Demam Campak : Cara Merawat dan Pantang Larang

Salam semua,
Korang dah pernah terkena demam campak? Cuba tanya mak kita, masa kecil pernah tak kena demam campak ūüôā Kalau jawapannya belum, bersiap sedia lah ye.
 

Orang tua tua cakap, campak ni mesti akan kena pada setiap orang walaupon hanya sekali,tapi lebih kritikal & parah kalau terkena demam campak semasa dewasa. Ada setengah orang, tak dapat nak bangun sampai 2-3 hari & parut demam campak sukar hilang.

 

Yela kan? kulit baby kalau kena campak pon cepat recover balik . Untuk bayi dan kanak kanak, boleh dapatkan tips penjagaan dan rawatan bagi bayi serta kanak kanak demam campak

 

Saya nak kongsikan infomasi mengenai demam campak yang dipetik melalui website dan sumber kesihatan.

 

Campak ialah penyakit yang sangat mudah berjangkit yang menyebabkan ruam, demam dan batuk. Ia adalah jangkitan akut pada kanak-kanak disebabkan virus measles. Pesakit demam campak biasanya mengalami gejala jangkitan saluran pernafasan dan disertai ruam pada kulit

 

Cara Jangkitan Virus Demam Campak

  • udara-melalui bersin dan batuk seseorang yang terkena demam campak
  • sentuhan – jika anda terpegang pada kulit atau bintik merah yang telah pecah & pakaian mereka
  • Virus demam campak kekal aktif diudara ,melekat pada permukaan selama 2 jam dan boleh berjangkit pada orang lain
sebab itu kebanyakkan orang, terutamanya ibu yang ada anak kecil..jika bapanya dijangkiti demam campak, sebaiknya jauhkan sianak dan si ibu dari orang yang berjangkit.
 

Tanda Anda Dijangkiti Demam Campak

  • suhu badan yang lebih tinggi –¬†¬†sehingga kira-kira 39-40.56 darjah celcius
  • Tanda-tanda demam campak ialah antara 10 hingga 12 hari selepas dijangkiti penyakit, pesakit mula menunjukkan tanda dan gejala demam campak seperti:
  • Batuk, selesema dan sakit tekak
  • Mata berair dan sensitif kepada cahaya
  • Sakit otot
  • Selepas 2 hingga 4 hari gejala tadi, ruam badan dan tompokan putih di dalam mulut mula timbul.Ruam bermula di kepala dan merebak ke bahagian lain, berkembang ke bawah dan bersatu antara satu sama lain. Ia akan beransur hilang dalam masa 4 hari sebagaimana tempoh ia berlaku.
 
Ia mudah berjangkit kepada kanak-kanak kecil bawah 10 tahun. Kanak-kanak berasa tidak selesa apabila mengidap campak. Anak anda mungkin hendak berada di katilnya ketika suhu badannya tinggi.
 

Petua Merawat Demam Campak

  • Daun semambu/mambu/neen

Daun mambu ni memang terkenal untuk rawatan campak.

a) ramas daun dalam air. Mandikan dengan air ramasan daun mambu.
b) letak daun mampu atas tilam, biar pesakit tidur atasnya (ibu letak daun mampu atas tilam, pastu lapik ngan daun batik sebab anak2 ibu takmau tidur atas daun terus)

 
  • Daun inai

berkongsi petua demam campak daripada Ustaz Abdullah
ambil daun inai tumbuk hg halus + garam & tempek di tapak kaki. selepas tu balut kaki dgn plastik. bagi anak kecil disarankan ikat dengan kemas dan pakaikan stokin kalau tidak mama terpaksa keje lebih masa untuk mop lantai. Inai dipercayai dapat ‘menurunkan’ bisa dan tompokan campak ke kaki serta elakkan miang.
 
  • Minum air kelapa muda


Pantang Larang Demam Campak

1. Jangan bagi kena air hujan

Dikhuatiri parut besar akan kekal .Walaupun dah sembuh sebaiknya jangan  kena air hujan untuk 2 hingga 3 minggu

 

2. Jangan bagi makanan yang bergoreng, bertumis

Pendek kata, masak takleh letak minyak. makanan laut pun kena elakkan, termasuklah telur.

 

3. Mandi

Kerapkan mandi untuk turunkan suhu badan

 

4. Jangan mandi guna sabun

Elakkan guna sabun sebab sabun kan mengandungi bahan kimia. takut nanti dapat infeksi pulak
.

5. Jangan pakai baju

Biarkan pesakit tak berbaju (ini untuk kanak kanak atau bayi,kalau orang dewasa perempuan kenalah pakai baju nipis ye ūüôā tapi dalam rumah jela ), dikhuatiri peluh akan membuatkan proses penyembuhan terganggu.. Biasalah ruam ni akan mengering, bila tak pakai baju proses dia akan lebih cepat)

 

6. Jangan garu atau kopek kuping campak

Nanti parut campak akan kekal, macam jerawat jugaklah.

Vitamin Cadangan untuk Pesakit Demam Campak

Bagi anak anak yang terkena demam campak, sila rujuk vitamin yang bersesuaian disini .Saya mencadangkan vitamin dan beberapa produk Shaklee sesuai ini untuk melegakan demam campak:

 

1- Menurunkan haba badan

Basic H terkenal dengan 1001 kegunaan. Salah satunya adalah dapat menyerap haba 3kali ganda dari air biasa dan  suhu badan menurun. Cuma masukkan beberapa titik ke dalam air mandian.

 

2-Mengelakkan Kegatalan Kulit akibat Campak dan Berparut

Herbal Blend Shaklee sesuai diambil untuk membantu melegakan kegatalan kulit dan mengelakkan kulit dari berparut

3- Meningkatkan Imunisasi dan Cepat Sembuh

Untuk ibu yang masih menyusu dan orang dewasa, si ibu dinasihatkan mengambil Sustained Released Vita C Shaklee yang membantu meningkatkan daya tahan kerana susu yang disalurkan pada bayi juga akan membantu bayi meningkatkan imunisasi .Ditambahkan pula dengan khasiat susu ibu yang hebat! Insyaallah,anda mampu membantu sikecil melawak virus campak dengan cepat

 

Bagi anak yang berusia lebih dari 2 tahun, digalakkan mengambil Chewable Vita C Shaklee . Kanak kanak yang kurang daya tahan dan rendah tahap imunisasi mudah dijangkiti penyakit dan virus .# Testimoni 1 

# Testimoni 2

 

————————————
Saya Nornadia Mansor , ID Shaklee : 866457 
adalah pengedar sah Shaklee anda
 
Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan,
sila hubungi :
 
✆ SMS | WhatsApp : 013 4211 610 [Nadia]
‚úȬ†Email : nornadiamansor@yahoo.com
 
Setiap pembelian di laman ini, anda layak menerima :
‚ėϬ†jadual pengambilan vitamin
‚ėϬ†tips ekslusif
‚ėϬ†konsultasi percuma berterusan
‚ėϬ†layak dijemput ke ekslusif group di FB.
 

——————————

————
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You may also like

3 Comments

    1. salam sis qeera, untuk mengurangkan gatal akibat campak, saya cadangkan applikasikan herbal blend cream pada tempat campak.Insyaallah ,kegatalan berkurang dan kulit semakin cantik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge