Ketahui Cara Atasi dan Keburukan Masalah Kentut Vagina dan Angin Faraj

Urat urat rahim yg sudah dimasuki angin dan tidak dijaga ini akan menyebabkan faraj tidak sihat. Apabila wanita kentut faraj, maksudnya farajnya longgar. Bila bersama suami, dah tak grip.

Masa baru kahwin macam lubang kunci. Lepas bersalin macam lubang jamban. Longgar dan berair.

Masa baru kawin pun sanggup tahan kentut. Baru anak pertama, siap kentut depan lagi bila bersama suami. Ttp masalahnya…kentut ni jenis tak leh tahan. So tahan je lah malu tu ye.

Bagi wanita (biasanya yang sudah berkahwin dan melahirkan anak), masalah ini pastinya pernah menimpa anda. Hanya ketika ianya berlaku, barulah anda risau dan cuba mencari cara mengatasi masalah kentut vagina ini.

Saya suka sekali untuk berkongsi dengan anda di luar sana yang tertanya-tanya apa sebenarnya penyebab dan punca kentut rahim ini serta cara untuk mengatasinya

Jangan risau, setiap masalah ada penyelesaiannya.

 

Apa itu Kentut Vagina atau Angin Faraj?

Vaginal flatulence atau lebih dikenali kentut vagina ataupun faraj terkentut merupakan sebuah keadaan dimana faraj atau vagina perempuan mengeluarkan udara dan menghasilkan bunyi seperti kentut.

.
Kentut ini selalunya berlaku akibat udara terperangkap di dalam faraj atau pun di celah-celah lapisan labia majora lalu dilepaskan seperti mana kentut dubur berlaku.Kentut vagina boleh disebabkan oleh lemahnya otot-otot disekitar vagina yang mampu menyebabkan mudahnya pengaliran keluar masuk udara ketika melakukan apa-apa aktiviti.
.
Jikalau kentut itu berbau yakni tidak berbau maka kemungkinan besar faraj tersebut sudah dijangkiti mikoorganisma yang menyebabkan penghasilan bau-bauan yang tidak menyenangkan. Berbeza daripada kentut dubur, kentut vagina sepatutnya tidak berbau.
.
Lebih menyulitkan lagi bukaan faraj tidak mempunyai deria rasa yang sensitif seperti bukaan dubur hingga membolehkan kita dapat merasai keluarnya angin dari bukaan faraj secara yakin.

Apakah Punca Kentut Vagina  atau Angin Faraj ?

Namun begitu, keluar masuk angin di vagina berkemungkinan berlaku kepada wanita yang mengalami:
  • kelemahan pada otot-otot kemut seperti wanita yang telah melahirkan ramai anak atau selepas bersalin
  • Hubungan seksual ( posisi yang tidak betul)
  • tidak dapat mengawal kencing (kencing dedas)
  • Mengamalkan hubungan seks yang melampau
  • Memasukkan sesuatu ke dalam faraj seperti penis, jari, tampon, douche atau bahan lain.
  • Batuk yang kuat
  • Prosedur kesihatan seperti kolonoskopi atau melakukan pemeriksaan dengan memasukkan speculum.

Bila sesuatu dimasukkan ke dalam faraj, kandungan udara di dalamnya akan dibebaskan keluar. Kalau tidak, tekanan di dalamnya akan meningkat.Jadi, berlakulah kentut vagina.

Sama macam bersenam, mengandung, dan apa apa prosedur, ianya mengubah kandungan udara di dalam faraj. Sistem badan sudah dicipta hebat oleh Allah swt, sebab tu udara itu akan dilepaskan.

Apakah Keburukan Kentut Vagina atau Angin Faraj ?

