Bagaimana Endometriosis Menjejaskan Kesuburan dan Keguguran?

vitamin untuk pesakit endometriosis,rawatan endometriosis,cara mengecutkan endometriosis

Endometriosis adalah keadaan di mana tisu yg menyerupai lapisan dalam rahim ( endometrium ) terdapat di luar rahim seperti tempat di sekitar rahim, ovari, dan tiub fallopian.

Ada yang menggelarkan endometriosis ini sebagai “PENYAKIT HANTU” – maksud beliau tiada siapa yang faham apa sebenarnya penyakit endometriosis.

Masalah endometriosis ini akan mempengaruhi kesihatan reproduktif wanita. Boleh menimbulkan kesan jangka panjang pada kesihatan emosi dan aktiviti harian seseorang wanita.

Info dari ,Dr. Muhammad Izzat bin Abdul Razak iaitu Pegawai perubatan Kesihatan wanita & Kehamilan

Bagaimana Endometriosis Boleh Berlaku?

Inilah sebabnya mengapa ia digelar “PENYAKIT HANTU” – maksudnya tiada siapa yang faham apa sebenarnya penyakit endometriosis.

Walaubagaimanapun kita faham bahawa tisu atau sel endometrium yang berada di luar rahim ini akan memberikan respon yang sama seperti dinding rahim terhadap perubahan hormon yang berlaku pada setiap kitaran haid.

Maka jika berlakunya luruhan dinding rahim pada setiap kitaran haid, perkara yang sama berlaku juga pada sel-sel tisu rahim yang berada di luar rahim ini.

Pendarahan ini menyebabkan sakit, inflamasi, pembentukkan parut dan seterusnya merosakkan organ-organ dalam pelvis.

Sama konsepnya macam bila kita ada luka terkoyak, parut akan terbentuk kemudiannya sebagai langkah semulajadi penyembuhan, sama gak apa yang berlaku pada mereka yang ada endometriosis ini cuma proses ini berlaku dalam rongga pelvis.

Takde lah nampak parut tu kat luaran.

endometriosis dan kehamilan,tanda dan gejala endometriosis,sembuhkan endometriosis

Endometriosis boleh terjadi pada :*( boleh rujuk gambar untuk senang faham )

  • Ovari ( boleh membentuk kantung yang dikenali sebagai endometrioma atau ‘chocholate cyst’ )
  • Dalam peritoneum ( lapisan yg menyelaputi pelvis dan abdomen )
  • Pada Tiub fallopian
  • Pada rahim, belakang atau sekitar kawasan rahim
  • Kawasan antara vagina dan rektum

Endometriosis boleh terjadi pada dinding dalam rahim dinamakan adenomyosis dan amat jarang berlaku pada usus dan pundi kencing. Kadang-kadang merata tempat lain pun boleh ada endometriosis, tapi JARANG berlaku

READ :  Vitamin Shaklee untuk Masalah Senggugut yang Teruk ?
 

Apakah tanda tanda atau simptom Endometriosis?

Ada pesakit yang mengalami tanda tanda dan simptom Endometriosis . Walaupun begitu, ada je orang yang ada endometriosis ni takda apa-apa simptom langsung.

 punca sakit endometriosis,tanda endometriosis,simptom endometriosis

Antara simptom biasa yang dialami ;

  • Pesakit termasuklah sakit pada pelvis, haid yang tak teratur atau kadang-kadang banyak.
  • Tidak hamil selepas lebih setahun kahwin.
  • Sakit pinggang khususnya waktu haid.
  • Perdarahan tidak tentu masa disertai sakit dibawah perut.
  • Perdarahan setelah lama tidak melahirkan anak dan umor dalam lengkongan 40an tahun.
  • Jika didapati rahim retroverted (kebelakang) bila discan olih doktor pakar gyne , berserta tanda senggugut dan sukar hamil atau sering gugur.
Penyakit endometriosis ini adalah satu keadaan luar biasa di mana tisu dari selaput dalam rahim yang digelar endometrium telah tumbuh di luar rahim. Selaput ini biasanya luruh bersama-sama darah haid.
.
Oleh itu campuran darah dari rahim dengan tisyu yang telah berkecai daripada lapisan endometrium serta kuman-kuman bakteria, menjadikan apa yang digelar ‘darah kotor’ atau darah haid.
 

Bagaimana Endometriosis Mengganggu Kesuburan?

Penyakit endometriosis merosak peranakkan. Saluran fallopian bolih tersumbat. Cyst boleh tumbuh dalam ovary. Rahim bolih bengkak dan melekat kepada usus.

Dengan rawatan sewajar, masih ada peluang hamil dengan izin Allah

Endometriosis menjejaskan kesuburan wanita,bolehkah pesakit endometriosis mengandung
Endometriosis menjejaskan kesuburan wanita

Sebenarnya ada beberapa penjelasan:

  • Penyakit ini boleh merosakkan kilang telur menyebabkan ia tidak boleh keluar benih.
  • Ia menyebabkan kerosakan pada saluran fallopio menyebabkan sperma lelaki tidak boleh masuk untuk bertemu dengan telur.
  • Endometriosis ini juga mengeluarkan beberapa jenis racun yang mungkin mematikan benih dan telur atau embrio.
  • Ia menimbulkan gangguan-gangguan hormon yang biasanya mengawal kesuburan wanita.
  • Tetapi di kalangan penghidap endometriosis ada juga yang boleh hamil walaupun
    tanpa diberi rawatan. Inilah kebesaran serta kehendak Allah s.w.t.
READ :  9 faktor yang menyebabkan penurunan jumlah sperma & penyelesaiannya
Endometriosis Menjejaskan Kesuburan, senggugut teruk punca endometriosis, sakit ketika seks punca , punca ketidaksuburan, punca tak subur, endometriosis jejas kesuburan, endometriosis punca keguguran
Bagaimana Penyakit Endometriosis Menjejaskan Kesuburan?
Di antara masalah yang ditumbulkan oleh penyakit ini ialah senggugut dan kesakitan, kemandulan dan keguguran yang mungkin berulang-kali.
.
Ia juga boleh menyebabkan berbagai jenis masalah seperti pendarahan, gangguan kencing, kesakitan dan lain-lain .Serta boleh mengganggu tahap kesuburan anda.
 

Adakah Endometriosis Punca Keguguran?

Ada yang mengalami masalah keguguran berulang. Wanita yang mengalami penyakit endometriosis dan fibroid ini kadang-kadang mengalami keguguran biarpun usia kandungan sudah mencecah antara empat hingga lima bulan.

Pesakit endometriosis juga berisiko mengalami komplikasi di penghujung kehamilan seperti saluran rahim tersumbat dengan plasenta yang boleh menjejaskan kelahiran, pendarahan dan kandungan pramatang.

Kajian 2009,di Amsterdam menunjukkan  wanita hamil dengan endometriosisberisiko  melahirkan bayi dengan kaedah caesar dua kali lebih tinggi dan lebih berisiko mengalami pre-eklampsia

Rawatan Bagi Pesakit Endometriosis

Bila berjumpa Doktor  untuk mengenalpsti masalah endometriosis. Doktor akan menjalankan pemeriksaan untuk mengesan mana puncanya sakit tu. PASTIKAN anda ada peneman ( chaperone ) semasa pemeriksaan.

Mungkin lepas pemeriksaan melalui beberapa soalan , anda akan menjalani pemeriksaan ultrasound – pelvic ultrasound scan

Biasa, doktor akan scan dari bawah transvaginal untuk mereka yang dah berkahwin atau pernah lakukan hubungan seks untuk melihat rahim dan ovari dengan lebih dekat. Boleh la nampak kalau ada ‘cyst’ pada ovari.

Kalau ada cyst yg menyebabkan sakit ini, doktor akan berbincang utk pembedahan laparoskopi membuang cyst. Pembedahan ini bukan sekadar nak buang cyst, selain itu boleh melihat keseluruhan rongga pelvis dan abdomen untuk endometriosis. Kalau perlu sedikit sampel diambil untuk analisis makmal.

rawatan endometriosis,sembuhkan endometriosis,penawar terbaik endometriosis

Kalau dah confirm endometriosis, apa rawatan akan diberikan?

  • Rawatan ubatan untuk mengawal rasa sakit
  • Rawatan pil hormon
  • Pembedahan – laparoskopi atau laparotomi ( bergantung kepada tahap endometriosis )
READ :  Kenalpasti Tanda tanda atau Ciri Si Suami Subur

Apa-apa pun bukan semua pilihan rawatan boleh diberikan kepada pesakit. Tahap endometriosis dan keadaan keseluruhan pesakit perlu diambil kira sebelum apa-apa rawatan diberikan. Sila berbincang dengan Doktor terlebih dahulu

Cadangan Vitamin Shaklee untuk Masalah Endometriosis

Di Shaklee, kami mencadangkan untuk mereka-meraka yg menghidapi Endometriosis untuk mengambil makanan tambahan Shaklee sebagai alternatif rawatan menyembuhkan endometriosis

PESAKIT ENDOMETRIOSIS memerlukan vitamin atau supplement yang tinggi antioksidan dan anti inflamisasi untuk mengelakkan keradangan pada rahim,tips dari Dr Hamid Arshat

Pesakit endometriosis ni rahim diorang bengkak tau. Jadi radang. Setiap kali sengugut, endo tu semakin membengkak dan membesar. Darah haid bertaburan dalam rahim . So wajiblah makan makanan yang kaya dengan sumber anti radang

vitamin untuk pesakit endometriosis,cara mengecutkan endometriosis,set endometriosis shaklee,shaklee untuk kecutkan endometriosis,cara hilangkan endometriosis
Vitamin Shaklee untuk kecutkan endometriosis

Kalau dalam SHAKLEE, ada 3 jenis produk anti radang ni

👉Vivix

👉 Omega Guard

👉 Gla complex

Sebab tu saya tak tinggal 3 jenis vitamin ni sehingga la saya disahkan hamil. Tak mampu nak berpisah hehe

Pengguna Vitamin Shaklee Untuk Penyakit Endometriosis

#Testimoni 1 : bekas pesakit endometriosis tahap 2,kembali pulih dengan pengambilan Vivix  Shaklee

pengalaman pesakit endometriosis,endometriosis tahap 2,testimoni set endometriosis shaklee,endometriosis shaklee,supplement shaklee untuk endometriosis,produk shaklee untuk endometriosis
pengalaman pesakit endometriosis yang berjaya sembuh dan berjaya hamil

.

# Testimoni 2 : Doktor pun sarankan pengambilan Vivix untuk sembuhkan endometriosis

sembuh dari endometriosis,testimoni set endometriosis shaklee,endometriosis vivix,vivix membantu pesakit endometriosis,endometriosis tanpa pembedahan

.

# Testimoni 3 : Berjaya hamil walaupon sebelum ini disahkan Endometriosis Tahap 2

set kesuburan shaklee untuk endometriosis,testimoni set endometriosis shaklee,shaklee endometriosis,Atasi Endometriosis Untuk Cepat Mengandung,Peluang Hamil Untuk Pesakit Endometriosis

 

Bagaimana ingin Mendapatkan Vitamin Shaklee?

(i) Hubungi Saya :

Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan, sila hubungi :
 .
✆ SMS | WhatsApp : 013 4211 610 [Nadia]
.
📱 Link Terus untuk Whatsapp :
http://www.wasap.my/60134211610
http://www.wasap.my/60134211610
.
📩 Email : nornadiamansor@yahoo.com
.

(i) Buat belian di cawangan Shaklee terdekat

Walk In ke mana mana cawangan Shaklee berdekatan,  gunakan ID 866457 untuk dapatkan supplement anda dgn Harga Sungguh Menjimatkan
.
Bagaimana Endometriosis Menjejaskan Kesuburan dan Keguguran? was last modified: by
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Link Berkaitan

You may also like

3 Ulasan

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.