Cara Merawat Bisul Dengan Berkesan

petua merawat bisul,bisul pecah

Siapa yang pernah kena bisul cer angkat tangan,pasti tau bagaimana sakitnya? Haaa.. pada yang penah kena je yang tau betapa sakitnya . Alhamdulillah , saya tak pernah lagi kena,syukur sangat

Cuma saya pernah dengan cerita pengalaman dari mak saya yang dulu kerap alami masalah  ni, bukan sebiji je ..tapi  kekadang sampai 2-3 biji dalam satu masa. Bersilih ganti tempat. Tercari cari cara merawat bisul dengan berkesan

DALAM sesetengah kes yang tidak dirawat, boleh mengakibatkan keracunan darah dan mengancam nyawa

Bahasa perubatan disebut sebagai furunkel, iaitu jangkitan bakteria yang menyerang kulit melalui folikel rambut. Bakteria itu masuk melalui liang-liang rambut kemudian tumbuh dan berkembang biak di akar atau kantung rambut (folikel).

Bakteria yang menyebabkan bisul adalah jenis streptococcus dan staphylococcus. Bakteria mudah menyerang jika kulit kurang bersih, lembab, tabiat menggaru kulit dengan tangan yang kotor, atau kekebalan tubuh yang terganggu.

 .
 

Kronologi Bisul dari Doktor Rahim

(#1) . Terjadi apabila kuman/bakteria menginfeksi folikel rambut pada kulit, sehingga jadi peradangan/ kemerahan seperti  TANAH MERAH..dinamakan “Cellulitis”. Kulit anda kemerahan, panas dan berkilat
.
(#2 ). Kalau kuman (musuh anda) tu membiak kerana antibodi anda lemah, maka akan membesar sebagai benjolan merah dan mula jadi macam BUKIT BENDERA!
.
(#3 ). Kalau kuman tu membiak lagi sampai anak cucu cicitnya….Bisul tu membesar tinggi macam GUNUNG KINABALU kerana askar antibodi anda NO POWER. Mungkin anda ada penyakit sampingan seperti Kencing Manis.
.
Di mana GULA yg Tinggi dalam darah adalah BAJA atau MUSUH dalam Selimut. Gula ni berpakat dgn kuman untuk meningkat serangan motar dan bom di bysul anda .
.
Masa ni sakit bukan main!! Kerana dah mula terisi NANAH pula. dinamakan “MATA ” yg warna putih atau kuning nanah.
.
Masa tu musuh dah pasang BOM JANGKA di puncak gunung tu. Hanya menunggu masa untuk LETUPKAN je. Kalau ia makin Besar…hihihi lagi le Sakit!! Klu di letupkan musuh bisul tu……terburai keluar nanah mcm gunung berapi meluahkan lava / nanah2 nya keluar….aduuh Deritanya !!
.
(#4 ) General musuh/kuman ni namanya Terrorist “Staphylococcus Aureus.”Dia general yg pandai yg terror dlm susunan strategi. Nampak je Pertahanan kita LEMAH je….dia arah kuncu-kuncu nya ATTACK doc/anda di segala sudut Tanah Air anda (Tubuh badan anda).

JANGAN le picit bisul tu. Ia akan membuat infeksi menyebar. Klu musuh tu duk kat Penang ( punggung kanan) …dia melarat singgah kat Kedah (punggung kiri). Lagi teruk doc/anda tak leh dudok langsung…. Kadang musuh ni selinap masuk dalam darah….kita jadi DEMAM Mengetar!!.

Serangan musuh masa ni memuncak sehingga ia serang Depo askar kita yg lain seperti Hati, Paru2 (pneumonia), jantung…terus ke headquater….OTAK kita….habis le kita, Negara kita di JAJAH!!
 

Siapakah yang berisiko mendapat Bisul?

Mereka yang lebih berisiko mendapat bisul ialah :
  • Mereka yang kurang menjaga kebersihan diri.
  • Kawasan penempatan yang sesak seperti di intitusi dan rumah kebajikan.
  • Atopy (alahan).
  • Ahli keluarga yang mengalami jangkitan kulit berulang.
  • Sistem imuniti badan yang lemah.
  • Kurang zat makanan.
  • Pesakit diabetes.
 

Apakah tanda-tanda dan gejala Bisul?

Gejalanya  hampir menyamai penyakit kulit yang lain seperti:
  • Ketulan menyakitkan yang berwarna merah jambu atau merah
  • Saiz lebih kurang setengah inci diameter
  • Nanah di bahagian tengah
  • Keputihan, lelehan mengandungi darah didalamnya
  • Kemerahan dan bengkak di sekeliling kulit yang dijangkiti.
  • Biasanya di ikuti rasa teramat sakit apabila disentuh.
 

Kenapa Bisul Sering Muncul Lagi Berulang Ulang ?

Jika muncul dalam lebih dari seminggu selepas  yang sebelumnya sembuh, besar kemungkinan telah berlaku penyebaran kuman (bakteria) dari yang sebelumnya. Dapat dijelaskan sebagai berikut:

  • Apabila ia matang, maka terdapat banyak nanah dan pada akhirnya nanah itu keluar atau dikeluarkan.
  •  Ketika mengeluarkan nanah atau merawat bisul, jika tidak bersih: nanah merebak ke kulit sekitarnya dan tidak dibersihkan, nanah tersentuh oleh tangan dan setelah itu tangan menyentuh bahagian kulit lain tanpa cuci tangan terlebih dahulu, menyebabkan penyebaran kuman
READ :  PENGLIHATAN MAK BERTAMBAH BAIK DENGAN SHAKLEE VIVIX

.

Jom kita tengok, puan ini mengalami masalah yang berulang pada tempat yang sama. Dan menurut kata Dr Rahim , puncanya adalah sistem imun badan atau antibodi badan yang lemah. Dan sering mengalami masalah bisul adalah salah satu petanda penyakit kencing manis!

 
 

Bagaimanakah Bisul dapat dicegah?

  • Menjaga kebersihan diri dengan baik.
  • Pastikan kulit sentiasa bersih.
  • Basuh tangan sebelum menyentuh muka.
  • Jangan berkongsi tuala mandi atau pakaian.
  • Elakkan dari menekan bisul terutamanya yang ada di sekeliling mulut atau hidung kerana ianya bahaya boleh menyebabkan jangkitan kepada bahagian kulit lain atau aliran darah.
 

Bagaimana Vitamin Shaklee dapat Membantu Masalah Bisul ?

Hasil carian saya, bawang putih merupakan antara petua orang dulu-dulu untuk mengubati bisul. Caranya, tumbuk bawang putih dan sapukan pada bisul. Tetapi, faham-fahamlah kepedihan yang terpaksa anda tanggung. Bukan sekali kena sapu tu.
.
Banyak kali sehingga matanya  tu pecah dan surut. Sanggupkah? Atau anda boleh juga memakan bawang putih secara mentah untuk mengubati sehingga  surut dan hilang. Lagi sekali soalan saya, sanggupkah anda?
.
Satu lagi, korang tau tak? Bisul juga adalah tanda awal penyakit kencing manis. Penyakit kencing manis menyebabkan imun badan seseorang semakin rendah dah lemah untuk melawan bakteria adalah puncanya dan  kerap tumbuh ditempat yang sama.

Jom kita baca testimoni dibawah :

READ :  Elakkan Luka Kencing Manis Menjadi Parah Sehingga Terpaksa Dipotong

#Testimoni 1: Sebelum ni bisul kerap berulang, selepas amalkan shaklee..bisul berkurang dn gatal berkurang 

bisul , bisul berulang, masalah bisul,
Bisul yang tumbuh dapat di atasi selepas pengambilan Garlic Complex

.

#Testimoni 2: Bisul banyak di badan, selepas amalkan Shaklee..bisul cepat masak & pecah 

.

#Testimoni 3: Seminggu penggunaan, bisul dah kering

Setelah seminggu mengamalkan herbal blend dan garlic complex

.

Vitamin Shaklee dapat Membantu Masalah Bisul

set bisul shaklee,keringkan bisul

Garlic Complex : Antibiotik Semulajadi

Alhamdulillah, Shaklee ada menghasilkan vitamin berasaskan bawang putih iaitu Garlic Complex.

.

Herbal Blend Cream : Krim Serbaguna untuk Kulit

Selain dari itu, untuk kegunaan luaran saya sarankan anda sapukan HERBAL BLEND CREAM SHAKLEE di seluruh tempat bisul.Insyaallah keesokannya , akan matang dan pecah. Memang ajaib ! Tak caya, cubalah :
  • Melembutkan kulit kasar, tumit pecah, kulit kering
  • Merawat eczema
  • Merawat dari gigitan serangga
  • Ubat untuk luka dan melecur
  • Ruam pada kulit
  • Menghilangkan parut termasuk parut campak
  • Memberi kelegaan semasa ketidakselesaan akibat demam
  • Sebagai losyen untuk kegunaan harian

.

Sustained Released Vita C : Meningkatkan Imun Badan Melawan Bakteria 

  • Vitamin antioksidan
  • membantu meningkatkan imunisasi tubuh.
  • membantu tubuh menghalang jangkitan seperti bisul dengan lebih efektif.
  • Vitamin C juga menghalang bisul terjadi lagi kerana ia meningkatkan antibodi tubuh.
Selain dari itu, untuk kegunaan luar

Bagaimana ingin Mendapatkan Vitamin Shaklee?

Pembayaran boleh dibuat menggunakan Kad Debit atau Kad Kredit

(i) Hubungi Saya :

Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan, sila hubungi :
 .
✆ SMS | WhatsApp : 013 4211 610 [Nadia]
.
📱 Link Terus untuk Whatsapp :
http://www.wasap.my/60134211610
http://www.wasap.my/60134211610
.
📩 Email : nornadiamansor@yahoo.com
.

(i) Buat belian di cawangan Shaklee terdekat

Walk In ke mana mana cawangan Shaklee berdekatan,  gunakan ID 866457 untuk dapatkan supplement anda dgn Harga Sungguh Menjimatkan
.
Cara Merawat Bisul Dengan Berkesan was last modified: by
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Link Berkaitan

Berpengalaman lebih 6 tahun sebagai Shaklee Business Leader . Saya menjalani perniagaan Shaklee secara sepenuh masa , secara ‘online’ dan ‘offline’ .

Saya disini ingin berkongsi dengan anda maklumat,tips dan info kesihatan yang berguna, dan ada yang saya tuliskan mengenai pengalaman saya sendiri.

Hubungi saya secara terus

Call/Whatsapp : +6013-4211610
Link Whatsapp : http://www.wasap.my/60134211610

You may also like

1 Ulasan

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.