Apabila wanita kentut faraj, maksudnya faraj  longgar. Bila bersama suami, dah tak grip atau tak mencengkam. Masa baru kahwin macam lubang kunci. Lepas bersalin macam lubang jamban. Longgar dan berair.
.
Apabila wanita kentut faraj, maksudnya urat faraj dah tak sihat macam dulu. Jadi mulalah masalah kedinginan dalam hubungan intim. Suami buat apapun, si isteri seperti tidak nafsu. Siap sound si suami “cepatlah sikit habisnya bang. Sy dah tak larat dah ni”. Ini jadinya tahap klimaks bersama suami semakin rendah
 .
Mungkin dari luaran lepas dijahit jahitan bersalin boleh nampak cantik. Tapi tak akan mampu kali menipu bila ada yg meleleh keluar dari rahim, atau ketika bersama suami mula rasa longgar, atau ketika faraj sudah mula keluar angin pus-pus.Ia juga boleh menyebabkan masalah kekeringan faraj
.
Apabila wanita kentut faraj, rahimnya dah tak sihat.  Keputihan mula melanda. Ada yg berbau ada yg berwarna. Masa tu suami nk dekat pun mula rasa loya.

Adakah Kentut Vagina Bahaya?

TIDAK.

Melainkan jika anda apa penyakit fistula, perlu lakukan pembedahan. Atau jika anda berasa sakit/ada darah semasa kentut vagina, terus berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut.

Adakah kentut vagina disebabkan otot rahim yang lemah?

Jika anda sudah pernah melakukan hubungan seksual, pernah melahirkan anak, otot rahim mungkin akan lemah sedikit tapi tidak merbahaya.

Jika anda sudah menopause dan berusia, otot rahim juga akan lemah sedikit.

Fikir logik, faraj anda adalah otot. Otot menjadi sedikit lemah dengan meningkatnya usia kita.

Apakah Hukum  Kentut Vagina atau Angin Faraj Semasa Solat Di Dalam Islam ?

Hukum wanita yang mengeluarkan angin/kentut melalui faraj (qubul) dan juga dubur adalah batal wuduknya berdasarkan dalil berikut:
 .
عَنْ َعبَّادِ بْنِ تَمِيْمٍ عَنِ النَّبِىِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : لاَ يَنْصَرِفْ حَتَّى يَسْمَعَ صَوْتاً أَوْ يَجِدَ رِيْحاً
‘Abbad bin Tamim melaporkan daripada Nabi s.a.w yang bersabda: “Jangan seseorang berpaling iaitu meninggalkan solat sehingga ia mendengar bunyi kentutnya atau tercium baunya”.
(Hadis Muslim dan Bukhari)

.

Berdasarkan hadis ini, secara jelas Rasulullah memberitahu bahawa keluar angin boleh membatalkan solat. Oleh sebab itu, wanita yang mengalami masalah angin pada faraj disarankan mengambil langkah-langkah berikut:
  1. Berdehem selepas membuang air kecil.
  2. Membasuh kemaluan dengan sempurna.
  3. Mengelap faraj sehingga kering dan menutupi ruang kemaluan dengan tisu, kain atau menutupi ruang dengan rapat menggunakan tuala pelekat yang nipis dan bersih.
  4. Kemudian memakai seluar dalam yang kemas agar udara tidak boleh keluar masuk sebelum berwuduk dan menunaikan solat.

Petua Mengatasi Masalah Kentut Vagina atau Angin Faraj

Kentut vagina boleh diatasi dengan;
  • Memakai seluar dalam yang tidak terlalu longgar yang mampu membenarkan keluar masuk udara.
  • JANGAN sesekali anda menyembur air paip ke dalam kemaluan.Mungkin anda beranggapan bahawa ia membersihkan bahagian dalam kemaluan anda..TAPI anda SILAP!!! sebenarnya anda telah membuka ruang udara dlm kemaluan anda! ini boleh mengakibatkan berlakunya ruang udara dan menyebabkan berlakunya “kentut Vagina”.
  • Elakkan makanan sejuk dan berair. makanan sejuk beku, tembikai, ais
  • Mengamalkan senaman kegel ataupun senaman kemut untuk memperkuatkan otot di sekitar alat sulit dan melansingkan corong faraj yang lega dan menyempitkan pembukaan faraj yang renggang itu. Dengan corong faraj yang sempit dan kemas, angin tidak mudah masuk ketika wanita bergerak atau ketika hubungan kelamin berlaku

Anda boleh praktikkan senaman ini pada bila-bila masa. Caranya mudah sahaja:

-Tahan nafas.
-Tanpa kecutkan otot perut, kemutkan faraj seperti sedang menahan kencing.
-Kira sampai 10.
-Lepaskan seperti biasa.
-Ulang 25 kali setiap sesi, buat 3 sesi sehari.
  • Mencuci dan membersihkan alat sulit dengan baik dan pastikan ianya tidak selalu lembab dan juga amalkan pemakaian pantyliner kerana semua ini dapat mengelakkan jangkitan mikroorganisma.

 

  • Kentut jenis ini masih dianggap normal walaupun ramai yang beranggapan kentut vagina hanya berlaku kepada sesiapa yang sudah kehilangan dara. Hal ini demikian kerana, pergerakkan kaki semasa berjalan ataupun ketika apa aktiviti sekali pun, ianya mampu memberi peluang untuk udara keluar masuk ke dalam faraj jikalau dinding dan saluran faraj berkenaan tidak begitu kuat. Justeru itu, janganlah anda beranggapan mereka yang mengalami kentut vagina ini sudah kehilangan dara kerana seperti organisma yang lain, setiap sedutan pasti akan ada hembusan.

 

Vitamin Shaklee yang Membantu Masalah Kentut Vagina atau Angin Faraj

Ada kajian mengatakan masalah kentut vagina ini berlaku disebabkan paras hormon estrogen yang rendah dalam badan. Ini kemungkinan berlaku selepas seseorang wanita itu bersalin dan paras hormonnya masih tidak stabil. Hormon estrogen yang mencukupi dalam tubuh akan memberikan anda kesan kewanitaan yang ketara seperti buah dada yang cantik dan haid yang teratur
 

 

Alfalfa Complex Shaklee yang berfungsi sebagai perapat atau pengetat organ intim wanita. Ia juga boleh mengatasi masalah keputihan wanita. Pendek kata Alfalfa ni ala-ala macam kacip Fatimah tu.:)
 .
Fakta yang paling membantu adalah, University of Pittsburgh telah mengesahkan bahawa alfalfa juga turut mengandungi estrogen tumbuhan yang dipanggil isoflavin yang mana pengambilan alfalfa boleh menghasilkan serta meningkatkan hormon estrogen dalam tubuh.
 

Testimoni Alfalfa Compex Yang Berpuas Hati !

# Testimoni 1: Tiada lagi masalah kentut faraj selepas 2 minggu pengambilan Alfalfa Complex

# Testimoni 2: faraj semakin ketat  walaupon lepas bersalin !

# Testimoni 3: Miss V rasa   kelainan dan berbeza dari sebelumnya

# Testimoni  4: Umpama pengantin baru !

Oleh itu, pengambilan alfalfa yang konsisten dapat mengatasi masalah kewanitaan anda dan membuatkan suami makin sayang. Apabila hormon estrogen meningkat, maka tiada lagi masalah vagina berbau malah bahagiaan intim makin rapat, hubungan seks makin hangat membara, buah dada makin tegang dan lain-lain lagi.

 

Bagaimana ingin Mendapatkan Vitamin Shaklee?

(i) Buat Belian Secara Online

Klik (✅) untuk memilih Alfalfa (S) atau Alfalfa (L)

(ii) Hubungi Saya :

Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan, sila hubungi :
 .
✆ SMS | WhatsApp : 013 4211 610 [Nadia]
.
📱 Link Terus untuk Whatsapp :
http://www.wasap.my/60134211610
http://www.wasap.my/60134211610
.
📩 Email : nornadiamansor@yahoo.com
.

(iii) Buat belian di cawangan Shaklee terdekat

Walk In ke mana mana cawangan Shaklee berdekatan,  gunakan ID 866457 untuk dapatkan supplement anda dgn Harga Sungguh Menjimatkan
.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You may also like

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge