Cara Merawat Bisul Dengan Berkesan

  • Siapa yang pernah kena bisul cer angkat tangan? Haaa.. pada yang penah kena je yang tau betapa sakitnya bisul ni. Alhamdulillah , saya tak pernah lagi kena bisul.

Cuma saya pernah dengan cerita pengalaman dari mak saya yang dulu kerap alami masalah bisul ni, bukan sebiji je ..tapi  kekadang sampai 2-3 biji dalam satu masa. Bersilih ganti tempat. Syukur sangat saya tak pernah kena .

 
DALAM sesetengah kes yang tidak dirawat, bisul boleh mengakibatkan keracunan darah dan mengancam nyawa!
 

Bisul dalam bahasa perubatan disebut sebagai furunkel, iaitu jangkitan bakteria yang menyerang kulit melalui folikel rambut. Bakteria itu masuk melalui liang-liang rambut kemudian tumbuh dan berkembang biak di akar atau kantung rambut (folikel).

Bakteria yang menyebabkan bisul adalah jenis streptococcus dan staphylococcus. Bakteria mudah menyerang jika kulit kurang bersih, lembab, tabiat menggaru kulit dengan tangan yang kotor, atau kekebalan tubuh yang terganggu.
bisul , bisul berulang, masalah bisul herbal blend , krim untuk bisul
 

Kronologi Bisul dari Doktor Rahim

(#1) . Bisul jadi bila kuman/bakteri menginfeksi folikel rambut pd kulit, sehingga jadi peradangan/ kemerahan spt tanah mendatar yg MERAH hihihi spt TANAH MERAH..dinamakan “Cellulitis”. Kulit anda kemerahan, panas dan berkilat
 
(#2 ). Kalau kuman (musuh anda) tu membiak kerana antibodi anda lemah, maka Bisul membesar sebagai benjolan merah dan mula jadi macam BUKIT BENDERA!
 
(#3 ). Kalau kuman tu membiak lagi sampai anak cucu cicitnya….Bisul tu membesar tinggi macam GUNUNG KINABALU kerana askar antibodi anda NO POWER. Mungkin anda ada penyakit sampingan seperti Kencing Manis.
 
Di mana GULA yg Tinggi dalam darah adalah BAJA atau MUSUH dalam Selimut. Gula ni berpakat dgn kuman untuk meningkat serangan motar dan bom di bisul anda .
 
Masa ni sakit bukan main!! Kerana bisul dah mula terisi NANAH pula. Lepas tu di kemuncak , askar anda pi letak BENDERA PUTIH…tanda nak kalah le tu….hihihi…dinamakan “MATA BISUL” atau PUNAT BISUL yg warna putih atau kuning nanah.
 
Masa tu musuh dah pasang BOM JANGKAdi puncak gunung tu. Hanya menunggu masa untuk LETUPKAN je. Kalau ia makin Besar…hihihi lagi le Sakit!! Klu di letupkan musuh bisul tu……terburai keluar nanah mcm gunung berapi meluahkan lava / nanah2 nya keluar….aduuh Deritanya !!
 
(#4 ) General musuh/kuman ni namanya Terrorist “Staphylococcus Aureus.”Dia general yg pandai yg terror dlm susunan strategi. Nampak je Pertahanan kita LEMAH je….dia arah kuncu-kuncu nya ATTACK doc/anda di segala sudut Tanah Air anda (Tubuh badan anda).

JANGAN le picit bisul tu. Ia akan membuat infeksi menyebar. Klu musuh tu duk kat Penang ( punggung kanan) …dia melarat singgah kat Kedah (punggung kiri). Lagi teruk doc/anda tak leh dudok langsung…. Kadang musuh ni selinap masuk dalam darah….kita jadi DEMAM Mengetar!!.

 
Serangan musuh masa ni memuncak sehingga ia serang Depo askar kita yg lain seperti Hati, Paru2 (pneumonia), jantung…terus ke headquater….OTAK kita….habis le kita, Negara kita di JAJAH!!
 

Siapakah yang berisiko mendapat Bisul?

Mereka yang lebih berisiko mendapat bisul ialah :
  • Mereka yang kurang menjaga kebersihan diri.
  • Kawasan penempatan yang sesak seperti di intitusi dan rumah kebajikan.
  • Atopy (alahan).
  • Ahli keluarga yang mengalami jangkitan kulit berulang.
  • Sistem imuniti badan yang lemah.
  • Kurang zat makanan.
  • Pesakit diabetes.
 

Apakah tanda-tanda dan gejala Bisul?

Gejala untuk bisul ini hampir menyamai penyakit kulit yang lain seperti:
  • Ketulan menyakitkan yang berwarna merah jambu atau merah
  • Saiz lebih kurang setengah inci diameter
  • Nanah di bahagian tengah bisul.
  • Keputihan, lelehan mengandungi darah daripada bisul tersebut.
  • Kemerahan dan bengkak di sekeliling kulit yang dijangkiti.
  • Biasanya di ikuti rasa teramat sakit apabila disentuh.
 

Kenapa Bisul Sering Muncul Lagi Berulang Ulang ?

Jika bisul muncul dalam lebih dari seminggu selepas bisul yang sebelumnya sembuh, besar kemungkinan telah berlaku penyebaran kuman (bakteria) dari bisul sebelumnya. Dapat dijelaskan sebagai berikut:

🔺Apabila bisul itu matang, maka terdapat banyak nanah dan pada akhirnya nanah itu keluar atau dikeluarkan.

🔺 Ketika mengeluarkan nanah atau merawat bisul, jika tidak bersih: nanah merebak ke kulit sekitarnya dan tidak dibersihkan, nanah tersentuh oleh tangan dan setelah itu tangan menyentuh bahagian kulit lain tanpa cuci tangan terlebih dahulu, maka dengan cara itulah bisul akan muncul lagi dan lagi.

Jom kita tengok, puan ini mengalami masalah bisul yang berulang pada tempat yang sama. Dan menurut kata Dr Rahim , bisul adalah disebabkan sistem imun badan atau antibodi badan yang lemah. Dan sering mengalami masalah bisul adalah salah satu petanda penyakit kencing manis!

 
 

Bagaimanakah Bisul dapat dicegah?

  • Menjaga kebersihan diri dengan baik.
  • Pastikan kulit sentiasa bersih.
  • Basuh tangan sebelum menyentuh muka.
  • Jangan berkongsi tuala mandi atau pakaian.
  • Elakkan dari menekan bisul terutamanya yang ada di sekeliling mulut atau hidung kerana ianya bahaya boleh menyebabkan jangkitan kepada bahagian kulit lain atau aliran darah.
 

Bagaimana Vitamin Shaklee dapat Membantu Masalah Bisul ?

Hasil carian saya, bawang putih merupakan antara petua orang dulu-dulu untuk mengubati bisul. Caranya, tumbuk bawang putih dan sapukan pada bisul. Tetapi, faham-fahamlah kepedihan yang terpaksa anda tanggung. Bukan sekali kena sapu tu.
 
Banyak kali sehingga mata bisul tu pecah dan surut. Sanggupkah? Atau anda boleh juga memakan bawang putih secara mentah untuk mengubati bisul sehingga bisul tersebut surut dan hilang. Lagi sekali soalan saya, sanggupkah anda?

Satu lagi, korang tau tak? Bisul juga adalah tanda awal penyakit kencing manis. Penyakit kencing manis menyebabkan imun badan seseorang semakin rendah dah lemah untuk melawan bakteria yang menyebabkan bisul dan biasanya bisul kerap tumbuh ditempat yang sama.

Jom kita baca testimoni dibawah :

#Testimoni 1

bisul , bisul berulang, masalah bisul,
Bisul yang tumbuh dapat di atasi selepas pengambilan Garlic Complex

#Testimoni 2

 

#Testimoni 3

Setelah seminggu mengamalkan herbal blend dan garlic complex

 

Alhamdulillah, Shaklee ada menghasilkan vitamin berasaskan bawang putih iaitu Garlic Complex.
(60 Tablet)
  • terkenal sebagai antifungal dan antiseptik. 
  • bukan sahaja berkesan untuk mengubati bisul, segala apa yang berkaitan kulat, yis candida atau virus lain.
Selain dari itu, untuk kegunaan luarans saya sarankan anda sapukan HERBAL BLEND CREAM SHAKLEE pada bisul. Sapu di seluruh tempat bisul.Insyaallah keesokannya ,bisul akan matang dan pecah. Memang ajaib ! Tak caya, cubalah 🙂
(60 Tablet)
bisul , bisul berulang, masalah bisul herbal blend , krim untuk bisul
  • Melembutkan kulit kasar, tumit pecah, kulit kering
  • Merawat eczema
  • Merawat dari gigitan serangga
  • Ubat untuk luka dan melecur
  • Ruam pada kulit
  • Menghilangkan parut termasuk parut campak
  • Memberi kelegaan semasa ketidakselesaan akibat demam
  • Sebagai losyen untuk kegunaan harian
Sustained Released Vita C
(180 Tablet)
  • Vitamin antioksidan
  • membantu meningkatkan imunisasi tubuh.
  • membantu tubuh menghalang jangkitan seperti bisul dengan lebih efektif.
  • Vitamin C juga menghalang bisul terjadi lagi kerana ia meningkatkan antibodi tubuh.
Selain dari itu, untuk kegunaan luar
————————————
Saya Nornadia Mansor , ID Shaklee : 866457 
adalah pengedar sah Shaklee anda
Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan,
sila hubungi :
 
✆ SMS | WhatsApp : 013 4211 610 [Nadia]
✉ Email : nornadiamansor@yahoo.com
 
Setiap pembelian di laman ini, anda layak menerima :
☑ jadual pengambilan vitamin
☑ tips ekslusif
☑ konsultasi percuma berterusan
☑ layak dijemput ke ekslusif group di FB.
 
——————————
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge