134211610
.
Email : nornadiamansor@yahoo.com
.
 Walk in ke mana cawangan Shaklee seluruh Malaysia yang 
berdekatan dengan anda, Sila gunakan ID 866457  untuk dapatkan supplement anda dgn Harga Sungguh Menjimatkan 

Beguk, Cara Atasinya dengan Segera Sebelum Terlambat was last modified: by
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Link Berkaitan

You may also like

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.