Perut Buncit Tapi Keras Mungkin Simptom Penyakit Cyst!

buncit membulat mcm orang mengandung dan rasa keras pada perut, jangan dibiarkan !
 .
Janganlah beranggapan  “Alah.. angin je tu…”
 .
mungkin ia adalah petanda cyst kerana penyakit cyst biasanya tak menimbulkan petanda.Tak rasa sakit, ada setengah orang tak mempunyai sebarang simptom.
 .
Jika sakit tu dah bermakna cyst semakin membesar.
 .
 .
Ini berlaku pada kawan saya sewaktu di universiti dulu, masa tu umur baru 18 rasanya (ingat ingat lupa). Sebelum ni kawan saya ada masalah haid tak teratur. Pada usia awal 20an, masalah haid tak teratur tak jadi keutamaan pada kita kita ni..dan bila check doktor pon akan dapat jawapan yang biasa iaitu ‘hormon awak tak stabil’.
 .
Tapi, lama kelamaan kawan saya ni perasan yang perutnya buncit tapi bila ditekan rasa keras. Tapi takde rasa sakit! Mulanya dia pon ingat biasa. Selepas dinasihatkan untuk buat pemeriksaan kesihatan.Dia pun akur ke klinik swasta berdekatan universiti kitorang. Selepas pemeriksaan dijalankan, doktor scan seperti ada ketumbuhan dalam rahim beliau. Tapi tak dapat disahihkan lagi.
 .

Selepas beberapa hari, kawan saya pun disahkan mengalami masalah cyst ! dan disarankan membuat pembedahan membuang cyst. Masa tu tak pandai lagi nak cari alternatif lain. Jadi dia pun akur.

Itulah kisahnya, selepas tamat diploma saya pun dah tak dapat hubungi dia lagi. Tapi kawan saya sudah berkahwin 2 tahun, cuma masih belum dikurniakan zuriat . Sama lah kita doakan dia dikurniakan zuriat . Amin 🙂
.

Apa itu Ovarian Cyst?

Ovarian cyst sebenarnya adalah kantung yang mengandungi cecair berada dalam kilang telur ovari. Cecair ini boleh jadi cair seperti air, pekat likat dan ada kalanya mengandungi tisu-tisu seperti rambut dan gigi. Ia juga mempunyai saiz yang berbeza-beza.

 

READ :  Ucapkan Selamat Tinggal Pada Jerawat dengan Set Kecantikan Shaklee
Ovarian cyst yang normal akan membesar, dan pecah untuk mengeluarkan telur ovum ketika ovulasi. Cyst yang pecah ini dinamakan follicle. Jika cyst ini tidak pecah, saiznya akan bertambah besar dan dinamakan functional ovarian cyst.
.
Ia tidak merbahaya kecuali jika saiznya terlalu besar. YA ! ada sebahagian wanita terpaksa membuang cyst melalui pembedahan. Ia adalah perkara yang paling digeruni oleh ramai wanita kerana pelbagai kemungkinan boleh terjadi jika sehingga tahap terpaksa melakukan pembedahan.
 

Simptom Masalah Penyakit Cyst dalam Rahim

Lazimnya, cyst dalam rahim tidak membahayakan dan tidak menimbulkan gejala. Jika berlaku juga gejala, ia termasuklah:
  • Terasa sesak atau bengkak dalam abdomen
  • Berat badan bertambah.
  • Sakit yang tidak menyucuk dan berlaku berterusan sama ada di sebelah atau di kedua-dua belah pelvis.
  • Kesakitan semasa melakukan seks Haid tertunda, tidak teratur atau sakit.
  • Semakin banyak timbulnya bulu roma di muka.
  • Terasa sangat sakit yang menyucuk dalam abdomen, demam, dan/atau muntah. Kemungkinan ini disebabkan oleh sista yang berdarah kerana telah pecah atau terpintal/terpusing.
 

Peringatan Penting !

Oleh kerana ovarian cyst biasanya tidak menunjukkan gejala, adalah penting bagi wanita yang pernah mengalami cyst di masa yang lalu atau mempunyai sejarah keluarga yang pernah menghidap tumor ovari melakukan pemeriksaan pelvis secara berkala.  Wanita yang pernah mengalami ovarian cyst mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapatnya lagi di masa hadapan. Klik disini bagi mengelakkan masalah cyst berulang
.
Endometriosis mungkin menjadi lebih serius jika berlakunya ovarian cyst dan peluang anda untuk menjalani pembuangan ovari adalah lebih tinggi. Dalam beberapa kes tertentu, jika berlakunya ovarian cyst yang malignan, rawatan awal biasanya memberi lebih jaminan untuk sembuh. Wanita yang mendapat ovarian cyst selepas putus haid lebih mudah mengalami barah atau tumor
 .
Dapatkan nasihat doktor dengan segera jika anda mengalami sebarang rasa sesak, tekanan atau kurang selesa di bahagian pelvis. Lebih cepat sista itu dikesan dan dirawat maka lebih baiklah peluang anda untuk sembuh.

ADAKAH IA BOLEH DIRAWAT?

Kebanyakan yang kita dengar ramai wanita Malaysia yang menghadapi ketumbuhan fibroid, rata-ratanya akan mengambil jalan mudah dengan menjalani proses pembedahan.  Tapi masih juga ketumbuah itu akan tumbuh selepas beberapa bulan atau tahun itu pun bergantung pada aktifnya fibroid mereka.
 .
Adakah punyai alternatif kecutkan cyst tanpa pembedahan? Pastinya ada.Tetapi dengan rawatan melalui produk Shaklee anda bole merawat dan mengecutkan cyst & fibroid tanpa melalui pembedahan.Insyallah. Dan saya suka mengingatkan anda, bahawa cyst boleh kembali berulang walaupun telah dibuang jika kesihatan tidak dijaga dengan sebaiknya
Gla Complex 
60 Softgel – 1 hingga 2 bulan penggunaan
Yes, GLA Complex boleh membantu dalam mengecutkan cyst.Best kan..?
.
GLA (asid linolenik gama) digunakan oleh ramai wanita untuk memelihara kesihatan sepanjang kitaran haid setiap bulan. GLA merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandi  – bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses-proses badan yangg normal.
.
Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber asid-asid lemak Omega-6. Ia mengandungi vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriti sel.
 .
GLA Complex amat membantu menstabilkan hormon dan sangat bagus dalam menyokong sistem imun dan persekitarannya.

# Testimoni 1

# Testimoni 2

 

Dan secara ringkasnya, sama ada cyst di bahagian rahim atau ovari, ianya tetap cyst dan perlu kepada rawatan alternatif selain dari pembedahan..selagi terdaya, rawat dan ikhtiarlah dan jgn putus asa kerana rahmat Allah itu sentiasa ada bg mereka yg sentiasa kuat semangat dan tidak putus asa..penyakit itu datang dari-NYA dan hanya kepada-NYA juga kita minta ianya disembuhkan..aminnn

 
————————————
Saya Nornadia Mansor , ID Shaklee : 866457 
adalah pengedar sah Shaklee anda
 .
Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan,
sila hubungi :
 .
✆ SMS | WhatsApp : 013 4211 610 [Nadia]
✉ Email : nornadiamansor@yahoo.com
ATAUPUN♥ Walk In ke mana2 Branch seluruh Malaysia, Sila gunakan ID 866457 
untuk dapatkan supplement anda dgn Harga Sungguh Menjimatkan ♥
Setiap pembelian di laman ini, anda layak menerima :
☑ Jadual pengambilan vitamin
☑  Tips ekslusif
☑ Konsultasi percuma berterusan
———————————–
Perut Buncit Tapi Keras Mungkin Simptom Penyakit Cyst! was last modified: by
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Link Berkaitan

Berpengalaman lebih 6 tahun sebagai Shaklee Business Leader . Saya menjalani perniagaan Shaklee secara sepenuh masa , secara ‘online’ dan ‘offline’ .

Saya disini ingin berkongsi dengan anda maklumat,tips dan info kesihatan yang berguna, dan ada yang saya tuliskan mengenai pengalaman saya sendiri.

Hubungi saya secara terus

Call/Whatsapp : +6013-4211610
Link Whatsapp : http://www.wasap.my/60134211610

You may also like

1 Ulasan

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.