11 Tanda Awal Serangan Penyakit Jantung Yang Perlu Anda Ketahui

tanda awal sakit jantung
Awasi Tanda Tanda Serangan penyakit Jantung ! Tahukah anda, penyakit kardiovaskular adalah pembunuh nombor satu di Malaysia dan kebanyakan negara di dunia?
Rutin harian yang tidak teratur dan tidak kita sedari, terlebih pola makan, merupakan pengaruh besar pada masalah kesihatan jantung. ini bukan hanya pemicu tunggal bagi masalah jantung
Berikut ini adalah antara gejala atau simptom tersembunyi yang boleh menjadi penanda gangguan pada jantung. Apabila anda mengalami dua atau lebih gejala seperti dibawah
 .
sakit jantung di malaysia
sakit jantung di Malaysia,pembunuh nombor 1
Penyakit jantung adalah penyakit yang mengganggu sistem pembuluh darah atau lebih tepatnya menyerang jantung dan urat-urat darah.
.
Beberapa jenis penyakit jantung seperti jantung koronari, serangan jantung, tekanan darah tinggi, stroke, sakit di dada (biasa disebut “angina”) dan penyakit jantung rematik.
fungsi jantung,jantung sihat,kuatkan jantung,ubat jantung,fungsi jantung malaysia

Statistik Kementerian Kesihatan menunjukkan, penyakit jantung penyebab kematian nombor satu di Malaysia yang merangkumi 16.5% kematian di hospital sepanjang 2008.

Malah, anggaran penyakit jantung koronari di negara ini adalah 40,000 kes baru setiap tahun! Seram kan?

Tanda tanda dan Gejala Awal Sakit Jantung.

Jantung adalah organ penting yang berkerja tanpa henti sejak dalam rahim ibu. Ini adalah tanda tanda awal penyakit jantung yang perlu anda tahu untuk mencegah ia menjadi lebih mudarat dan membawa kepada maut

Walaupun sakit jantung boleh berlaku secara tiba-tiba, namun sebulan sebelum serangan jantung, pesakit biasanya boleh merasai beberapa gejala

.

#1 : Ketidakselesaan &   kesakitan dada, rasa tekanan di dada

Sakit dada  akibat serangan jantung digambarkan sebagai rasa tekanan, meramas,  atau sakit yang bermula di tengah-tengah dada. Rasa sakit atau tidak selesa biasanya berlangsung lebih daripada beberapa minit, atau ia boleh datang dan pergi (macam chipsmore).
.
Ia boleh merebak ke bawah lengan, ke belakang, atau di kepala dan leher. Kedua-dua wanita dan lelaki melaporkan sakit dada sebagai gejala utama serangan jantung, tetapi wanita lebih kerap daripada lelaki .  .
.
Disebabkan penyumbatan arteri yang mengakibatkan aliran darah ke seluruh tubuh tidak lancar. Situasi ini juga boleh mengakibatkan mati rasa/kebas serta kelemahan tubuh.
.

#2 : Sakit rahang, gigi, dan sakit kepala

Sesetengah orang melaporkan sakit gigi atau sakit kepala sebagai gejala serangan jantung.
.
Anda akan akan merasakan sakit kepala waktu terkena cahaya. Ia mempengaruhi kadar denyutan jantung, sama ada berdenyut lebih lambat atau lebih cepat.
.
Wanita yang kerap mengalami migrain atau masalah visual, sekurang-kurangnya 2 kali dalam sebulan, perlu waspada. Antara tanda-tanda penyakit jantung mengikut kajian yang diterbitkan oleh American Academy Of Neurology.
.
Berpunca disebabkan penyimpangan peredaran darah yang mengakibatkan sakit kepala yang kronik.
.

#3: Sesak nafas

Rasa sesak nafas atau bernafas tercungap-cungap merupakan gejala  serangan jantung. Berpunca daripada penebalan pembuluh darah yang menghalang pengaliran darah ke seluruh tubuh, menyebabkan denyut jantung yang tidak teratur, gangguan organ hati atau infeksi, penebalan otot jantung, dan gangguan pada injap jantung.
.

#4 : Kerap berpeluh

Biasanya seseorang berpeluh selepas berolahraga atau pada waktu cuaca panas. Tetapi bila anda sering berpeluh, walau tidak lakukan apa pun, kemungkinan besar jantung anda punyai masalah.
.

#5 : Loya

Loya atau perasaan sakit pada perut anda adalah gejala yang kurang biasa tetapi mungkin serangan jantung. Kadang-kadang sendawa atau sendawa boleh menemani loya, dan beberapa pesakit telah diterangkan perasaan seperti senak dikaitkan dengan serangan jantung.
 .
Wanita lebih cenderung berbanding lelaki melaporkan gejala-gejala kurang biasa serangan jantung.Hal ini mengakibatkan pesakit kehilangan nafsu makan serta merasa mual berlebihan.
.

#6 : Cepat terasa cemas

Mereka yang mengalami serangan jantung kerap mengalami ketegangan, ketakutan atau cemas tanpa sebab pada hal-hal yang kecil.
 .
Keadaan ini dihubungkan dengan masalah psikologi serta tekanan yang mengakibatkan serangan berulang.
 

#7 : Keletihan dan Lesu

Bila anda sering  letih atau cepat penat walaupun tidak melakukan aktiviti berat, segeralah merujuk kepada doktor. Ini boleh menjadi indikasi pada jantung. Rasa letih ini juga kerap dirasakan sewaktu bangun tidur.
.

#8: Denyutan jantung tidak teratur (Aritmia)

Denyut jantung tidak teratur biasanya terjadi kerana penebalan otot pada injap jantung dan boleh mengakibatkan penyempitan pada injap hingga mengakibatkan arteri pecah.
.
Bila anda mempunyai denyutan jantung tidak teratur, ini perlu di beri perhatian kerana ini boleh menyebabkan maut.
.

#9 :  Pembengkakan

Pembengkakan terjadi akibat cairan terkumpul didalam tubuh. biasanya berlangsung di bagian pergelangan kaki serta perut.
 .
Tanda-tanda ini merupakan tanda bahwa jantung sedang mengalami kecacatan dan ada kelainan pada injap jantung.
.

#10 :  Kerap Buang Air Kecil

Kekerapan  membuang air kecil dengan kerap juga boleh menjadi simptomnya. Perkara ini disebabkan cairan yang terkumpul pada buah pinggang melalui aliran darah pada siang hari.
 .
Untuk menghindari hal ini, kawal pengambilan air pada waktu malam hari.
.

#11 : Masalah dalam Hubungan Intim

Lelaki dengan gangguan ketegangan zakar mungkin mempunyai masalah penyakit pembuluh darah koroner.Pembuluh darah di sekitar jantung yang boleh menyempit dan mengeras, hal sama juga boleh terjadi pada pembuluh yang menyalurkan darah ke bahagian zakar.
.
Saluran darah di sekitar zakar lebih kecil, pembuluh-pembuluh ini boleh mengalami kerosakan yang lebih cepat – walaupun tiga atau empat tahun lebih cepat sebelum penyakit jantung dikesan.
 

Bagaimana Terjadinya Serangan Sakit Jantung?

bagaimana serangan jantung berlaku
bagaimana serangan jantung berlaku?

Kolesterol berlebihan yang berkumpul di dalam saluran darah akan menyempitkan laluan darah.

READ :  10 Langkah Mudah & Mudah Mengawal Masalah Penyakit Jantung

Jantung terpaksa bekerja lebih kuat untuk memastikan organ badan terutamanya kaki yang paling jauh dengan jantung mendapat bekalan oksigen yang cukup, ruang di dalam arteri menjadi sempit dan mengganggu perjalanan darah.

Macam kita, kalau kerja kuat sangat dalam jangkamasa yang lama, mesti penat kan? Jantung pun macam tu jugak. Lama lama jantung akan penat. Lagi2 kalau sel jantung bukan saja tak cukup makanan tapi dirosakkan pula oleh radikal bebas.

Tekanan darah pun jadi lebih tinggi.Lama-lama otot jantung jadi makin lemah, dan keupayaan nak pam darah pun makin kurang.

risiko kolestrol tinggi,akibat kolesterol tinggi
Kolesterol tinggi boleh menyebabkan penyakit jantung
Plak berkenaan boleh menjadi tidak stabil dan pecah disebabkan faktor tertentu. Ini menghasilkan trombosis atau gumpalan darah beku
.
Sel otot jantung ini akan mati akibat kurang pengaliran darah. Fenomena yang berlaku dipanggil serangan jantung atau infarksi miokardium.
 

Punca Terjadinya Penyakit Jantung

Punca terjadinya penyakit jantung antaranya adalah disebabkan beberapa perkara, iaitu

  • Usia 35 tahun ke atas – Wanita yang menopous berisiko tinggi mendapat penyakit jantung
  • Kolesterol & Lemak berlebihan dalam tubuh – ukur lilit pinggang lebih 80cm berisiko tinggi mendapat sakit jantung.
  • mempunyai Tekanan Darah Tinggi
  • Tabiat merokok
  • Stress
  • Kurang bersenam
  • Diabetes Melitus atau Penyakit kencing manis
  • Sejarah keluarga yang mempunyai masalah sakit jantung
  • Berat badan berlebihan
READ :  Suplemen Untuk Mencegah 3 Penyakit Kronik
 

Produk Vitamin Shaklee Untuk Penyakit Jantung

Produk suplemen Shaklee untuk jantung, SET JANTUNG SHAKLEE yang menjaga kesihatan jantung dengan 4 langkah  iaitu pencegahan ,penurunan , menguatkan dan perlindungan

supplement shaklee untuk jantung,produk shaklee untuk jantung,vitamin untuk jantung shaklee
Produk suplemen Shaklee untuk jantung, SET JANTUNG SHAKLEE
.

Bagaimana setiap supplement itu berfungsi dalam merawat sakit jantung?

1. Phytocol-ST – Mencegah sakit jantung

Phytocol-st dapat bertindak menghalang kolestrol daripada makanan harian dari memasuki salur darah.

Apabila salur darah bebas daripada mendapan kolestrol, maka risiko salur darah (arteri) tersumbat dan risiko sakit jantung menjadi semakin rendah.

.

2. Omega Guard – Menurunkan risiko sakit jantung

Omega Guard bertindak menurunkan paras LDL (kolestrol jahat yang menjadi punca utama sakit jantung) dalam darah dengan cara meningkatkan paras HDL (kolestrol baik) secara semulajadi.

READ :  Sering Rasa Kebas ,Petanda Awal 9 Penyakit Berikut

Omega Guard Shaklee merupakan minyak ikan laut dalam (jauh daripada pencemaran) paling tulen dan pembekal HDL terbaik untuk mencegah penyakit jantung.

kuatkan jantung,kesihatan jantung,omega 3 untuk jantung,vitamin untuk jantung,jantung sihat,omega turunkan kolesterol,

.

3. CoQ Trol Plus – Menguatkan jantung

CoQ Trol Plus bertindak membekalkan enzim CoQ yang amat diperlukan oleh jantung untuk bekerja. Tanpa enzim CoQ yang cukup, jantung menjadi lemah dan mudah diserang penyakit jantung.

.

4. Vivix – Melindungi jantung

Vivix bertindak melindungi sel jantung daripada penuaan, membaikpulih sel jantung yang rosak dan memelihara kesihatan salur darah dan fungsi jantung yang sihat, sekaligus mengelakkan penyakit jantung.

Vivix yang mengandungi resveratrol membolehkan baikpulih kesihatan dilakukan sehingga ke peringkat selular (sel DNA).

Satu-satunya produk kesihatan di pasaran yang membetulkan terus DNA dalam sel badan.

Mencegah → Menurunkan → Menguatkan → Melindungi

vivix shaklee untuk jantung,kuatkan jantung dengan vivix shaklee,

Mencegah lebih baik dari mengubati. Tapi rawat sebelum parah. Kesihatan adalah anugerah terindah.  Tanggungjawab kita sebagai anak adalah menjaga kesihatan ibu bapa yang mempunyai masalah kesihatan.

 

Testimoni Pengguna Set Kesihatan Jantung Shaklee

#Testimoni 1  : Sebulan terlantar di ICU ,wayar berselirat kat badan. Iktiar dengan Vivix SHaklee, alhamdulillah sgt membantu

.

#Testimoni 2 :

Ayah mertua mengalami serangan jantung & salur darah tersumbat. Esoknya kena refer IJN untuk tengok berapa salur darah tersumbat dan rawatan selanjutnya.

Balik rumah, kami ikhtiarkan pada ayah Set Kesihatan Jantung yang merangkumi Phytocol-st,Omega Guard ,Coq Trol Plus dan Vivix

.

#Testimoni 3 : Sebelum ini,doktor sahkan jantung saya lemah. Selepas amalkan Omega Guard selama 2 minggu..Jantung semakin kuat

#Testimoni 4 : Suami adalah bekas penyakit jantung yang dah buat BYPASS. Sebulan amalkan Vivix Shaklee, dah boleh kawal stress, dan boleh kerja berat dan lebih bertenaga

testimoni vivix dan sakit jantung
testimoni vivix dan sakit jantung

#Testimoni 5

testimoni vivix dan sakit jantung
testimoni vivix dan sakit jantung

.

#Testimoni 6

testimoni vivix dan sakit jantung
testimoni vivix dan sakit jantung

#Testimoni 7

testimoni vivix dan sakit jantung,produk shaklee untuk jantung
 
————————————

(i) Hubungi Saya :

Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan, sila hubungi :
 .
✆ SMS | WhatsApp : 013 4211 610 [Nadia]
.
📱 Link Terus untuk Whatsapp :
http://www.wasap.my/60134211610
http://www.wasap.my/60134211610
.
📩 Email : nornadiamansor@yahoo.com
.

(ii) Buat belian di cawangan Shaklee terdekat

Walk In ke mana mana cawangan Shaklee berdekatan,  gunakan ID 866457 untuk dapatkan supplement anda dgn Harga Sungguh Menjimatkan
.
11 Tanda Awal Serangan Penyakit Jantung Yang Perlu Anda Ketahui was last modified: by
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Link Berkaitan

You may also like

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.