8 Tips Terbaik untuk Mengawal Psoriasis

Penghidap psoriasis akan mengalami keruping kulit warna putih atau merah yang bersisik tebal, gatal,  kering dan bersisik , biasanya muncul di bagian kaki, punggung, lutut, siku, tangan dan kulit kepala.Menyebabkan seseorang itu hilang keyakinan diri untuk berdepan dengan orang lain.

Selain itu,kawasan kulit yang terlibat juga menjadi kemerah-merahan,gatal pada kawasan badan yang terlibat,kuku yang menjadi tak rata dan sakit di bahagian sendi.

Sebenarnya , penyakit Psoriasis tak berjangkit, ia bukanlah penyakit kulit tapi adalah penyakit ‘autoimmune’.  Lebih kepada penyakit keturunan, masalah genetik. Jika ada dikalangan keluarga yang ada sejarah psoriasis, memang tinggi kemungkinan untuk yg lain kena

Bagaimana Psoriasis Terjadi?

Psoriasis adalah penyakit ‘autoimmune’ ,ada kaitan dengan tindakbalas antigen & antibodi

Dimana ANTIGEN adalah bendasing luar yg masuk kedalam badan dan ANTIBODI diibarat askar dalam badan yg akan melawan musuh antigen ini.maka terjadilah tindak balas dalam sistem imun badan.

MALANGNYA, penyakit Psoriasis ini dikatakan ‘autoimmune‘ kerana antibodi yang sangat overprotective. Sepatutnya antibodi ni jaga sistem dalam badan kan? Semua sel badan yang baik atau  jahat dia attack sekali dan kesan dari serangan melampau ni boleh nampak ketara kat kulit pesakit.

Bila kena attack dengan sel darah putih yang terlalu banyak, sel kulit akan jadi terlalu cepat tumbuh, tumbuh pada kelajuan yang sangat luar biasa pulak tu. 😳

Secara umumnya, manusia akan mengalami kitaran pergantian kulit yang biasa setiap 28 hari atau sebulan sekali . Untuk orang normal, sel kulit ambil masa 30 hari macam tu untuk matang, gugur and ganti sel kulit baru.

Untuk kulit pesakit psoriasis , sel kulit matang dalam 3-4 hari sahaja! 😱 Tak sempat nak gugur, bertukar sel baru, sel kulit psoriasis keep on tumbuh!

Jadi, pentingnya penjagaan yang rapi untuk mengelakkan ia semakin kronik
 

7 Tips Terbaik untuk Mengawal Psoriasis, Ekzema dan Masalah Kulit

Psoriasis sebenarnya boleh di kawal dengan beberapa cara,dapat membantu mengurangkan kegatalan dan tingkatkan imun badan

Petua 1: Pakai Pelembap Kulit

Sapukan losyen atau krim yang bebas steroid untuk mengekalkan kelembapan kulit. anda boleh mencuba Vaselina, minyak zaitun atau Herbal Blend Cream Shaklee . Ia boleh mengelakkan atau melambatkan pembentukan plak (kulit tebal, bersisik atau berkeruping).
 .
Gunakan pelembab udara (humidifier) di dalam rumah. Ia boleh mengawal kelembapan udara persekitaran yang boleh menyebabkan kulit kering.
.
Elakkan pergi ke tempat yang panas . Peluh bercampur dengan krim , boleh membuat psoriasis anda lebih teruk.
 . Selepas mandi ,lapkan sehingga kering dengan tuala – jangan gosok – dan meletakkan krim pada  kulit
 .

Petua 2: Mandi Dengan Rapi

Kebanyakan tab mandi dan pancuran boleh mengeringkan kulit anda. Untuk memastikan ini daripada berlaku, anda boleh:
  • Pastikan air tidak terlalu panas. Suam adalah yang terbaik.
  • Tambahkan garam, minyak, garam epsom atau oatmeal halus kedalam air mandi selepas anda rendamkan diri selama satu minit untuk menenangkan kulit anda. Air kosong boleh menghisap kelembapan.
  • Jangan sental atau keringkan kulit anda dengan kasar.Bilas badan anda dengan lembut
  • Pilih sabun mandi yang bersesuaian dengan kulit anda, jangan pilih sabun yang boleh mengeringkan kulit anda kerana masalah ekzema atau psoriasis akan semakin teruk
  • Bagi pesakit psoriasis, jika ia bukan waktu mandi anda, tekapkan tuala lembab pada kulit anda

.

Petua 3: Lindungi Kulit

Cahaya matahari boleh merawat keadaan kulit anda, tetapi pancaranultraviolet (UV) menjadikan kulit bertambah buruk. Gunakan pelindung matahari dengan SPF 30 .
 .
Hadkan masa anda diluar dengan keadaan yang panas. Dua puluh minit sehari, 3 hari seminggu adalah permulaan yang baik

.

Petua 4: Awasi Persekitaran anda

Pesakit psoriasis perlu peka dengan persekitaran anda, perlu buat pilihan yang terbail dengan apa yang anda nak guna untuk kawal keradangan psoriasis . Antaranya adalah

  • Elakkan produk penjagaan kulit yang keras seperti losyen yang mengandungi alkohol, sabun deodoran, asid (Glycolic, salisilik, dan asid laktik), dan juga beberapa jenis sabun dobi. Ini boleh membakar kulit sensitif anda.
  • Rasa tekstur fabrik pakaian yang anda beli. Pastikan mereka adalah lembut , selesa dan serap peluh . Kain yang tebal dan tak serap peluh menyebabkan psoriasis jadi lebih teruk .
  • Elakkan bahan pewangi , kebanyakkan sabun wangi dan minyak wangi mengandungi dye atau bahan kimia yang boleh menyebabkan iritasi kulit  dan menyebabkan simptom psoriasis menjadi lebih teruk
  • Elakkan bulu dan debu. Mereka boleh merengsakan kulit pesakit psoriasis

.

Petua 5: Jangan Sesekali Menggaru dan Mengopek

Apabila anda gatal, anda akan rasa nak menggaru. Tetapi menggaru boleh merengsakan kulit anda, dan menyebabkan jangkitan kuman. Ia juga boleh membuat kudis muncul !

Pastikan kuku anda pendek. dan mengambil anti-histamin jika anda gatal. Apabila anda rasa gatal dan nak menggaru…tutup mata anda, menarik nafas panjang, dan sabar..hihi

.

Petua 6: Kawal Diet &  Pantang Larang Pemakanan Psoriasis

PSORIASIS JUGA BOLEH MEROSAKKAN SENDI-SENDI JARI . Jaga pemakanan dan tambahkan suplemen. Jika tidak terpaksa makanan ubat STEROID dan ubat sintetik ANTIRADANG untuk mengurangkan sakit dan bengkak.

Pilih makanan yang sesuai dapat mengurangkan keradangan psoriasis .Berikut ini ada beberapa pantang larang makanan bagi pesakit Psoriasis yang harus anda hindari ,antaranya adalah ;

  • Kurangkan makanan yang mengandungi seperti gula, tepung putih, gluten, dan kafein.
  • Kurangkan makan  makanan masin (ikan masin,ikan bilis.telur masin,keju,),
  • Elakkan makan makanan yang diawetkan atau makanan dalam tin (tahu,tempe,ikan masin,sosej)
  • Makan makanan yang seimbang sarat dengan sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin penuh, protein tanpa lemak, dan lemak “baik” (yang sebahagian besarnya datang dari sumber tumbuh-tumbuhan).
  • Elak ayam daging yang divaksin, hormon .Makan ayam kampung dan organik.
  • Elakkan makan daging lembu sebab ia menyebabkan darah kotor dan pelbagai penyakit  termasuk kulit, kanser , kuman. Makanlah daging kambing yang masih baru warna merah lagi. Jangan beli yg lama sehingga warna bertukar gelap kehitaman.
  • Semua jenis seafood.ikan dan seafood dalam tin
  • Jangan makan ikan gatal seperti  kembung, cencaru, ikan keli bela, tilapia, tongkol, kerang. ikan lama yg sudah tidak segar pun sebaiknya elakkan
  • Jangan makan benda yg berperam seperti belacan, ikan pekasam, ikan masin jeruk, ikan yg tidak dibuang perut, budu, cencaluk, kicap.
 .

Petua 7: Kawal Stress !

RENDAH diri, malu, tertekan dan terasing antara perasaan yang dialami pesakit kulit psoriasis. Apabila penyakit menyerang, perasaan tidak mahu langsung berjumpa orang ramai membuak dalam diri

Jangan biarkan diri anda dalam keadaan tertekan kerana tekanan boleh menyebabkan masalah psoriasis anda semakin meruncing. Sebaiknya, orang sekeliling dan terdekat perlu bantu memberi sokongan emosi untuk menaikkan keyakinan diri pada pesakit

Vitamin Shaklee Yang Membantu Masalah Psoriasis

Menurut National Psoriasis Foundation, pengambilan suplemen atau vitamin dapat membantu meredakan psoriasis , meningkatkan imun badan dan mengurangkan keradangan psoriasis
Shaklee bukanlah ‘ubat’ yang sering disalah tafsirkan. Vitamin Shaklee adalah makanan tambahan semulajadi yang mencukupkan nutrisi keperluan badan bagi menjamin kesihatan berpanjangan dan mempunyai kekuatan antibodi serta sistem imunisai melawan sebarang penyakit secara semulajadi.
READ :  Rawatan untuk Atasi Psoriasis Pada Kulit Kering Bersisik

# Testimoni 1: Psoriasis yang teruk sebelum ini semakin baik selepas pengambilan Vitamin Shaklee yang membantu mengawal psoriasis,mengurangkan kegatalan dan tingkatkan imun badan

.

# Testimoni 2: Perubahan dan kesan sangat positif selepas 3 minggu mengamalkan VIVIX belum habis sebotol pun. Sampai sekarang kulit dah elok. Tiada flare atau kulit bersisik psoriasis  lagi. Alhamdulillah !

ubat psoriasis paling berkesan, sembuh psoriasis,shaklee untuk psoriasis,produk untuk psoriasis

.

# Testimoni 3: Sebelum dan Selepas pengambilan Vivix untk masalah Psoriasis, Vivix menyembuhkan sel dari dalam dan luar.

# Testimoni 4: Sebelum ini, dah beribu ringgit dah habis untuk rawatan psoriasis

.

# Testimoni 5: Dah lama tanggung sakit psoriasis ni. Baru je ni ambil. Tak sampai 1 bulan lagi. Adik ni ambil Set Lengkap Psoriasis ❤️


“Saya tak kisah kak berapa pun kosnya.. Insya Allah.. Asalkan sakit saya terkawal.”

 

Bagaimana ingin Mendapatkan Vitamin Shaklee?

(i) Hubungi Saya :

Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan, sila hubungi :
 .
✆ SMS | WhatsApp : 013 4211 610 [Nadia]
.
📱 Link Terus untuk Whatsapp :
http://www.wasap.my/60134211610
http://www.wasap.my/60134211610
.
📩 Email : nornadiamansor@yahoo.com
.

(i) Buat belian di cawangan Shaklee terdekat

Walk In ke mana mana cawangan Shaklee berdekatan,  gunakan ID 866457 untuk dapatkan supplement anda dgn Harga Sungguh Menjimatkan
.
8 Tips Terbaik untuk Mengawal Psoriasis was last modified: by
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Link Berkaitan

You may also like

1 Ulasan

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.